שתף קטע נבחר

"ברון הסמים שיחד את נשיא מקסיקו ב-100 מיליון דולר"

עדות דרמטית במשפטו של חואקין "אל צ'אפו" גוזמן בארה"ב: מי שהיה יד ימינו טוען כי ראש קרטל הסמים סינלואה העביר סכום עתק לאנריקה פנה נייטו, מעט אחרי שזה נבחר לנשיא

בארצות הברית נמשך בימים אלה משפטו של ברון הסמים המקסיקני חואקין "אל צ'אפו" גוזמן, ואמש (יום ג') העיד בו מקורבו כי גוזמן שילם בעבר שוחד של 100 מיליון דולר לנשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו, שסיים את תפקידו רק לאחרונה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

העד, אלכס סיפואנטס הקולומביאני, סיפר כי בעבר היה יד ימינו של גוזמן, ואת העדות על שוחד המיליונים נתן במסגרת חקירה נגדית שערך לו ג'פרי ליכטמן, עורך הדין של גוזמן, בבית המשפט הפדרלי בברוקלין. כשנשאל אם אמר לרשויות ב-2016 שגוזמן ארגן את השוחד השיב: "זה נכון".

 

לפי שעה לא מסר פניה נייטו תגובה, אבל בעבר הוא הכחיש טענות שקיבל שוחד. ראש לשכתו לשעבר, פרנסיסקו גוזמן, פרסם הלילה ברשתות החברתיות הודעה שבה דחה את ההאשמה. "הצהרותיו של סוחר הסמים הקולומביאני בבית המשפט בניו יורק שיקריות, מכפישות ואבסורדיות", כתב.

נשיא מקסיקו לשעבר פניה נייטו. "הצהרות מכפישות ואבסורדיות" (צילום: AP) (צילום: AP)
נשיא מקסיקו לשעבר פניה נייטו. "הצהרות מכפישות ואבסורדיות"(צילום: AP)

הטענה שהשמיע העד היא אחת השערורייתיות ביותר שנשמעו עד כה במשפטו של גוזמן, שהחל בנובמבר. גוזמן, בן 61, הוסגר לארה"ב בשנת 2017, והוא עומד שם לדין בגין סחר בקוקאין, הרואין וסמים אחרים והברחתו לתוך ארה"ב בימים שבהם היה ראש קרטל הסמים סינלואה.

 

סיפואנטס העיד במשפט כי סיפר לתובעים בארה"ב שבתחילה פנה פניה נייטו לגוזמן וביקש ממנו 250 מיליון דולר. הוא אמר לתובעים שהשוחד שולם באוקטובר 2012, מעט אחרי שפניה נייטו נבחר וכשטרם נכנס לתפקידו. סיפואנטס אמר עוד כי גוזמן סיפר לו בעבר שקיבל מפניה נייטו מסר שלפיו הוא אינו צריך עוד להסתתר.

הבורח המתמיד. גוזמן מוסגר לארה"ב (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הבורח המתמיד. גוזמן מוסגר לארה"ב(צילום: רויטרס)

פניה נייטו כיהן כנשיא מקסיקו מדצמבר 2012 עד נובמבר 2018. בעבר נחשב לכוכב עולה במפלגת ה-PRI המקסיקנית וכיהן כמושל מדינת המחוז מקסיקו – המדינה המאוכלסת ביותר בתוך מקסיקו הפדרלית. אלא שאת כהונתו סיים כדמות פופולרית הרבה פחות. הוא מצא עצמו שקוע בשערוריות הקשורות לניגודי אינטרסים, כשבמקביל הפשע משתולל והכלכלה אינה מתרוממת. בבחירות ב-2018 ספגה מפלגתו מפלה היסטורית, ולנשיא נבחר איש השמאל אנדרס מנואל לופס אוברדור. מפלגתו של פניה נייטו הפכה לגורם שולי בלבד בקונגרס החדש.

ארה
מתוך הדיון בבית המשפט אמש. גוזמן ומאחוריו סיפואנטס(צילום: רויטרס)

ברון הסמים אל צ'אפו נתפס על-ידי ממשלתו של פניה נייטו בפברואר 2014, אבל 17 חודשים אחר כך הצליח – בפעם השנייה – לברוח מהכלא דרך מנהרה שנחפרה מתחת לתאו. בריחתו המתוחכמת של גוזמן הייתה השפלה לממשלת מקסיקו ופגעה עוד יותר במוניטין הירוד ממילא של הנשיא פניה נייטו. בינואר 2016 הצליחו כוחות הביטחון המקסיקניים ללכוד את אל צ'אפו בפעם השלישית, והפעם – אחרי שהוכח כי מקסיקו מתקשה להשאיר אותו בידיה אפילו כשהוא מוחזק בכלא שמור ביותר – החליטו הרשויות להסגירו לארה"ב.

 

סוחר הסמים סיפואנטס שהעיד אמש הוא אחד מעשרות עדים שעלו עד כה להעיד נגד גוזמן אחרי שהגיעו להסדרי טיעון עם התביעה בארה"ב. המשפט מספק הצצה לעולם החשאי של קרטל הסמים סינלואה, אחד מארגוני הסחר בסמים החזק ביותר בעולם. אתמול טען סיפואנטס גם כי גוזמן ביקש ממקורב שלו לשלם שוחד של עשרה מיליון דולר לגנרל, אלא שלדברי סיפואנטס השוחד מעולם לא שולם לבסוף. אחר כך, העיד, הורה גוזמן לרצוח את מקורבו, אך גם ההתנקשות לא בוצעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
גוזמן באיור מבית המשפט
צילום: רויטרס
מומלצים