שתף קטע נבחר

עוד מסילות באיילון, הפרדה בכביש 90: תוכניות נתיבי ישראל ל-2019

מנכ"ל החברה הציג את הפרויקטים המרכזיים שבהם היא תתמקד בשנים הקרובות. בין הפרויקטים שהציג: מיליארדי שקלים לבניית מסילות שיחברו את הצפון והדרום והוספת נתיבי תחבורה ציבורית

 

תאונת דרכים כביש 90 ליד ים המלח משפחה נהרגה (צילום: אוריאל גור דוד רדיו דרום)
תאונה בכביש 90 סמוך לים המלח(צילום: אוריאל גור דוד רדיו דרום)

מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, הציג היום (ג') כמה מהפרויקטים מרכזיים שעתידים להשפיע על הציבור במישור התחבורתי בשנים הקרובות, בהם בניית מסילות נוספות שיחברו את הצפון והדרום למרכז הארץ, נתיבי תחבורה ציבורית ובניית קו הפרדה בכביש 90, שבו קיפחו את חייהם עשרות ישראלים בשנה האחרונה. תקציב החברה יעמוד השנה על סך של 5.7 מיליארד שקלים. 23% מתוך התקציב, מוקצים להקמת תשתיות חדשות.

 

המסילה המזרחית שאמורה לחבר בין חדרה לשוהם תיפתח בשנת 2024, הצהיר פרץ. "זו המסילה שתהווה חלופה למסילת החוף, 98 אחוזים מבניית המסילה כבר בהליכים מכרזיים מתקדמים. האזרחים יוכלו לראות את הכלים ההנדסיים פועלים בשטח מיד לאחר סיום ההליכים".

ניסים פרץ (צילום: נתיבי ישראל)
ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל(צילום: נתיבי ישראל)

הפרויקט שמתוקצב בלמעלה מעשרה מיליארד שקלים, צפוי להתחבר למסילת השרון שבנייתה הושלמה לפני כשבעה חודשים. מסילת השרון עצמה צפויה להתחבר בקרוב למסילת החוף, מה שיוביל לכך שנוסעים במסילה המזרחית יוכלו להגיע בקלות לתחנות תל אביב.

 

פרץ חשף גם כי שר התחבורה ישראל כץ אישר לנתיבי ישראל להוביל תכנית לבניית המסילות החמישית והשישית בפרוזדור איילון, המהווה את צוואר הבקבוק התחבורתי הקריטי במדינה. זאת בנוסף למסילה הרביעית שבנייתה אושרה בשנה שעברה.

 

על פי הערכתו, עלות הפרויקט היא כ-35 מיליארד שקלים, נוכח העובדה שהפרויקט יבוצע במרביתו באמצעות מנהרות, בדומה לשיטת בניית הקו האדום של הרכבת הקלה. אורך הקו צפוי לעמוד על 22 ק"מ תת-קרקעיים, בין שפיים לתחנת תל אביב ההגנה.

 

חברת נתיבי ישראל אמונה על מספר פרויקטים נוספים השייכים לרכבת, ועל פי התכנון ייבנו מסילות נוספות בצפון ובדרום הארץ. בין המסילות, גם קו רכבת שיחבר בין כרמיאל לקריית שמונה וקו שיחבר בין עפולה לטבריה.

 

הסוף לתאונות בכביש 90?

התאונה בבקעת הירדן (צילום: דוברות כבאות והצלה)
תאונה בכביש 90(צילום: דוברות כבאות והצלה)

תאונות הדרכים הקטלניות שאירעו בסוף השנה שעברה בכביש 90, שבהן נהרגו עשרות ישראלים, הובילו את שר התחבורה להנחות את נתיבי ישראל למציאת פתרון עבור הסדרת הכביש הארוך במדינה. המלצות הוועדה שקמה בנתיבי ישראל הציעה את המלצותיה למשרד התחבורה שנתן את הסכמתו העקרונית לנושא.

