שתף קטע נבחר

חשש: הר הגעש האינדונזי יגרום לעוד צונאמי

המדענים קבעו רשמית כי חתיכה בגודל 0.64 קמ"ר שקרסה מהאי הגעשי אנק קרקטאו לים היא שגרמה לצונאמי הקטלני שלשום. מספר ההרוגים עלה ל-373, יותר מ-1,400 נפצעו. הר הגעש מתפרץ כבר חצי שנה, הרשויות: "התרחקו מהחופים, צונאמי יכול להכות שוב"

 

 

באינדונזיה סורקים גם היום (ב') מאות אנשי צבא ומתנדבים את החופים מלאי ההריסות, בחיפוש אחר ניצולים מהצונאמי הקטלני שהיכה שלשום – ללא כל התרעה – באזור מצר סוּנדה. מספר ההרוגים עלה היום ל-373, ומניין הפצועים עומד על יותר מ-1,400. רופאים נלחמים על חייהם של חלק מהנפגעים, ו-128 עדיין נעדרים. מספר הנפגעים עלול להתברר כגדול אף יותר כשהרשויות יצליחו ליצור קשר עם כל האזורים שנפגעו.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

הר הגעש קרקטאו באינדונזיה (צילום: AFP)
התפרצות אנק קרקטאו באינדונזיה(צילום: AFP)
נזקי הצונאמי באינדונזיה (צילום: רויטרס)
לא הייתה התרעה. ההרס בחוף(צילום: רויטרס)
נזקי הצונאמי באינדונזיה (צילום: רויטרס)
עשרות עדיין נעדרים. מחלצים באינדונזיה(צילום: רויטרס)
 

הצונאמי, נזכיר, נגרם באורח נדיר לא מרעידת אדמה בים אלא מהתפרצות ומפולת באנק קרקטאו ("הילד של קרקטואה", בתרגום חופשי), אחד האיים הגעשיים המפורסמים בעולם. הגלים היכו בחופי מערב ג'אווה ודרום סומטרה, וככל הנראה, העובדה שהם לא נגרמו מרעידת אדמה היא הסיבה לכך שלא הופעלה התרעת צונאמי שתרחיק בני אדם מאזור הסכנה.

נזקי הצונאמי באינדונזיה (צילום: AP)
(צילום: AP)

נזקי הצונאמי באינדונזיה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

היום אישרו מדענים וגורמי ממשל באופן רשמי כי חתיכה מהאי הגעשי, כ-0.64 קמ"ר בדרום-מערב האי, קרסה אל הים, גרמה למפולת תת-מימית – ויצרה את גלי הצונאמי. המדענים, שלמדו על קריסתו של החלק הזה מצילומי לוויין, ציינו כי הגלים פגעו בחופים אחרי 24 דקות.

 

הסוכנות הלאומית של אינדונזיה לניהול אסונות הזהירה ביממה האחרונה כי בשל פעילותו הגעשית עלול ההר לגרום לצונאמי נוסף, ולכן הציבור מתבקש להתרחק מחופי האזור בזמן הקרוב ולא לקיים בהם פעילויות.

 

נזקי הצונאמי באינדונזיה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

נזקי הצונאמי באינדונזיה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

אתמול הוקרן ברחבי העולם שוב ושוב הסרטון המתעד את הרגע שבו פגע הצונאמי בבאי מסיבה בחוף טנג'ונג לסונג, בקצה הצפוני של האי ג'אווה. בסרטון נראו הצופים נהנים מהופעתה של להקת הרוק Seventeen, עד שלפתע פורץ נחשול מים אדיר אל המקום, סוחף את הבמה והלהקה – וזורע הרס. לפחות 29 מהמבלים ושלושה מאנשי הלהקה – שני נגנים ומנהל – נהרגו. המתופף הוכרז נעדר, וכך גם דילן סהרה, בת זוגו הדוגמנית של הסולן, רייפיאן פג'רסיה. הסולן עצמו פרסם אתמול סרטון באינסטגרם שבו אמר, לבוש בבגדי הלהקה: "בבקשה תתפללו שאשתי דילן תימצא בקרוב".

 

במקום שבו התקיימה ההופעה נמצאו היום עוד חמש גופות, בהן של ילד קטן. נשיא אינדונזיה, ג'וקו ווידודו, הגיע לאזור האסון במסוק כדי לראות מקרוב את הנזק ולתמוך בצוותי ההצלה. רבים מהאתרים שבהם היכה הצונאמי הם יעדי נופש פופולריים בקרב תושבי הבירה ג'קרטה בסופי השבוע, וגם תיירים זרים היו שם בעת פגיעת הגלים.

 

 

המכות של אינדונזיה

הר הגעש אנק קרקטאו, שגובהו 305 מטרים, שוכן באי במצר סוּנדה, בין האיים ג'אווה וסומטרה, והוא מקשר בין האוקיינוס ההודי לים ג'אווה. מאז חודש יוני הוא התפרץ שוב ושוב, ושלשום התפרץ ההר 24 דקות לפני הצונאמי.


הר הגעש קרקטאו באינדונזיה (צילום: AFP)
ההתפרצות שהרגה 30 אלף איש. הר הגעש האינדונזי(צילום: AFP)

האי הגעשי התהווה במהלך השנים בעקבות התפרצות של הר הגעש קרקטואה ב-1883. זו הייתה אחת ההתפרצויות הקטלניות בהיסטוריה, והיא גרמה ליותר מ-30 אלף הרוגים, לגלי צונאמי שחדרו עמוק מאוד אל היבשה ולפליטת אפר רב כל כך עד ששמי האזור היו חשוכים אפילו בשעות היום. רוב האי שקע אל תוך מכתש געשי תת-ימי, והאזור נשאר רגוע עד שנות ה-20 של המאה שעברה, אז החל אנק קרקטאו להתרומם. הוא ממשיך לגדול משנה לשנה, ומעת לעת הוא מתפרץ.

 

נזקי הצונאמי באינדונזיה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

נזקי הצונאמי באינדונזיה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

אינדונזיה, מדינה בעלת 260 מיליון תושבים, מורכבת מיותר מ-17 אלף איים ושוכנת ב"טבעת האש", אזור שבו הרי געש רבים וקווי שבר. באזורים רבים בה התשתיות רעועות, ועובדה זו רק מגדילה את הסיכוי להרס והרג המוניים בעת אסונות טבע. באוגוסט השנה נהרגו 505 בני אדם ברעש אדמה באי האינדונזי לומבוק, ובספטמבר נהרגו באי סולאווסי יותר מ-2,100 בני אדם ברעידת אדמה ובצונאמי. לפי הערכות, אלפים עדיין קבורים שם מתחת להריסות, אחרי שנהרגו בתופעה המכונה "התנזלות קרקע".

 

מחרתיים יציינו האינדונזים 14 שנה לצונאמי האדיר שהיכה בארצם וב-12 מדינות נוספות ב-26 בדצמבר 2004. הצונאמי ההוא, שפגע בחופים בחג המולד, נוצר בעקבות רעש אדמה בעוצמה 9.1 והרג יותר מ-230 אלף איש, מתוכם כ-120 אלף באינדונזיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ההתפרצות של הר הגעש באינדונזיה
צילום: AFP
מומלצים