שתף קטע נבחר

כחלון לבני העדה הדרוזית: "לא מתחייב לתקן את חוק הלאום"

שר האוצר משה כחלון נפגש עם פעילים דרוזים, סירב להתחייב שיפעל לשינוי חוק הלאום - אבל הבטיח "לטפל בעוולה". הפעילים: "שלא יבוא לבקש את הקולות שלנו". שר הביטחון לשעבר יעלון: "אפעל לתיקון החוק ברוח מגילת העצמאות"

 

 

 

שר האוצר משה כחלון סירב היום (ה') להתחייב בפני פעילים מהעדה הדרוזית כי יפעל לשינוי חוק הלאום. עם זאת לדבריו, הוא יפעל "לתיקון העוול" במסגרת הוועדה שהקים ראש הממשלה.

 

"אמרתי ואני חוזר ואומר - היכן שנגרם עוול, צריך לטפל. באיזו מסגרת אני לא יכול לקבוע ואני לא ארמה אתכם", אמר השר כחלון לפעילים, שנפגשים בתקופה האחרונה עם פוליטיקאים לקראת הבחירות. "נחקק חוק הלאום כפי שנחקק. אני הראשון שיצאתי בתקשורת ואמרתי - צריך לטפל בזה בכל מסגרת. אני לא מתחייב לתקן את חוק הלאום, אני מתחייב לטפל בעוולה שנגרמה לעדה הדרוזית".

 

הפעילים, בהם נכי צה"ל רבים, לא אהבו לשמוע את הדברים אולם השר עזב את המפגש, שהתקיים ברחבת בית יד לבנים בחיפה, לאחר זמן קצר. "שרק לא יבוא אלינו הביתה לפני הבחירות לבקש את הקולות שלנו", אמר אחד הנוכחים. "התחושה היא שההורים אמרו לנו שאנחנו לא הבנים שלהם. אומרים לנו 'אוהבים אתכם, מחבקים אתכם, אבל אתם לא הבנים שלנ'ו".

 

משה כחלון ואמל אסעד בצעדת חוק הלאום (צילום: אביהו שפירא)
משה כחלון ואמל אסעד, היום בחיפה(צילום: אביהו שפירא)

יובל דיסקין ואמל אסעד בצעדת חוק הלאום  (צילום: אביהו שפירא)
יובל דיסקין ואמל אסעד בצעדת חוק הלאום (צילום: אביהו שפירא)

תא"ל (במיל.) אמל אסעד, אחד ממובילי המחאה, אמר: "אנחנו מנצלים את ההזדמנות הזאת שיש בחירות והחלטנו לעבור דרך בתיהם ומטותיהם של כל ראשי הסיעות כדי לשכנע אותם, לדרוש מהם שיתחייבו לתקן את החוק הזה, ככה שייתן לנו, לכל אזרחי המדינה - בלי הבדל דת, גזע ומין - שיוויון ברוח מגילת העצמאות. שלא יובן לא נכון, אנחנו בעד מדינה יהודית, ואנחנו בעד שיישאר פה רוב יהודי. אנחנו נלחמנו בשביל זה ונמשיך להלחם בשביל זה, אבל יחד עם זה אנחנו אזרחים, היינו ונישאר פה, והמדינה הזו שלנו בדיוק כמו שהיא של כל אחד אחר. החוק פוגע בי בכך שהוא קבע שישראל היא מדינת העם היהודי, נקודה. ואיפה אני? אני לא יהודי, אז מה אני עכשיו?".

 

דיסקין: "חוק שפוגע בדמוקרטיה ובשוויון"

ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, שמלווה את המאבק של הדרוזים, אמר: "אני לא נמצא פה מטעמה של שום מפלגה, אני מטעמה של מדינת ישראל ומטעם אזרחים שלא רוצים שירמו אותם. חוק הלאום זה זריית חול בעיניים של אזרחי המדינה ובעיקר של בוחרי הימין, שכביכול חושבים שהמציאו להם חוק שעכשיו יעשה את המדינה הזאת ליהודית. האמת שממנה המנהיגים והמחוקקים בעצם ברחו ומנסים להסתיר אותה, היא שמדינה יהודית תהיה רק אם יהיה פה רוב יהודי ולכן לא היה צריך לחוקק חוק שפוגע בדמוקרטיה, בשוויון, באזרחי המדינה הלא יהודים, ובטח ובטח פוגע בעדה הדרוזית שכרתה ברית עם העם היהודי".

 

בהמשך הגיע למפגש משה (בוגי) יעלון. "באתי להזדהות עם המחאה המוצדקת של אחינו הדרוזים, על הוצאת ערך השוויון מחוק הלאום. זה בעצם עקירת ערך חשוב ממגילת העצמאות. באתי הנה כי אני מכיר פה רבים. לחמנו ביחד, פיקדתי על רבים מכם בלבנון, בגבול סוריה, בקעת הירדן, בערבה, ביהודה ושומרון ובעזה. ליוויתי כמה מהאנשים שיושבים פה בכיסאות גלגלים בתהליך השיקום בבתי החולים. לכן נזעקתי מיד כשחוקק החוק, כשהבנתי שנעשה פה עוול לבני העדה.

 

"כאשר מדברים על מדינת ישראל, בית לאומי לעם היהודי, זה חייב להיות במסגרת רוח מגילת העצמאות", הוסיף יעלון. "הוצאת ערך השיוויון של 'כל אזרחיה' היא פגיעה בערך המיעוטים בכלל ובדרוזים בפרט. לכן יצאתי מיד לקרוא לתקן את החוק, להחזיר את ערך השיוויון אל תוך החוק ברוח מגילת העצמאות, ויפה שעה אחת קודם. חבל שהגענו למשבר הזה, הוא מיותר. אני מתחייב שברגע שאגיע לעמדת השפעה, החוק הזה יעבור את התיקון הראוי, ברוח מגילת העצמאות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
משה כחלון ואמל אסעד
צילום: אביהו שפירא
מומלצים