שתף קטע נבחר

מאסר לחרדים שהונו את המדינה במיליונים

"מה מכוערים הם המעשים", כתב השופט רם וינוגרד - וגזר עונשי מאסר על חמישה שקיבלו במרמה 24 מיליון שקל ממשרד החינוך. השיטה: העבירו רשימות מנופחות של תלמידים בישיבות ובכוללים כדי לקבל כספי תמיכה

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר הבוקר (יום ה') עונשי מאסר בפועל על חמישה מחברי הפלג החרדי "קהילת המתמידים", שהונו את המדינה וקיבלו במרמה ממשרד החינוך 24 מיליון שקלים. החמישה העבירו מדי חודש רשימות מנופחות של תלמידים בישיבות ובכוללים וביקשו עבורם כספי תמיכה מהמשרד.

 


על הנאשם המרכזי מתתיהו הירשמן, שעמד בראש מוסדות החינוך של הקהילה, נגזרו חמש שנות מאסר בפועל. ארבעה נאשמים נוספים ירצו עונשים של 16 חודשים עד ארבע שנות מאסר בפועל, ועל ארבעה נוספים נגזרו שישה חודשי מאסר שאותם יוכלו לרצות במסגרת עבודות שירות. על הנאשמים הוטלו קנסות בגובה של עד 150 אלף שקל. בנוסף, בית המשפט חילט את מבני הציבור של העמותות שהיו מעורבות בפרשה.

"מה מכוערים הם המעשים", כתב בהחלטתו השופט רם וינוגרד, "אם לנפשם לא דאגו הנאשמים, כיצד זה לא חששו לחילול שם שמיים? מה יאמרו הבריות? היש חילול שמים גדול מזה?"


הפרשה נחשפה בשנת 2010 ובמאי 2018 הורשעו הנאשמים במאות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים ותעודות זהות, והלבנת הון. שני נאשמים הורשעו גם בשיבוש מהלכי משפט והטרדת עדים. 25 עמותות שניהלו הורשעו בעבירות הלבנת הון.

הרשימות שהעבירו המורשעים למשרד החינוך כללו שמות של אנשים שאינם לומדים כלל

בישיבות, בהם חרדים חברי פלגים קיצוניים שאינם לוקחים כספים מהמדינה, וחילונים. את הפרטים השיגו מתוכנת "אגרון" של משרד הפנים שדלפה לרשת. כדי לעמוד בביקורות שערכה המדינה הם זייפו מאות תעודות זהות וכשהייתה מתקיימת ביקורת, דאגו לאסוף את המתחזים ולהסיע אותם למקום בו היא התקיימה. הנאשמים גם הלבינו את הכספים בשיטות שונות, דרך עמותות קש וחלפני כספים תוך זיוף חתימות ומסמכים.

 

בפרקליטות אומרים כי מדובר בפרשת ההונאה הגדולה ביותר אי פעם בכספי תמיכה לישיבות. פרקליטי הנאשמים טענו להגנתם במהלך המשפט כי מכיוון שהיו חברים בקהילה קטנה וסגורה, היו חייבים לבצע את המעשים על-פי הוראת הרב שלהם ולא יכלו להפעיל שיקול דעת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
בית המשפט, הבוקר
צילום: גיל יוחנן
מומלצים