שתף קטע נבחר

 

אלפים חוגגים בבית לחם: "המקום הכי טוב להיות בו נוצרי"

לפי שרת התיירות הפלסטינית, כל בתי המלון בעיר הולדתו של ישו הוזמנו מראש, וחג המולד חותם שנת שיא של מבקרים ברשות. "זה פשוט מדהים להיות במקום שבו הכל התחיל", אמרה תיירת מגרמניה

 

בית לחם (צילום: AP)
(צילום: AP)

צליינים מכל רחבי העולם שלא חששו מהמתיחות הביטחונית הגיעו בשבוע האחרון לבית לחם, בירת החגיגות של חג המולד ביהודה ושומרון. מאות התושבים קיבלו את התיירים בכיכר האבוס לצלילי נגינות חמת החלילים של הצופים הפלסטינים שחלפו במצעד צבעוני.

 

עם רדת השמש, מארגני החגיגות האירו את עץ האשוח ואת הסמטאות העתיקות שקושטו בשרשראות צבעוניות ומנצנצות. בזמן שהמקהלות המקומיות שרו את מזמורי החג, ההמונים צבאו על כנסיית המולד, שעל פי האמונה הנוצרית הייתה מקום הולדתו של ישו, והצטופפו בתורים הארוכים בכניסה למערת המולד. לפי שרת התיירות הפלסטינית, רולא מעאיעה, כל החדרים בבתי המלון של בית לחם הוזמנו מראש, והעיר נערכת לאירוח של לא פחות מעשרת אלפים תיירים.

 

בית לחם (צילום: AP)
מצעד הצופים הפלסטינים(צילום: AP)

בית לחם (צילום: AP)
כיכר האבוס(צילום: AP)

בית לחם (צילום: AP)
תיירת בוחנת מזכרות בבית לחם(צילום: AP)

 

 

חגיגות חג המולד ברחבי העולם    (צילום: רויטרס)

חגיגות חג המולד ברחבי העולם    (צילום: רויטרס)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

חגיגות חג המולד בישראל, וביהודה ושומרון במיוחד, הן משמעותיות במיוחד עבור הקהילה הנוצרית שגודלה בשנים האחרונות הצטמצם באופן משמעותי. "לא ראינו מספרים כאלה כבר שנים", אמרה מעאיעה לסוכנות הידיעות AP, והוסיפה כי בשנה האחרונה ביקרו בעיר העתיקה 3 מיליון תיירים, מאות אלפים יותר מבשנים הקודמות.

 

לינדה זלבמן, בת 24 מהעיר חמניץ שבגרמניה שהגיעה לחגיגות, אמרה כי להעביר חג המולד בבית לחם זה בגדר חלום שמתגשם עבורה. "זה פשוט מדהים להיות במקום שבו הכל התחיל", אמרה בזמן שלגמה מכוס קפה שחור מול פסלה של מריה המערסל את ישו התינוק.

 

הצעירים המקומיים ניסו בכל כוחם למכור כובעי סנטה קלאוס לתיירים, ובחנויות המקומיות שעוטרו בשלטי "ישו נמצא כאן" הזמינו את העוברים והשבים לרכוש שמן זית מקומי ומזכרות. ראש הפטריארכיה הלטינית של ירושלים, הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה, והתקבל במיסת החצות בכנסייה על-ידי מאות מאמינים יחד עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן וראש הממשלה ראמי חמדאללה.

 

פיצבאלה שיבח את העבודות לשחזור ותחזוקת הכנסייה בשנים האחרונות והשווה אותן להתפתחויות האחרונות באזור. "הפסיפס כאן נהדר, אך מכוסה בשכבת אבק", אמר הנזיר. "השנה החולפת הייתה נוראית, כך שכולנו מיהרנו לחשוב שהכל כאן מלוכלך. אבל כשמסירים את שכבת האבק - מגלים את היופי שמאחוריה. בגלל שאנחנו חוגגים את חג המולד - היום עלינו להיות חיוביים".

בית לחם (צילום: AP)
הארכיבישוף פיירבטיסטה פיצבאלה מתקבל בבית לחם(צילום: AP)

בית לחם (צילום: AP)
עבודות השחזור בכנסיית המולד(צילום: AP)
 

בית לחם (צילום: AP)
תיירים מדליקים נר בכנסיית המולד(צילום: AP)

בית לחם (צילום: AP)
(צילום: AP)

מונג'ד ג'אדו, תושב בית לחם, אמר כי על אף הגידול המשמעותי במספר התיירים, הוא הבחין שהגיעו פחות פלסטינים מפעם. "האבטחה כאן יותר כבדה מבדרך כלל, ואין תחושה של ביטחון ברחובות. אני חושב שהאנשים פשוט מפחדים", אמר ל-AP. חברים רבים שלו, לדבריו, נמנעו מלהגיע בשל חסימת כבישי האזור ע"י צה"ל.

 

אך לעומתו, תיירים נוספים שהגיעו לבית לחם אמרו כי הם לא מודאגים מההסלמה האחרונה באזור. "ההגעה לכאן הייתה במקום הראשון ברשימת הדברים שאני חייב לעשות לפני מותי", אמר יוהנס דנו, בן 42 מלוס אנג'לס. "אין מקום טוב יותר להיות בו נוצרי. אני מרגיש כמו במסע לכל אותם הסיפורים העשירים שגדלתי עליהם. להיות כאן זה פשוט לא ייאמן".

 

השרה מעאיעה הזכירה את הכרזתו של דונלד טראמפ על מעבר השגרירות לירושלים, ואמרה כי "השנה החולפת לוותה בחוסר צדק משווע, ונדמה כי השנה הקרובה לא תהיה שונה. אנחנו עדיין חיים תחת כיבוש, והבעיות לא ילכו לשום מקום. למרות הכל, אנחנו חוגגים היום, ומקווים שיום אחד נוכל לחגוג בדיוק כמו כולם".

 

הכומר רפיק נהרה מסביר מהו חג המולד באולפן ynet    (צילום: אלי סגל)

הכומר רפיק נהרה מסביר מהו חג המולד באולפן ynet    (צילום: אלי סגל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

האב רפיק נהרה התארח באולפן ynet והסביר כיצד השתנתה משמעותו של החג עם השנים. "משמעותו המקורית של החג הרבה יותר צנועה מכפי שזה נראה היום. הצבת עצי האשוח היא מסורת די חדשה ובמקור מסופר על לידתו של ישוע, שההורים שלו הגיעו לבית לחם ולא היו להם מקום במלון והלכו לאבוס. משמעותו הראשונה של החג, שישוע שהוא בן אלוהים נולד באבוס, עם בע"ח, הכי עניים. המשמעות היא שאלוהים עם העניים".

 

זה התחיל מצניעות והפך למופע ראוותנות, קצת מגזימים?

"העוני הוא לא בהכרח מקום של עצב. העניים לפעמים מחייכים והעשירים, לפעמים הפנים שלהם יותר סגורות. מפארים את זה, שאלוהים בא אלינו כשהעענו עניים. . זה נראה כאילו זה החג הכי גדול של הנוצרים, אני החג הכי גדול שלנו זה הפסחא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
כיכר האבוס בבית לחם
צילום: AP
מומלצים