שתף קטע נבחר

שקד אמרה לדרוזים שחוק הלאום לא ישונה, הפגישה התפוצצה

פעילי המטה לתיקון חוק הלאום הגיעו לביתה של שרת המשפטים, ושמעו ממנה שאין בכוונתה לשנות את חוק הלאום. חלקם הפנו את גבם ועזבו. אמל אסעד: "הפחד שלה מהבחירות פשוט מאכזב". נכה צה"ל הטיח בשקד: "תסתכלי לי בעיניים ותגידי איך הרמתם יד בעד החוק מבלי לחשוב עליי"

עשרות פעילים דרוזים מהמטה לתיקון חוק הלאום נפגשו הבוקר (יום ו') עם שרת המשפטים איילת שקד ליד ביתה בתל אביב, ושמעו ממנה שאין בכוונתה לשנות את חוק הלאום. הם הביעו אכזבה, וחלקם קראו להפנות את הגב לשרה ולעזוב את המקום. חלקם עזבו וחלקם נותרו. תא"ל (במיל') אמל אסעד אמר בתום הפגישה: "הפחד שלה מהבחירות פשוט מאכזב".

 

  

שקד הבהירה כאמור שחוק הלאום לא ישונה, "אבל בהחלט, על מנת לרפא את הפצע, אפשר לקדם חקיקה אחרת שתגדיר את מעמד העדה". שקד הוסיפה: "החוק מגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואין עוררין על זה. החוק הזה אומר דבר שהוא מובן מאליו. לנו איו חוקה אז חוק היסוד הזה הוא כמו במקום שיש בו חוקה. וזה שהוא מנוסח כך זה על מנת לתת כלי לבית המשפט העליון כשהוא בא לדון בסוגיות כמו חוק המסתננים. אין בחוק הלאום שום פגיעה העדה הדרוזית".

איילת שקד צעידת הדרוזים חוק הלאום (צילום: יריב כץ )
השרה שקד במפגש עם הפעילים הדרוזים(צילום: יריב כץ )

הנוכחים דרשו להוסיף לחוק את המילים דמוקרטיה ושוויון לכלל האזרחים. הפגישה התפוצצה כששקד חזרה על דבריה שהחוק לא ישונה. חלק מהם הפנו לה את הגב והלכו, ואז תם המפגש. אמל אסעד אמר: "באנו להגיד לנו שאנחנו רוצים להרגיש חלק מהמדינה הזו. אני לא רוצה שידאגו לי, אני רוצה להיות ישראלי ולכן אנחנו מאוד מאוכזבים ונעשה הכול על מנת שהחוק ישתנה".

 

השרה שקד ציינה לאורך כל הפגישה כי הדרוזים מאוד חשובים לה ולחברהּ לראשות מפלגת הימין החדש, שר החינוך נפתלי בנט, וציינה כי שניהם מחוברים לעדה מאז שירותם הצבאי ועד היום. השרה הוסיפה כי קשה לה להתווכח עם תחושות הפעילים, אולם לדבריה החוק לא פוגע בהם.

איילת שקד צעידת הדרוזים חוק הלאום (צילום: יריב כץ )
השרה שקד לצדו של תא"ל במיל' אמל אסעד(צילום: יריב כץ )

לואי מרעי, פעיל שנפצע בצבא וששתי רגליו נקטעו, הקריא במהלך המפגש עם השרה שקד קטע שכתב: "התגייסתי לצבא בגובה מטר ותשעים וחזרתי הביתה פחות ממטר. היו לי הרבה חלומות, חשבתי כי אגיע רחוק לאחר השחרור, אבל כל החלומות נגדעו ביום שבו עליתי על מטען. בזמן שהגנתי עלייך, על חברי הכנסת שהצביעו בעד חוק הלאום ועל כל תושבי מדינת ישראל שלך ושלי.

 

"כמה שנים כואב לי שהמיטה שלי חצי ריקה אבל מאז שחוק הלאום עבר בכנסת הפצע והכאב נהיו עמוקים יותר, ולא מצליחים להרפות כי פתאום בא החוק הזה ואומר שאני לא ישראלי, ושהמדינה הזו לא שלי אלא רק של היהודים.

 

"תסתכלי לי בעיניים ותגידי לי - איך הרמתם את היד שלכם להצביע בעד החוק מבלי לחשוב עליי, על החברים שלי והמשפחה שלי. אל תגידו שאתם אוהבים אותי, אל תשתמשו במילים ברית חיים, ברית דמים אבל אל תיקחו לי את הישראליות שלי".

מכתב מחאת הדרוזים לאיילת שקד על חוק הלאום ()
המכתב שהקריא לואי מרעי

 

לאחר פגישתם עם שקד, המשיכו הפעילים לפגישה עם יו"ר התנועה ציפי לבני, שאיתה חתמו יחד על מגילת העצמאות. אתמול נפגש עם הפעילים שר האוצר ויו"ר כולנו משה כחלון. הוא סירב להתחייב כי יפעל לשינוי חוק הלאום. עם זאת לדבריו, הוא יפעל "לתיקון העוול" במסגרת הוועדה שהקים ראש הממשלה.

 

"אמרתי ואני חוזר ואומר - היכן שנגרם עוול, צריך לטפל. באיזו מסגרת אני לא יכול לקבוע ואני לא ארמה אתכם", אמר השר כחלון לפעילים, שנפגשים בתקופה האחרונה עם פוליטיקאים לקראת הבחירות. "נחקק חוק הלאום כפי שנחקק. אני הראשון שיצאתי בתקשורת ואמרתי - צריך לטפל בזה בכל מסגרת. אני לא מתחייב לתקן את חוק הלאום, אני מתחייב לטפל בעוולה שנגרמה לעדה הדרוזית".

 

הפעילים, בהם נכי צה"ל רבים, לא אהבו לשמוע את הדברים אולם השר עזב את המפגש, שהתקיים ברחבת בית יד לבנים בחיפה, לאחר זמן קצר. "שרק לא יבוא אלינו הביתה לפני הבחירות לבקש את הקולות שלנו", אמר אחד הנוכחים. "התחושה היא שההורים אמרו לנו שאנחנו לא הבנים שלהם. אומרים לנו 'אוהבים אתכם, מחבקים אתכם, אבל אתם לא הבנים שלנו'".

 

משה כחלון ואמל אסעד בצעדת חוק הלאום (צילום: אביהו שפירא)
השר כחלון לצדו של תא"ל במיל אסעד(צילום: אביהו שפירא)

ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, שמלווה את המאבק של הדרוזים, אמר: "אני לא נמצא פה מטעמה של שום מפלגה, אני מטעמה של מדינת ישראל ומטעם אזרחים שלא רוצים שירמו אותם. חוק הלאום זה זריית חול בעיניים של אזרחי המדינה ובעיקר של בוחרי הימין, שכביכול חושבים שהמציאו להם חוק שעכשיו יעשה את המדינה הזאת ליהודית. האמת שממנה המנהיגים והמחוקקים בעצם ברחו ומנסים להסתיר אותה, היא שמדינה יהודית תהיה רק אם יהיה פה רוב יהודי ולכן לא היה צריך לחוקק חוק שפוגע בדמוקרטיה, בשוויון, באזרחי המדינה הלא יהודים, ובטח ובטח פוגע בעדה הדרוזית שכרתה ברית עם העם היהודי".

 

בהמשך הגיע למפגש שר הביטחוון לשעבר משה (בוגי) יעלון. "באתי להזדהות עם המחאה המוצדקת של אחינו הדרוזים, על הוצאת ערך השוויון מחוק הלאום. זה בעצם עקירת ערך חשוב ממגילת העצמאות. באתי הנה כי אני מכיר פה רבים. לחמנו ביחד, פיקדתי על רבים מכם בלבנון, בגבול סוריה, בקעת הירדן, בערבה, ביהודה ושומרון ובעזה. ליוויתי כמה מהאנשים שיושבים פה בכיסאות גלגלים בתהליך השיקום בבתי החולים. לכן נזעקתי מיד כשחוקק החוק, כשהבנתי שנעשה פה עוול לבני העדה.

 

"כאשר מדברים על מדינת ישראל, בית לאומי לעם היהודי, זה חייב להיות במסגרת רוח מגילת העצמאות", הוסיף יעלון. "הוצאת ערך השיוויון של 'כל אזרחיה' היא פגיעה בערך המיעוטים בכלל ובדרוזים בפרט. לכן יצאתי מיד לקרוא לתקן את החוק, להחזיר את ערך השיוויון אל תוך החוק ברוח מגילת העצמאות, ויפה שעה אחת קודם. חבל שהגענו למשבר הזה, הוא מיותר. אני מתחייב שברגע שאגיע לעמדת השפעה, החוק הזה יעבור את התיקון הראוי, ברוח מגילת העצמאות".

הצהרה בני גנץ (צילום: מוטי קמחי)
גנץ במפגש עם הפעילים הדרוזים(צילום: מוטי קמחי)

ביום שני נפגש עם הפעילים הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. במהלך הפגישה מחוץ לביתו בראש העין, אמר יו"ר מפלגת "חוסן לישראל": "אפעל לתיקון חוק הלאום". זו הייתה ההתבטאות הראשונה של גנץ במערכת הבחירות הנוכחית.

 

"יש לנו ברית דמים, אבל לא פחות מכך יש לנו ברית חיים", אמר גנץ. "אנחנו צריכים לוודא שביחד אנחנו בונים את השותפות הזו ואת הברית הזו בצורה משותפת כברית חיים, כמו שראוי שיהיה.

 

"אני אעשה כל שביכולתי לפעול למען תיקון החקיקה, שיביא לידי ביטוי את הקשר הזה, את הקשר העמוק והבלתי ניתן לניתוק לא רק בקרב, אלא גם בחיים. לא רק בקושי, אלא גם בטוב. נעשה את זה ביחד".

 

גנץ, שסירב להשיב לשאלות העיתונאים, ציין עוד בדבריו: "אני שמח שהגעתם לכאן הבוקר אליי הביתה במזג אוויר לא פשוט. אני פותח את ביתי בפניכם ואומר לכם תודה שבאתם. לכבוד הוא לי שאתם נמצאים כאן הבוקר". אל המקום הגיע גם ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, שתומך במחאה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
השרה שקד ותא"ל במיל' אסעד
צילום: יריב כץ
מומלצים