שתף קטע נבחר

מחווה מרגשת לחסידי אומות העולם: מונית בחינם לכל השבוע

הוקרה למצילי היהודים: פרויקט "גיבורים שקטים", שהושק בפולין בסיוע קבוצת הכדורגל צ'לסי וניצול שואה אמריקני, יאפשר ל-230 קשישים חסידי אומות העולם להגיע למחוז חפצם ללא תשלום עם מוניות לונדוניות. "כל מי שיראה את המוניות ברחובות יחשוב על היסטוריית הגיבורים הגדולים האלה"

 

 

אליסיה שנפף, בת 89 שהוגדרה על ידי "יד ושם" כחסידת אומות העולם לאחר שהיא ומשפחתה הצילו יהודים בשואה תוך סיכון חייהם, לא אהבה את חוק השואה הפולני:"החוק הזה גרם נזק ליחסים הטובים בין ישראל לפולין", אמרה השבוע שנפף על החוק שעורר סערה עולמית. בינתיים החוק תוקן, המשבר שכך - והשבוע נמנתה שנפף עם עוד תשעה חסידי אומות העולם פולנים שהתכנסו לאירוע יוצא דופן בבניין שגרירות בריטניה בוורשה.

 

בתוך טרקלין השגרירות המתינה להם מונית לונדונית שחורה - אחת משתיים שיסיעו את הקשישים שפעלו להצלת יהודים ומתקשים בימים אלה לצאת מהבית, על מנת לקנות תרופות, לבקר רופא או להרצות בפני נוער על מלחמת העולם השנייה.

ג'וני במיזם
אחת המוניות של המיזם בפולין(צילום: FromTheDepths.org)

"גיבורים שקטים" הוא שמו של שירות המוניות שישמש חינם אין כסף 230 קשישים פולנים שמתקשים מאוד להסתדר עם הקור הקשה בארצם. מדובר ביוזמה של עמותת "ממעמקים" להנצחת זיכרון השואה שבראשה עומד ג'וני דניאלס - אזרח ישראלי-בריטי שפועל בפולין ומקורב לראש הממשלה מטאוש מורבייצקי.

 

דניאלס הצליח לגייס חסות כספית מקבוצת הכדורגל הבריטית צ'לסי בבעלותו של איש העסקים רומן אברמוביץ' ומניצול השואה אדוארד מוסברג (92), שחי בארצות הברית ואשר הגיע במיוחד לטקס השקת המוניות בוורשה.

 

השירות יפעל באמצעות שתי מוניות לונדוניות אייקוניות שיצאו משירות אך עדיין במצב מצוין. המוניות נגישות גם לנכים על כיסאות גלגלים. בשלב ראשון יוצבו שתי המוניות בוורשה ובקרקוב, ויהיו זמינות לקריאות של חסידי אומות העולם.

 

"לא רוצים שישכחו את ההיסטוריה שלנו" 

"אנו מאוד אסירי תודה שחשבתם עלינו. המוניות האלה באמת יעזרו לנו. אבל הם לא יסיעו אותנו רק לבית מרקחת או לרופא. הם יסיעו אותנו להרצאות מול צעירים כי אנחנו רוצים שלא ישכחו את ההיסטוריה שלנו. מה שחווינו חייב להישאר בזיכרון של דורות העתיד", אמרה בטקס ההשקה אנה בנדו, חסידת אומות העולם ומי שעומדת בראש איגוד חסידי אומות העולם בפולין.

 

אירנה סנדרסקה רז'ונקה, חסידת אומות העולם ומי שמשמת מזכירת האיגוד, אמרה: "זה רעיון נהדר, וגם ברכה גדולה, בגלל שאנחנו כבר אנשים זקנים וזה קשה מאוד לנוע. אנחנו נשתמש במוניות האלה ללא ספק. אני אשתמש בהם כדי להגיע לבית קברות שם קבור בעלי והבן שלי. אני אשתמש בזה גם לקניות גדולות בסופרמרקטים גדולים - שם המחירים נוחים יותר. הן מאוד שימושיות עבור אלה שחיים לבד ולא יכולים להיעזר בקרובי משפחה".

