שתף קטע נבחר

הקונגרס החדש התכנס: הפלסטינית נשבעה על הקוראן

חודשיים אחרי הבחירות, עידן חדש בוושינגטון: טראמפ שמר על הרוב בסנאט אך יתמודד עם בית נבחרים דמוקרטי. ננסי פלוסי נבחרה ליו"ר בית הנבחרים – ולא פוסלת הדחה של הנשיא. רשידה טליב, שתמכה ב-BDS ותהיה המוסלמית הראשונה בקונגרס, באה להשבעה בלבוש פלסטיני

הקונגרס ה-116 של ארצות הברית הושבע הערב (יום ה') בוושינגטון, וחייו הפוליטיים של הנשיא דונלד טראמפ – חסרי היציבות גם כך – יהפכו לקשים הרבה יותר. בבחירות לפני חודשיים, נזכיר, שמרו הרפובליקנים על השליטה בסנאט, אבל הפסידו לדמוקרטים את השליטה בבית הנבחרים, על ועדותיו החשובות ורבות ההשפעה. כעת יוכלו הדמוקרטים להקשות על הרפובליקנים בחקיקה ולקדם חקירות והליכים נגד טראמפ ואנשיו.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הקונגרס שהושבע הערב קובע כמה שיאים בהיסטוריה האמריקנית. מספר הנשים החברות בו יהיה הגבוה ביותר אי פעם, ובית הנבחרים והסנאט יהיו מגוונים מתמיד מבחינה אתנית.

טקס השבעה בית הנבחרים ארה
רשידה טליב הפלסטינית ואילהאן עומאר הסומלית, הערב בקונגרס(צילום: AFP)

רשידה טליב קונגרס ארה
רגע ההשבעה על הקוראן(צילום: AFP)

טקס השבעה בית הנבחרים ארה
טליב בהשבעה. "בתל אביב אנשים יצאו מהמים כשנכנסנו"(צילום: AFP)

טקס השבעה בית הנבחרים ארה
(צילום: AFP)

במהלך אירוע ההשבעה הערב נבחרה ננסי פלוסי הדמוקרטית ליושבת ראש בית הנבחרים. פלוסי, בת 78, כבר כיהנה כיו"ר בית הנבחרים, בשנים 2011-2007, והיא הייתה האישה הראשונה לעשות זאת.

 

במהלך הבחירות לקונגרס השתדלו רוב הדמוקרטים להימנע מדיבורים על פתיחה בהליך הדחה נגד טראמפ במקרה שיכבשו את הקונגרס, וגם פלוסי עצמה הודתה כי הדחה היא הליך מפלג. אבל היום, בריאיון לרשת NBC, הסכימה פלוסי באופן נדיר לדבר על האפשרות שהדמוקרטים יקדמו הליך להדחת הנשיא: "איננו צריכים להדיח מסיבה פוליטית, ואיננו צריכים להימנע מהדחה בגלל סיבה פוליטית, אז פשוט נצטרך להמתין ולראות מה קורה", הצהירה פלוסי. היא הבהירה כי תמתין לממצאי החקירה שמנהל התובע המיוחד רוברט מולר בפרשת ההתערבות הרוסית בבחירות ב-2016 והקשרים שהיו או לא היו בין טראמפ ואנשיו לבין מוסקבה.

טקס השבעה בית הנבחרים ארה
פלוסי, הערב. האישה הראשונה כיו"ר בית הנבחרים(צילום: AFP)

הקונגרס ה-116 מביא איתו כמה חידושים, והם ניכרו כבר בטקס ההשבעה. חברות בית הנבחרים החדשות רשידה טליב, דמוקרטית ממישיגן, ואילהאן עומר, דמוקרטית ממינסוטה, הגיעו להישבע בידיעה שהן יהיו שתי המוסלמיות הראשונות אי פעם בקונגרס. טליב היא ממוצא פלסטיני והיא הודיעה מראש כי בטקס ההשבעה תושבע על הקוראן, ולא על סתם קוראן – אלא על תרגום של הקוראן לאנגלית מ-1734 שהיה שייך לתומס ג'פרסון, נשיא ארה"ב ואחד מהאבות המייסדים שלה. לדברי טליב העובדה שלנשיא השלישי של ארה"ב היה ספר קוראן היא סמל לכך שהאיסלאם היה חלק מההיסטוריה האמריקנית במשך זמן רב. לטקס ההשבעה התייצבה בלבוש פלסטיני מסורתי.

 

טליב, בת 42, כיהנה לפני כן כחברה בבית הנבחרים של מישיגן. היא הבת הבכורה מבין 14 ילדיו של זוג מהגרים פלסטינים. לאחרונה הביעה תמיכה בפעילי ה-BDS והתנגדות לפתרון שתי המדינות. בקיץ האחרון עוררה את זעמם של דמוקרטים מתונים כשאמרה שתצביע בקונגרס נגד הסיוע הצבאי למדינת ישראל. בריאיון ל"הפינגטון פוסט" לאחר ניצחונה בבחירות אמרה כי היא מתכוונת לשמש קול עבור קרובי משפחתה בגדה המערבית. על ביקורה בישראל ובשטחים סיפרה אז: "ללכת לחוף בתל-אביב ולראות אנשים יוצאים מהמים כי אנחנו נכנסנו... אלה הסיפורים שלא סופרו".

טקס השבעה בית הנבחרים ארה
אילהאן עומאר. כינתה את ישראל "משטר אפרטהייד"(צילום: AFP)

טקס השבעה בית הנבחרים ארה
(צילום: EPA)

טקס השבעה בית הנבחרים ארה
(צילום: EPA)

 

קונגרס חדש, וושינגטון חדשה:

בית נבחרים דמוקרטי: אויבי טראמפ ינהלו חקירות נגדו

סחף דמוקרטי בקרב נשים וצעירים בקלפי

פלסטינית ראשונה בקונגרס: "תקווה בתקופה חשוכה"

הסרסור מת במהלך הקמפיין - וזכה בבחירות

 

אילהאן עומאר, בת 37, היא סומלית-אמריקנית עוטת חיג'אב. עומאר נולדה במוגדישו בירת סומליה, חייתה ארבע שנים במחנה פליטים בקניה והיגרה לארה"ב בגיל 12. בעבר כינתה את ישראל "משטר אפרטהייד" והביעה תמיכה בצעדי חרם עליה. במהלך הקמפיין ריככה את הצהרותיה וטענה שחרם על ישראל אינו מועיל ושיש להכיר בזכות קיומה.

 

בקונגרס החדש יכהנו לראשונה גם שתי נשים ילידיות, ומסצ'וסטס וקונטיקט ישלחו אליו לראשונה בתולדותיהן שתי נשים שחורות. אריזונה וטנסי שולחות לראשונה בתולדותיהן אישה לסנאט. בסך הכול יכהנו בקונגרס הקרוב 127 נשים – מהן 106 דמוקרטיות ו-21 רפובליקניות. מדובר ב-24% מהמושבים.


פורסם לראשונה 03/01/2019 19:01

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
המוסלמיות הראשונות. טליב ועומאר
צילום: AFP
מומלצים