שתף קטע נבחר

"יועץ בכיר לטראמפ בחן אפשרויות תקיפה באיראן"

דיווח: הפנטגון הכין תוכניות תקיפה באיראן לבקשת היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, בעקבות שיגור טילים לעבר שגרירות ארה"ב בעיראק. לא ברור אם טראמפ היה מודע לבקשה ואם הייתה כוונה ליישם את התוכניות

היועץ לביטחון לאומי בארצות הברית, ג'ון בולטון, ביקש בשנה שעברה מהפנטגון להכין תוכניות תקיפה באיראן. כך דיווח היום (א') ה"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, בולטון ביקש לבחון אפשרויות תקיפה בעקבות מתקפת טילים בבגדד, בירת עיראק, בחודש ספטמבר האחרון. חלק מהטילים נפלו סמוך לשגרירות ארה"ב.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

דונלד טראמפ היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון (צילום: AFP)
לא ברור אם טראמפ ידע על הבקשה. בולטון והנשיא טראמפ(צילום: AFP)

מיליציות המזוהות עם איראן קיבלו אחריות על ירי הטילים. לא היו נפגעים במתקפה. בכירים בהווה ובעבר בממשל האמריקני אמרו שהבקשה עוררה דאגה רבה בקרב בכירי הפנטגון ומחלקת המדינה. הבכירים הוסיפו כי בפנטגון נענו לבקשה והכינו תוכניות תקיפה, אך לא ברור אם הנשיא דונלד טראמפ היה מודע לבקשה, ואם אכן הייתה כוונה רצינית ליישמן.

 

הדיווח מגיע ברקע כוונת ארה"ב לערוך ועידה נגד איראן בחודש הבא בפולין. הוועידה צפויה להתקיים בוורשה ב-14-13 בפברואר. לוועידה הוזמנו גם ישראל ומנהיגים רבים ממדינות ערב. טהרן מתחה ביקורת על המארחת פולין, וכינתה את הכנס "קרקס אנטי-איראני נואש".

 

 

 

 

היום זימן משרד החוץ האיראני את הדיפלומט הפולני הבכיר במדינה לשיחת הבהרה. גורם רשמי במשרד החוץ אמר בשיחה לנציג הפולני שההחלטה לארח את הכנס היא "צעד עוין נגד טהרן", והזהיר כי איראן עשויה להגיב. "הדיפלומט הפולני סיפק הסברים ואמר שהכנס לא יהיה אנטי-איראני", אמרו בטהרן.

 

במקביל, משרד התרבות האיראני איים לבטל את שבוע הסרטים הפולני שצפוי להיערך בטהרן בסוף החודש, אם הוועידה לא תבוטל. במשרד התרבות אמרו כי עתיד הפסטיבל תלוי בוורשה, ובאם היא תחליט "להתנהג כראוי כלפי טהרן".

 

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף תקף את הפולנים: "ממשלת פולין לא תוכל לשטוף את הבושה. בזמן שאיראן הצילה פולנים במלחמת העולם השנייה, היא מארחת כעת קרקס אנטי-איראני נואש". לצד זאת צייץ שר החוץ של הרפובליקה האיסלאמית תמונות ומסמכים מפרויקט ההצלה האיראני במלחמת העולם.

"ממשלת פולין לא תוכל לשטוף את הבושה". זריף (צילום: MCT) (צילום: MCT)
"ממשלת פולין לא תוכל לשטוף את הבושה". זריף(צילום: MCT)

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר שלשום כי הוועידה "תתמקד ביציבות במזרח התיכון, ובשלום, חופש וביטחון כאן באזור. זה כולל היבט חשוב - להבטיח שאיראן אינה השפעה חתרנית". פומפאו אמר כי במפגש "יתכנסו עשרות מדינות מרחבי העולם, ובכלל זאת אסיה, אפריקה, חצי הכדור המערבי, אירופה וכמובן המזרח התיכון".

 

פומפאו, הדיפלומט מספר 1 של טראמפ, מבקר בשבוע האחרון בשורת מדינות במזרח התיכון, ברקע הנסיגה האמריקנית מסוריה שהחלה ביום שישי. הוא אמר בשבוע שעבר כי ארה"ב "מכפילה מחדש" את מאמציה להגביר את הלחץ על איראן, ומנסה לשכנע את בעלות בריתה באזור כי היא מחויבת ללחימה בדאעש, למרות הנסיגה מסוריה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
הבקשה עוררה דאגה בקרב בכירים בממשל. בולטון
צילום: עמית שאבי
מומלצים