ג'וני במיזם
"אנחנו צריכים לזכור את אלה שלחמו במה שעשו הנאצים"(צילום: FromTheDepths.org)

ניצול השואה מוסברג אמר: "איך לא חשבו על הפרויקט הזה כבר מזמן? אני אסיר תודה לחסידי אומות העולם על מה שעשו בזמן המלחמה כאשר סיכנו את חייהם ואת חיי משפחותיהם והצילו יהודים. לאנשים האלה מגיע הכבוד הגדול ביותר ולהיות מוקפים באנשים טובים שיסייעו להם".

 

מוסברג ציין שאסור להאשים את העם הפולני בשואה. לדבריו, "משפחת אולמן הפולנית החביאה שמונה יהודים בביתה ולאחר שהדבר נודע לנאצים הם הרגו את משפחת אולמן על ששת ילדיה. שאלתי את עצמי מה היה קורה אם זה היה הפוך. אם הייתי צריך לסכן רק את החיים שלי הייתי מציל פולנים. אבל אם זה היה מסכן את חיי משפחתי, ואני לא חושב שהייתי עושה את זה. היו עשרות אלפי פולנים שרצו לעזור ליהודים אך לא רצו לסכן את המשפחות שלהם".

 

על חוק השואה אמר מוסברג: "החוק הזה הרגיז אותי. צריך להאשים את ארבעת נשיאי פולין אחרי נפילת הקומוניזם. הם לא אמרו שום דבר כשציינו 'מחנות המוות הפולנים'. ועכשיו, בגלל חוק השואה הפולני, אנשים כועסים על פולין. אבל אני חושב שדווקא בזכות החוק אנשים יודעים שמחנות ההשמדה היו גרמניים ולא פולניים. אז טוב עשו הפולנים שמשכו את החוק אבל בסך הכול המטרה שלהם הושגה".

ג'וני במיזם
"לאנשים האלה מגיע הכבוד הגדול ביותר"(צילום: FromTheDepths.org)

ג'ונתן קנוט, שגריר בריטניה בפולין, אמר: "אסור לנו לשכוח את המעשים הנוראיים שעשו הנאצים במלחמת העולם השנייה. באותו זמן אנחנו צריכים לזכור את אלה שלחמו במה שעשו הנאצים ואני מאוד שמח שעמותת ממעמקים פיתחו את פרויקט 'גיבורים שקטים' שלא רק מכבד את הגבורה של הפולנים שהצילו יהודים בשואה אלא גם מציע שירות פרקטי לחסידים ותמיכה בחיי היום יום שלהם. זה כבוד גדול עבורי לארח את הגיבורים הפולנים המדהימים האלה. שגרירות בריטניה מחוייבת לתמוך בפרויקט ובפעילות של עמותת 'ממעמקים'".

 

המנכ"ל והמייסד של עמותת "ממעמקים" דניאלס אמר: "אנשים שואלים אותי מאיפה קיבלתי ההשראה לפרויקט הזה, ולמה אני דואג לחינוך בנושא השואה. אלה האנשים האלה, חסידי אומות העולם, שנתנו לי את הכוח ואת ההשראה ליזום פרויקטים כאלה. מוניות 'הגיבורים השקטים' מוקדשות בעיקר לרווחתם של חסידי אומות העולם אבל זו גם משימה חינוכית: כל מי שרואה את המוניות ברחובות יחשוב לרגע על ההיסטוריה שהתרחשה לפני 70 שנה ועל הגיבורים הפולנים הגדולים האלה. הזיכרון שלהם צריך להישמר לנצח".

