שתף קטע נבחר

כבר בן 90: מובארק מול מורסי בבית המשפט

שני נשיאים באולם אחד: הרודן שהודח ב-2011 התייצב למשפטו של הנשיא מהאחים המוסלמים שהודח ב-2013. "חמושים מעזה חדרו לסיני", העיד

שני נשיאי מצרים שקדמו לנשיא הנוכחי, עבד אל-פאתח א-סיסי, התייצבו היום (ד') באותו בית משפט. הנשיא לשעבר חוסני מובארק, שהודח בהפיכה בראשיתו של "האביב הערבי" ב-2011, בא להעיד במשפטו של האיש שנבחר לתפקיד שנה וחצי לאחר מכן, מוחמד מורסי. מורסי נאשם בפרשת בריחה מבתי כלא במצרים בעיצומה של ההתקוממות נגד מובארק.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 

מצרים חוסני מובארק ו מוחמד מורסי ב בית המשפט (צילום: רויטרס)
הנשיא לשעבר מובארק, היום בבית המשפט. 800 חמושים מעזה(צילום: רויטרס)

מצרים חוסני מובארק ו מוחמד מורסי ב בית המשפט (צילום: AP)
מורסי בכלוב הנאשמים, היום. לא הפנה שאלות למובארק(צילום: AP)

מצרים חוסני מובארק ו מוחמד מורסי ב בית המשפט (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מובארק בן ה-90, שהופל מהשלטון אחרי כמעט 30 שנה, נראה צועד לתוך בית המשפט נעזר במקל כשלצדו בניו עלא וגמאל. הוא לבש חליפה כחולה כהה וענד עניבה כהה. השימוע נערך תחת אבטחה כבדה במתקן משטרתי בפרבר דרומי של קהיר.

 

מורסי בן ה-67 ותנועת האחים המוסלמים שבה צמח עלו לשלטון בבחירות דמוקרטיות אחרי הדחת מובארק, אבל שנה לאחר ניצחונם הודחו בהפיכה צבאית. ההפיכה בוצעה בעקבות הפגנות מחאה נגדם, שנערכו בטענה שהשלטון החדש מנצל את סמכויותיו לרעה. נגד מורסי מתנהלים ארבעה משפטים שונים, והם עוסקים בין השאר בפגיעה בביטחון הלאומי על-ידי קשירת קשר עם ארגונים זרים וארגון בריחה מבתי כלא.

 

הדיון היום נערך במסגרת משפט הנוגע לבריחתם של יותר מ-20 אלף אסירים מבתי כלא במצרים בעיצומה של ההתקוממות נגד מובארק. מורסי וחברים באחים המוסלמים היו בעצמם בין האסירים שברחו אז. הוא ועמיתיו ברחו יומיים אחרי שנעצרו במסגרת הניסיון של כוחות הביטחון של מובארק לשים קץ להפגנות נגדו.

מצרים חוסני מובארק ו מוחמד מורסי ב בית המשפט (צילום: EPA)
מובארק נכנס לאולם. סירב להשיב על רוב השאלות(צילום: EPA)

מצרים חוסני מובארק ו מוחמד מורסי ב בית המשפט (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

ביוני 2015 גזר בית משפט בקהיר עונשי מוות ומאסרי עולם על מורסי וכמה בכירים באחים המוסלמים, אבל בנובמבר 2016 ביטל בית משפט לערעורים את פסק הדין והורה על משפט חדש לנאשמים.

 

עדותו של מובארק היום נמשכה שעתיים. במהלכה הוא אמר שעומר סלימאן, מי שהיה ראש המודיעין וסגן הנשיא במשטרו, אמר לו ב-29 בינואר 2011 שלפחות 800 חמושים חצו דרך מנהרות את הגבול מרצועת עזה לחלק הצפוני של חצי האי סיני בעזרת האחים המוסלמים.

 

"הם נכנסו מעזה והיה להם נשק... הם הלכו לבתי הכלא כדי לשחרר אסירים מחיזבאללה, חמאס והאחים המוסלמים", אמר מובארק. הוא סירב להשיב על רוב השאלות, ואמר שכדי להשיב עליהן עליו לקבל היתר מהנשיא סיסי, שהוביל את ההפיכה הצבאית שבה הודח מורסי ב-2013. מורסי עצמו סירב להפנות שאלות למובארק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נשיא מצרים לשעבר מובארק
צילום: רויטרס
מומלצים