שתף קטע נבחר

עיראקים עניים מוכרים דם לנפגעי הטרור

המציאות העגומה של עיראק: המצב הכלכלי הקשה גורם לנואשים לנצל את המחסור במנות דם, כתוצאה מהפיגועים והמלחמה בדאעש. הם מגיעים לבתי החולים, נפגשים עם משפחות פצועים ומוכרים דם - לפעמים גם ב-85 דולר

המצב הכלכלי בעיראק קשה מאוד. האבטלה עולה ויותר ויותר עיראקים מתקשים למצוא עבודה. הנואשים שבהם החליטו לנצל את המצב הביטחוני ולהרוויח כסף – על חשבון הפצועים בפיגועים. מתקפות הטרור והלחימה הממושכת בדאעש בשנים האחרונות גרמו למחסור חמור במנות דם בעיראק.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

באתרי החדשות העיראקיים יש עדויות רבות של אנשים שסחרו בדם. אותם אנשים מספרים על מציאות כמעט בלתי אפשרית שהביאה אותם למצב הזה. אחד הכתבים שסיקרו את התופעה מתאר בוקר עמוס בבית החולים כראמה בבגדד, שבו התקבצו צעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם. כולם הגיעו כדי לתת מנות דם – ולקבל על זה כסף.

עיראק עיראקים מוכרים דם  ()
מוכרים דם בבית חולים בבגדד
 

עבאס רחים, בן 23, עובד באתרי בנייה מאז שהוא ילד ולכן לא סיים את הלימודים. לפני כמה שבועות הוא נפצע בגבו, ואיבד את הפרנסה. הוא שמע מחבריו על האפשרות למכור דם, והחליט לעשות זאת.

 

בבית החולים בבגדד מתקיים הליך מוזר. המוכרים נפגשים עם מי שזקוק למנות הדם או עם בני משפחתו. הם מסכמים על מחיר – שיכול לנוע בין 50 ל-85 דולר למנה, תלוי בדחיפות ובסוג הדם. לאחר מכן המוכרים עוברים בדיקות. הכול קורה לעיניהם של השוטרים ואנשי כוחות הביטחון. הם צופים בעסקאות המפוקפקות, ולא מתערבים.

עיראק עיראקים מוכרים דם  ()

מוחמד חאזם סיפר לסוכנות הידיעות "יקין" על היום שבו הביא את אחיו שנפצע לבית החולים: "אחי נפצע בפיצוץ בשנת 2016. יחד איתו הגיעו עוד פצועים רבים. בגלל הכמות הגדולה בית החולים הודיע שעושים מבצע זריז להתרמות דם. רק שזה לא היה באמת תרומה".

 

לפי מוחמד, עשרות צעירים הגיעו למקום והציעו למכור את הדם שלהם. "אחד מהם פנה אלי והציע לי מנת דם ב-100 אלף דינר עיראקי, אבל לאחר מו"מ סגרנו על 80 אלף דינר עיראקי למנה (שווה ערך לכ-65 דולר)". המכירה הזאת עזרה להציל את החיים של אחיו.

 

מעבר לסחר החופשי שמתקיים בתחום הוקמה גם רשת של מתווכים שמנצלים את המצב. לרוב מדובר באנשים שעובדים בבתי החולים, בקליניקות או במוסדות בריאותיים אחרים, לרבות משרד הבריאות, אשר מנצלים את הגישה והמעמד שלהם כדי לסחור בדם. עם הזמן הגיעו דיווחים חמורים על כך שמנהלים ובכירים נתנו הנחיה לבנק הדם לא לספק יותר דם מסוג מסוים - על מנת ליצור ביקוש שיעלה את המחיר. משרד הבריאות העיראקי מכחיש בתוקף את הדיווחים הללו. למרות ההכחשה עובדים במשרד הבריאות מספרים לסוכנות "יקין": "המשרד מכיר את התופעה, אבל אי אפשר לעצור אותה בגלל השחיתות והשוחד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוכרים דם בבית חולים בבגדד
מומלצים