שתף קטע נבחר

לראשונה: אושרה הקמת מתקן מחזור חומרים ברצועת עזה

המתקן צפוי לפתור את בעיית המזבלות שהקימו הפלסטינים על גבול הרצועה וצפוי לספק מאות מקומות עבודה לתושבי עזה. עלות הקמתו מוערכת בעשרות מיליוני שקלים שגויסו על ידי האו"ם

אחת המזבלות סמוך לגבול הרצועה. ארכיון (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
אחת המזבלות סמוך לגבול הרצועה. ארכיון(צילום: רועי עידן)

הסוף למזבלות? ישראל אישרה לראשונה הקמת מתקן למחזור חומרים ברצועת עזה, אשר יוקם על הריסות גוש קטיף. המתקן עתיד לפתור את בעיית המזבלות שהקימו הפלסטינים לאורך גבול הרצועה. המזבלות נראות בבירור מהמוצבים הקדמיים של צה"ל בגבול ומהשדות הסמוכים לגדר.

 

בימים האחרונים יזמה מנהלת התיאום והקישור לעזה בתיאום עם האו"ם וגופים נוספים את הקמת המתקן. עלות הקמתו עומדת על עשרות מיליוני שקלים, אשר גויסו על ידי האו"ם.

 

על פי הערכות, המתקן צפוי לספק מקומות תעסוקה למאות פלסטינים ברצועת עזה ואף לסייע לענף החקלאות המידרדר בה, תוך שימוש בזבל שיגיע מהמזבלות להכנת קומפוסט.

 

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

 

מה שהאיץ את האישור להקמת המתקן אירע לפני כשבועיים. חלקה העליון של המזבלה ששוכנת מול דיר אל בלח שבמרכז הרצועה קרס כתוצאה מעומס האשפה, וגלש לתוך מרחב החיץ המוסכם בין ישראל לרצועת עזה (הפרימטר). כוחות צה"ל התכוננו לחציית הגבול באמצעות דחפורים על מנת להחזיר את האשפה לשטח הרצועה.

 

ברגע האחרון, מתוך חשש לתקרית ביטחונית חמורה, התערבו בכירי מנהלת התיאום והקישור לעזה ופנו לנציגי האו"ם.

 

צה"ל אישר לבסוף לדחפורים פלסטיניים להיכנס באופן חריג למרחב החיץ ולפנות את האשפה. בכל העת, תצפתו כוחות חמאס על הנעשה במקום. כניסת דחפורים של צה"ל למרחב עלולה הייתה להידרדר בקלות לחילופי אש בין הצדדים.

 

לפחות ארבע מזבלות הוקמו לאורך גבול רצועת עזה במהלך השנים האחרונות. מלבד זיהום האוויר והריחות שנודפים מהן, המזבלות מסכנות את מי התהום באזור הרצועה. מומחים בתחום הקרקע והמים שבחנו את מי התהום ברצועת עזה, מצאו כי לפחות 90 אחוזים ממי התהום ששואבים הפלסטינים אינם ראויים לשתייה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
אחת המזבלות בגבול עזה
צילום: רועי עידן
מומלצים