 

פרץ סיפר כי התוכנית נחלקת לשלושה. במישור המיידי, הבינוני וארוך הטווח, שידרשו מהמדינה להמציא תקציב של 15 מיליארד שקלים. בטווח הקצר, ייחרץ פס הפרדה בחלקו הדרומי של הכביש המסומן באמצעות צבע. פרץ מגדיר אותו כ"מובילאיי לעניים". עד היום נחרץ הקו לאורך 60 קילומטרים בכביש, ועם קבלת אור ירוק ממשרד התחבורה ייחרץ לאורך 200 קילומטרים נוספים.

 

זירת התאונה בכביש 90 (צילום: רובי הנדל)
(צילום: רובי הנדל)

בטווח הבינוני, מתכננת החברה להקים הפרדות בין הנתיבים המנוגדים בעיקר בדרום, על פי שיטת 5-3-5. חמישה קילומטרים של הפרדה, שלושה קילומטרים ללא הפרדה וחוזר חלילה. זאת, על מנת לאפשר עקיפה בכביש, נוכח העובדה שנעות על הכביש משאיות רבות מדי יום.

 

בטווח הארוך, מתכננת החברה להרחיב את כביש 90 ולהוסיף לו נתיב נוסף לאורכו. בחברה מתכננים להרחיב גם את הכבישים המתחברים לכביש, ולהוסיף גם להם נתיב נוסף בכל כיוון.

 

"רק התחבורה הציבורית תביא לפתרון מצוקת הפקקים"

נתיב תחבורה ציבורית. יתווספו שניים חדשים כבר השנה ()
נתיב תחבורה ציבורית. יתווספו שניים חדשים כבר השנה

נתיבי ישראל מקדמת 33 פרויקטים של נתיבי תחבורה ציבורית באורך כולל של 260 ק"מ. עם זאת, רק שניים מהם יהיו מוכנים במהלך השנה (נתיב בכביש 471 ממחלף נחשונים ועד מחלף בר אילן, ונתיב בין הכניסה הדרומית למחנה תל השומר ועד צומת הטייסים בתל אביב).

 

לדברי פרץ, הנתיבים לא יבואו על חשבון הנתיבים שמוקצים לנהגים כיום, ויתווספו לכבישים הקיימים. "רק התחבורה הציבורית תביא לפתרון מצוקת הפקקים. מספר הנוסעים הממוצע ברכב כיום עומד על 1.2 נוסעים. אם המספר יעלה אפילו במעט, לא נזדקק להרחבת הכבישים הקיימים", הוא אמר בהתייחסו לחשיבות התחבורה הציבורית.

 

לדברי פרץ, נתיבי ישראל היא חברת תשתיות, ורכבת ישראל "חייבת להתעסק בהפעלת הרכבת והרחבת השירותיות שבה". הוא הוסיף כי "רכבת העמק נבנתה בזמן וללא חריגה, וכך גם רכבת השרון.

לפני כשנה השר כץ הורה לנו לבנות מנהלת רכבתית. אנחנו נעסוק בחשמול קווי הרכבת יחד עם הרכבת".

 

הוא גם התייחס להחלטה לבחור בחברה אחת בלבד שתעבוד על חשמול קווי הרכבת ומתח ביקורת על ההחלטה "הייתי רוצה לראות יותר מחברה אחת שתעסוק בחשמול הקווים. אם חברה אחת לא טובה מספיק, אפשר לשלוח אותה הביתה. התחרות הייתה יכולה לתרום".

 

בתוך כך, הוריד פרץ מסדר היום את האפשרות שיתמנה למנכ"ל הרכבת במקומו של המנכ"ל היוצא, שחר איילון. "אני נשאר בנתיבי ישראל. אתגר הרכבת מעניין מאוד כפי שאמרתי בעבר, זה מקום שבהחלט אפשר לשרת בו את הציבור ולהשפיע, אך כעת אני נשאר בתפקידי", אמר פרץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נתיבי ישראל
מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ
צילום: נתיבי ישראל
מומלצים