ג'וני במיזם
"ביטוי לכבוד שאנו רוחשים לכם"(צילום: FromTheDepths.org)

דניאלס הוסיף: "הגענו עם הרעיון הזה לפני ארבעה חודשים כשביקרתי בלונדון עם הבנות שלי. שמתי לב למוניות האייקוניות השחורות ונזכרתי שגם סבא שלי והדוד שלי היו נהגים במוניות כאלה. אלה כלי רכב לא רגילים. יש בהן מקום גדול, הן קלות לפתיחה ומאפשרות נגישות לנכים על כיסאות גלגלים. חשבתי על הגיבורים השקטים, חסידי אומות העולם. חשבתי שזה יהיה נפלא להשתמש במוניות האלה ולעזור להם בחיי היום יום עם מחווה קטנה: הסבת המונית הזאת להסעתם. המסר המרכזי מהפרויקט הזה הוא לזכור את העבודה של החסידים".

 

דניאלס אמר עוד: "בתי, בת 9 שמתחילה ללמוד על השואה בבית הספר, הגיעה הביתה לא מזמן ושאלה אותי 'אבא למה הם שונאים אותנו כל כך?' אמרתי לה שאכן היו בהיסטוריה מי ששנאו אותנו וחיפשו את השמדתנו אבל היו גם אנשים טובים, אמיצים שסיכנו את חייהם והמשפחות שלהם כדי להתנגד לרוע הזה ולעשות דברים נפלאים: חסידים נפלאים, הייתם אור זוהר בהיסטוריה הקודמת ובזמנים קשים. הפרויקט הזה כמו אחרים שאנו מפעילים הוא ביטוי לכבוד שאנו רוחשים לכם, האהבה והכרת התודה".

 

מאז השקת המונית הראשונה היא שימשה כבר יותר מ-20 חסידים שחיים בוורשה. השירות פועל מ-8:00 בבוקר עד 20:00 בערב - שבעה ימים בשבוע. ארבעה נהגים גויסו להפעלת שירות המוניות. לחסידים ניתן מספר טלפון ועמו הם יכולים להזמין את המונית. השירות הוא המשך של פרויקט נוסף שמקדמת עמותת "ממעמקים": צילום עדויות של חסידי אומות העולם שחלקם לא העידו בעבר.

 

"פחדנו שהשכנים ילשינו" 

אליסיה שנפף היא הראשונה שהשתמשה בשירות המוניות "גיבורים שקטים". המונית תעזור לה בסידורים, להגיע למפגש השבועי של החסידים שנותרו בחיים, וגם לפקוד את הקונצרטים שהיא מאוד אוהבת. "סבלנו מאוד במלחמה ואיבדנו הרבה", שחזרה שנפף את הסתרת היהודים בביתה. "אבי מת בהגנה על ורשה, ירו עליו. היינו בסיטואציה קשה ועבורנו זה היה נורמלי לעזור.

 

"בהתחלה הגיעה אימא ותינוק, הם נשלחו אלינו על ידי חברה שהחביאה אותם בביתה אבל לא יכלה יותר להמשיך כי הגרמנים היו בדרכם לביתה. אחרי כמה ימים החברה לא הסכימה לקבל אותם בחזרה, והם נשארו אצלנו שנה וחצי. אחר כך הגיעו אלינו יהודייה מלבוב עם שתי בנות וגם הן נשארו לכמה לילות. בסך הכול בתקופת המלחמה החבאנו בין 18 ל-20 יהודים. פחדנו שהשכנים ילשינו, שכנה שאלה אם יש מישהו אצלנו ואמרתי לה שהיא מדמיינת. אימא שלי החביאה יהודים בארון וקראה לשכנה שתיכנס ותראה שאין אף אחד".

 

כל היהודים שהסתתרו בדירה של שנפף ניצלו. אחרי המלחמה היא הייתה בקשר עמם. חלקם עברו למקומות אחרים בעולם, רובם כבר הלכו לעולמם. "אתם היהודים זה עם מדהים. אני מאוד אוהבת את ישראל והייתי כמה פעמים בישראל. אני מצטערת שאתם תמיד במצב מלחמה, למרות שבישראל לא מרגישים במצב של מלחמה", סיכמה שנפף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: FromTheDepths.org
חסידי אומות העולם בפולין
צילום: FromTheDepths.org
מומלצים