שתף קטע נבחר

דיווח: בכירים בחיזבאללה נפגעו בתקיפת צה"ל בסוריה

גורם אמריקני אמר ל"ניוזוויק" כי בתקיפה הנרחבת ביותר של צה"ל מאז הפלת המטוס הרוסי נפצעו בכירים בחיזבאללה בעת שהיו אמורים לעלות על מטוס לטהרן וניזוקו מחסנים איראניים שהכילו תחמושת מונחית GPS. הסורים שיגרו טילי S-200, וככל הנראה יירטו טיל בעזרת SA-22

 

 

היעד - בכירים בחיזבאללה? גורם במשרד ההגנה האמריקני אמר לפי דיווח בארה"ב כי בכירים בארגון הטרור הלבנוני היו מטרת התקיפה הנרחבת של צה"ל אמש (יום ג') בסוריה, וכמה מהם נפגעו, לצד מחסני תחמושת איראניים. בערוץ ההסברה של חיזבאללה נטען כי בין היתר שיגרו הסורים טילי S-200.

 

פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מוסיף שבסרטון שפרסמו הסורים רואים בבירור יירוט של אחד מטילי התקיפה של ישראל, ולכן הם פרסמו את הסרטון. ה-S-200, המכונה גם SA-5, הוא טיל ישן משנות השבעים ליירוט בטווחים ובגבהים רחוקים והוא מכסה את כל מרכז וצפון ישראל ועלול לסכן גם את התעופה האזרחית הנכנסת והיוצאת. ה-S-200 מסוגל ליירט מטוסים אך לא טילים ולכן על פי ההערכה טיל אחר ששיגרו הסורים - SA-22 ("פנציר") - הוא שיירט טיל ישראלי.

 

לפי הדיווח בעיתון האמריקני "ניוזוויק", המידע כי היעד היה בכירים בחיזבאללה הועבר מגורם במשרד ההגנה האמריקני, שיש לו גישה ישירה למידע מבכירים בצה"ל המעורים בתקיפה. התקיפה אירעה דקות לאחר שאנשי חיזבאללה היו אמורים לעלות על מטוס לאיראן.

 

 
ייתכן שאותו מטוס הוא מטוס התובלה האיראני שנחת אמש בדמשק ושהה על אדמת סוריה שעות בודדות בלבד, לפני שהמריא בחזרה לטהרן. המטוס, מדגם ג'מבו 747 של חברת התעופה האיראנית Fars Air Qeshm המזוהה עם משמרות המהפכה, נחת בדמשק ב-19:45 והמריא בסביבות 23:30 לטהרן. המטוס הזה משמש כנראה להובלת ציוד צבאי לצבאו של הנשיא בשאר אסד ולבעלי בריתו מחיזבאללה.
 
לצד זאת, קיימת אפשרות שאותם בכירים עלו מטוס נוסעים איירבוס A310 של מהאן אייר (IRM142) האיראנית שהגיע גם הוא מטהרן, כ-40 דקות אחרי נחיתת מטוס התובלה. מטוס זה המריא קצת אחרי חצות ונחת בטהרן בשעה 1:50.
 

הגורם האמריקני ציין כי בתקיפה נפגעו גם כמה מחסנים איראניים שהכילו תחמושת מונחית GPS - שנועדה כנראה לדייק את טילי חיזבאללה. "מדובר בתחמושת מהטובות ביותר שבידי איראן וחיזבאללה", נכתב בעיתון. סוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנ"א הודתה אמש כי מחסן תחמושת נפגע, וציינה לצד זאת כי שלושה חיילים סורים נפצעו.

שיגור מערכת הגנה אווירית סורית ()
שיגור סורי, במהלך התקיפה

טיל שוגר מאיזור חדרה (צילום: סער פרדי )
תיעוד השיגור הישראלי, מאזור חדרה(צילום: סער פרדי )

בנוסף דיווחו בסאנ"א כי "מערכות ההגנה האווירית פעלו נגד טילים ששוגרו על ידי מטוסי קרב ישראליים מעל שטח לבנון. הצלחנו ליירט את רוב הטילים לפני שפגעו במטרות". 

 

במקביל, דובר צה"ל עדכן אמש כי "הופעלה מערכת הגנה אווירית נגד טיל נ"מ ששוגר מסוריה. אין נזק ואין נפגעים". בהמשך לאותו עדכון, דיווחו תושבים באזור חדרה על שובל עשן שנראה בשמיים. בצה"ל לא מסרו אם מערכת ההגנה יירטה את הטיל ששוגר מסוריה. 

 

לפי הגורם האמריקני, ישראל היא שיזמה את התקיפה. המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם מסר כי ישראל תקפה שלושה יעדים - מחסני נשק של איראן או חיזבאללה - דרומית-מערבית לדמשק. מדובר בתקיפה הנרחבת ביותר המיוחסת לישראל מאז יירוט המטוס הרוסי בלטקיה בחודש ספטמבר.

מסלול מטוס התובלה האיראני מטהרן לדמשק ()
מסלול מטוס התובלה האיראני

המטוס שבשירות משמרות המהפכה (צילום: airplane pictures) (צילום: airplane pictures)
המטוס שבשירות משמרות המהפכה(צילום: airplane pictures)

התקיפה אירעה שישה ימים לאחר הודעת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על נסיגת 2,000 חיילי ארצות הברית משטח סוריה. בעקבות אותה החלטה, הודיע שר ההגנה ג'יימס מאטיס על עזיבתו את התפקיד.

 

אתמול סיירו ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו ושרי הקבינט המדיני-ביטחוני באזור פעילות השמדת מנהרות חיזבאללה בצפון. נתניהו אמר כי "המבצע הזה רובו ככולו מאחורינו". חברי הקבינט שמעו סקירות על התקדמות מבצע "מגן צפוני" ועל המצב בסוריה מהרמטכ"ל, ממפקד פיקוד הצפון ובכירים נוספים.

 

הבוקר הודיע מודיעין טייס ברשות שדות התעופה כי השטח האווירי ברמת הגולן ממזרח לנהר הירדן נסגר לטיסות מגובה של 5000 רגל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: airplane pictures
שיגור סורי והמטוס האיראני
צילום: airplane pictures
מומלצים