שתף קטע נבחר

דיווח: "טראמפ פעל נמרצות להסתיר את פרטי השיחות בינו לבין פוטין"

ה"וושינגטון פוסט": הנשיא האמריקני לקח אחרי כמה פגישות את ההערות שכתב המתורגמן שלו ואף הפציר בו שלא לשוחח על פרטי הפגישה עם גורמים בממשל. עוד דווח כי עקב פעולות טראמפ, חסר תיעוד מפורט של השיחות בין השניים בחמישה מקרים שונים

 

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים (צילום: AFP)
"הנשיא האמריקני פעל להסתיר את תוכן השיחות". טראמפ ופוטין(צילום: AFP)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ השקיע מאמצים רבים להסתיר פרטים מתוך השיחות שלו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. טראמפ אף לקח לפחות במקרה אחד את ההערות שכתב המתורגמן האישי שלו בפגישה בין שני הנשיאים והורה לו שלא לדון בפגישה עם גורמים נוספים בממשל האמריקני. כך דיווח הלילה (א') ה"וושינגטון פוסט" מפי גורמים רשמיים בעבר ובהווה בארה"ב.

 

אחרי פגישה בין טראמפ לפוטין בהמבורג שבגרמניה ב-2017, הנשיא האמריקני פעל באותה השיטה, למרות שגם מזכיר המדינה דאז רקס טילרסון נכח בפגישה. גורמים אמריקנים גילו את דרך הפעולה הזו אחרי שיועץ לבית הלבן ובכיר במחלקת המדינה ביקשו מהמתורגמן מידע נוסף מעבר לתמלול השיחה שפרסם המזכיר דאז טילרסון.

 

ההגבלות של טראמפ על הוצאת התוכן מהפגישות עם פוטין הן חלק מדפוס רחב יותר של פעולות שהוא מבצע כדי למנוע ביקורת ציבורית על השיחות בינו לבין הנשיא הרוסי, כשבדרך הוא מונע גם מגורמים בכירים ביותר בממשל לדעת מה הנשיא אמר לאחד מאויביה הגדולים של ארה"ב.

 

 

כתוצאה מדרך פעולה זו, גורמים אמריקנים אמרו כי אין תיעוד מפורט, גם לא בקבצים מסווגים, של הפגישות פנים אל פנים עם נשיא רוסיה בחמישה מקומות שונים בשנתיים האחרונות. על פי ה"וושינגטון פוסט", הפערים הללו שיצר טראמפ נחשבים יוצאי דופן, על אחת כמה וכמה בהתחשב בעובדה שהרוסים פעלו להשפיע על הבחירות לנשיאות ב-2016.

 

גורמים בכירים לשעבר בארה"ב אומרים כי פעולותיו של טראמפ מנוגדות לדרכי הפעולה של נשיאים קודמים, שסמכו על יועציהם הבכירים שיהיו "עדים" בפגישות מסוג זה, ירשמו הערות מפורטות ויחלקו אותן עם גורמים נוספים בממשל.

 

בתגובה לדיווח, טראמפ אמר בריאיון לרשת "פוקס ניוז" כי "היו לי שיחות כמו לכל נשיא. הייתה לי שיחה נהדרת עם פוטין, דיברנו על ישראל, על שמירת הביטחון של ישראל, ועל נושאים רבים נוספים. זו הייתה שיחה נהדרת. אני לא מסתיר דבר, זה הזוי".

 

טראמפ הוסיף כי הוא עורך הרבה שיחות בארבע עיניים עם מנהיגים, אך רק כשהוא נפגש עם פוטין הדבר מעורר תהיות. "דיברנו על דברים חיוביים מאוד", אמר למראיינת ג'נין פירו. "אנחנו מביסים את כולם. הכלכלה שלנו היא החזקה בעולם כרגע. נפגשתי עם כמעט כל הנשיאים באופן פרטי. אף אחד לא אומר כלום, וכשאני נפגש עם פוטין הופכים את זה לסיפור גדול".

 

סטרוב טאלבוט, סגן מזכיר המדינה בימי כהונת הנשיא קלינטון, התייחס לדיווח ואמר כי החשאיות של טראמפ בנוגע לתוכן השיחות "היא לא יוצאת דופן בראייה היסטורית, היא מקוממת". טאלבוט ישב ביותר מ-12 פגישות בין הנשיא קלינטון לנשיא רוסיה לשעבר בוריס ילצין. "דרך הפעולה הזו מכשילה את הממשל, את המומחים והיועצים לנשיא שנמצאים שם כדי לשרת אותו. היא גם נותנת יד רחבה לפוטין להפעיל מניפולציות על טראמפ".

 

 

דובר מטעם הבית הלבן מסר כי הנשיא טראמפ "פעל לשפר את היחסים עם רוסיה אחרי שממשל אובמה פעל בדרך שגויה בניסיון 'לאפס' את היחסים בין המדינות". עוד מסר הדובר, שבחר להישאר אנונימי, כי ממשל טראמפ "הטיל סנקציות חדשות בתגובה לפעולותיה הזדוניות של רוסיה". הדובר מסר כי "המזכיר לשעבר טילרסון העביר תמלול נרחב אחרי הפגישה שבה נכח בין שני הנשיאים לגורמים רשמיים בממשל, לצד תמלול שהועבר לתקשורת".

  



אתמול חשף ה"ניו יורק טיימס" כי הבולשת הפדרלית פתחה בחקירה סמויה נגד טראמפ בחשד שפעל כסוכן זר של רוסיה נגד האינטרסים הלאומיים של ארה"ב. לפי גורמי אכיפה ששוחחו עם העיתון, החקירה נפתחה ימים ספורים לאחר שטראמפ פיטר את ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי ובצל החשש מהתנהגותו הלא-צפויה של הנשיא. לפי הדיווח, בחקירה השתתפו חוקרי האגף לסיכול ריגול נגדי שבדקו אם הנשיא פעל באופן שסיכן את ביטחון האומה, וכן נבדק אם הדבר נעשה בידיעת הנשיא או שטראמפ פעל בהשפעת הרוסים ללא ידיעתו.

 

גד שומרון, לשעבר איש מבצעים במוסד, אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא לא מאמין שהנשיא נפגש באופן חשאי עם מפעיל רוסי - אך ייתכן שהוא מושפע, מאוים או נסחט ע"י הקרמלין. "מה יש לו להסתיר? ככה לא מתנהג בנאדם שאין לו מה להסתיר. מדובר בתופעה יוצאת דופן ואני מרחם על ראש ה-FBI שחושש שהנשיא פעל נגד ביטחון המדינה.

 

בעקבות חשיפה זו, ועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקני תבדוק את הדיווחים על פתיחת חקירת ה-FBI בעניינו של טראמפ. כך מסר יו"ר הוועדה, חבר הקונגרס ג'רולד נאדלר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים