שתף קטע נבחר

בלבנון כמו בתימן: חיל האוויר של חיזבאללה

המורדים החות'ים, בעלי בריתו של הארגון הלבנוני, חפרו מנהרות לסעודיה עוד לפני שנחשפו המנהרות בגבול ישראל. האם גם מתקפת המל"ט הקטלנית שלהם בתחילת החודש היא קדימון למה שצפוי לנו?

הנה תמונות שהופיעו במהדורות החדשות לפני שבועיים: החיילים ערכו מצעד צבאי בבסיס הגדול והמוגן ביותר במדינה, מזג האוויר היה מצוין והכול נראה רגוע. לפתע הופיע בשמיים מטוס ללא טייס, מונחה מרחוק על-ידי ארגון טרור שיעי. המל"ט שנשא חומר נפץ התרסק אל במה סמוך לַמצעד, שעליה עמדו חיילים, והתפוצץ. שישה חיילים נהרגו, 12 נפצעו. מהומה נוצרה, וחיילים וצופים מבוהלים ברחו לכל עבר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

התיאור הזה, שהוא חלום בלהות עבור צה"ל, אירע במציאות בבסיס "אל-ענד" שבדרום תימן. את האחריות להתקפה נטל ארגון החות'י השיעי התימני הנקרא "אנסאר אללה" ("חסידי האל"). מה שזעזע את הצבא התימני הנלחם בחות'ים היה השילוב של שלושה גורמים: הדיוק המרבי של המל"ט, המרחק גדול שהוא עבר מבסיסם של המחבלים החות'ים ויכולתו לחדור לבסיס מאובטח.

 

אין זו הפעם הראשונה שהחות'ים תוקפים מתקן באמצעות מל"ט. במאי 2018 הודה דובר הצבא הסעודי כי מל"ט של החות'ים חדר לשטח סעודיה והגיע עד לאבהא, שדה התעופה השני בגודלו בממלכה. שם הוא הופל. האם זה יכול לקרות אצלנו?

חסן נסראללה (צילום: AFP)
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. המל"טים המסוכנים-באמת טרם נחשפו?(צילום: AFP)

ארגון חות'י בתימן הרחוקה לא צריך לכאורה לעניין את ישראל, אלא שקיים שיתוף פעולה הדוק בין הארגון השיעי בתימן לבין חיזבאללה בלבנון. שיתוף הפעולה הזה מורגש גם בנושא המנהרות: המודיעין הסעודי חשף מנהרות טרור בגבול בין תימן לסעודיה כבר לפני כמה שנים, עוד לפני שנחשפו המנהרות של חיזבאללה בגבול ישראל-לבנון.

 

נציגים איראנים מ"משמרות המהפכה" ולבנונים מחיזבאללה מבקרים דרך קבע בתימן כיועצים ומאמני לוחמה, וקיים שיתוף פעולה אסטרטגי הדוק במשולש איראן-תימן-לבנון. בנוסף, מלחמת החות'ים בתימן היא עבור חיזבאללה מודל להתמודדות עם צבא סדיר של מדינה חזקה. נזכיר כי אף שסעודיה היא המדינה בעלת הצבא החזק ביותר בעולם הערבי, ואף שהקימה קואליציה צבאית עם בעלות בריתה כדי להדוף את המורדים החות'ים בשכנתה תימן, כבר ארבע שנים שהיא אינה מצליחה לחסל אותם. החות'ים השתלטו על כשליש משטח תימן, ומשגרים כל העת לדרום סעודיה טילים ולאחרונה גם מל"טים.

חיזבאללה סמל חיל האוויר של הארגון ירון פרידמן ()
הכנפיים של חיזבאללה על מל"ט של הארגון

נתונים ראשוניים על שימוש קרבי שעושה חיזבאללה במל"טים החלו להצטבר בשנים 2017-2016, כשהארגון נלחם נגד המורדים באזור חלב שבסוריה ואחר כך בזירות נוספות. המל"טים משמשים את חיזבאללה לשתי מטרות עיקריות: יש מל"טים המצוידים במצלמות ומשמשים לריגול בלבד, וכזה הוא המל"ט "איוב 2", ויש מל"טים כגון "אבאביל 3", המצוידים במצלמות ובחומר נפץ ומשמשים לפגיעה מדויקת במטרות אויב. שמותיהם של כלי הטיס האלה מקורם בקוראן ובטכנולוגיה איראנית.

 

המל"טים של חיזבאללה ריחפו לא פעם בתוך לבנון עצמה כתמרור אזהרה ליריבים פוליטיים וכדי להוכיח שלארגון יש יכולת לאיים גם מהאוויר. בתמונות של המל"טים שנפוצו בתקשורת הערבית אפשר להבחין בסמל חיזבאללה ולעיתים גם בסיסמאות שיעיות דתיות.

 

אולם כתובת אחת, שנחשפה באוגוסט 2018, הייתה מעניינת במיוחד. באותו חודש, במלאות 12 שנה למלחמת לבנון השנייה, ערך חיזבאללה תצוגת נשק בעיירה מליתא שבדרום לבנון. בתמונות שהפיץ הארגון נראה לוגו חדש של מה שמכונה בארגון "הכוח האווירי" ומצדדיו שתי כנפיים.

תומכים של מורדים חות'ים תימן חודיידה (צילום: AFP)
חות'ים בתימן. שיתוף פעולה הדוק עם איראן(צילום: AFP)

חיזבאללה מזכיר שבמל"טים הוא השתמש כבר במלחמה עם ישראל ב-2006. בשנים האחרונות אירעו עוד כמה ניסיונות של הארגון להחדיר מל"ט לישראל, כגון בגולן ב-2012, ב-2013 מול חיפה ולאחרונה בפברואר 2018 משטח ירדן ליד בית שאן.

 

תימן: בני 10 מגויסים ל"ג'יהאד נגד היהודים"

 

המל"טים נתפסים כנשק פחות מאיים מטילים, אולם השוואה זו מטעה משום שבמקרה שלהם רב הנסתר על הגלוי. פרשנים העריכו כי המל"טים שחשף חיזבאללה הם מדגמים ישנים ואילו את החדשים ביותר שומר הארגון בסוד.

 

אין ספק כי לישראל יש יתרון אסטרטגי עצום על חיזבאללה, בפרט בכוח האווירי. עם זאת, העובדה שחיזבאללה מתאמן בהפעלת מל"טים בסוריה מחייבת את ישראל שלא להקל ראש בסכנה. נכון שהאמצעים המצויים בידי "הכוח האווירי" של חיזבאללה פרימיטיביים ושהתוצרת האיראנית אינה יכולה להתחרות עם האמריקנית או עם פיתוחי רפאל, אולם גם עם נשק ישן וגם מעמדת חולשה אפשר לגרום נזק עצום.

 

ד"ר ירון פרידמן, פרשן ynet לענייני העולם הערבי, הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, מרצה על האיסלאם ומלמד ערבית באוניברסיטת חיפה בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם. ספרו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" יצא לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן בשנת 2010.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה
צילום: AFP
מומלצים