שתף קטע נבחר

ארה"ב הטילה סנקציות על ונצואלה: "שלטון מושחת"

ממשל טראמפ מגביר את הלחץ להדחת הממשלה הסוציאליסטית של מדורו, אחרי שמנהיג האופוזיציה בוונצואלה הכריז על עצמו כנשיא. בצעד חריף הטילה ארה"ב סנקציות על תעשיית הנפט של ונצואלה: "כל האופציות על השולחן"

ארה"ב הטילה סנקציות על חברת הנפט הלאומית של ונצואלה, ימים ספורים אחרי שהכירה במנהיג האופוזיציה של ונצואלה כנשיא המדינה. מדובר בצעד הכלכלי החריף ביותר עד כה של ארה"ב נגד הממשלה הסוציאליסטית של ניקולס מדורו. ממשל טראמפ מגביר את הלחץ בניסיון להדיח את מדורו, וקורא לצבא ונצואלה לאפשר את חילופי השלטון.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

  (צילום: AP, Marcelo Garcia/Miraflores presidential palace press office)
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו רץ עם חיילים(צילום: AP, Marcelo Garcia/Miraflores presidential palace press office)

  (צילום: AP, Marcelo Garcia/Miraflores presidential palace press office)
(צילום: AP, Marcelo Garcia/Miraflores presidential palace press office)

ג'ון בולטון, היועץ של הנשיא דונלד טראמפ לביטחון לאומי, הודיע על סנקציות חדשות נגד חברת הנפט PDVSA. הוא אמר שהסנקציות ימנעו מוונצואלה גישה לנכסים בשווי 7 מיליארד דולר, ושבשנה הבאה תפסיד ונצואלה רווחי ייצוא של יותר מ-11 מיליארד דולר.

 

"אנחנו ממשיכים לחשוף את השחיתות של הנשיא ניקולס מדורו וחבריו. הצעד היום מבטיח שהם כבר לא יכולים לבזוז את הנכסים של העם בוונצואלה", אמר בולטון על ממשלת השמאל של מדורו. בולטון אמר שארה"ב קוראת לצבא ונצואלה לבחור בחילופי שלטון שקטים. "אנחנו קוראים לצבא ונצואלה ולכוחות הביטחון להסכים לחילופי שלטון שקטים, דמוקרטיים וחוקתיים", אמר. כשנשאל על תגובה אמריקנית אפשרית הזכיר את דבריו של דונלד טראמפ בשבוע שעבר: "הנשיא היה מאוד ברור בנושא הזה – כל האופציות על השולחן".

 

 

  (צילום: רויטרס)
מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו(צילום: רויטרס)
 

  (צילום: EPA)
מפגינים נגד נשיא ונצואלה ניקולס מדורו(צילום: EPA)

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

בולטון אמר את הדברים במסיבת עיתונאים בבית הלבן לצד מזכיר האוצר בממשל טראמפ, סטיב מנוצ'ין. מזכיר האוצר של טראמפ אמר שקניית נפט מוונצואלה דרך הממשלה של מדורו תיפסק – ושאם חברת הנפט הלאומית תכיר במנהיג האופוזיציה חואן גוואידו כנשיא ונצואלה היא לא תיפגע.

 

חברת הנפט הלאומית PDVSA היא מקור ההכנסה החשוב ביותר של ונצואלה, שנמצאת במשבר כלכלי חמור כבר כמה שנים. לחברת PDVSA יש שלוחה אמריקנית, Citgo - הנכס החשוב ביותר של ונצואלה בחו"ל.

  (צילום: AP)
מנוצ'ין ובולטון במסיבת עיתונאים בבית הלבן(צילום: AP)

  (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)
 

עד כה ממשל טראמפ לא פגע בתעשיית הנפט של ונצואלה. בוושינגטון מודעים להשלכות הקשות שעלולות להיות לסנקציות על העם בוונצואלה – וגם לנזקים שעלולים להיות לחברות האמריקניות ולצרכנים בארה"ב.

 

ייצוא הנפט של ונצואלה לארה"ב נמצא בדעיכה מתמשכת בשנים האחרונות. ב-2008 ייבאה ארה"ב ביום יותר מ-1.2 מיליון חביות נפט גולמי. ב-2017 ירד מספר החביות לחצי מיליון, ומאז הירידה נמשכת. עדיין, ונצואלה היא אחת מיצואניות הנפט המובילות לארה"ב. ב-2017 היא הייתה אחראית ל-6% מהנפט הגולמי שהגיע לארה"ב.

ונצואלה ()
 

מאז שמנהיג האופוזיציה גוואידו הכריז על עצמו כנשיא הזמני של ארצו, ארה"ב ויותר מ-20 מדינות אחרות (כולל ישראל) הכירו בו כנשיא ונצואלה. בשבוע שעבר אמר טראמפ על המצב: "העם בוונצואלה דיבר באומץ נגד מדורו ובעד חופש ושלטון החוק". הוא הוסיף כי בכוונתו לנצל את עוצמתה של כלכלת ארה"ב וכוחה הדיפלומטי "על מנת להשיב את הדמוקרטיה לוונצואלה". מדורו הגיב בסגירת השגרירות בארה"ב.

 

בימים האחרונים הגביר גוואידו את הלחץ על מדורו להתפטר. היום הודיע ראש האופוזיציה שהוא הורה לקונגרס להתחיל בהליך מינוי של חברי הנהלה חדשים בחברת הנפט הלאומית ובשלוחה האמריקנית שלה. הוא מעוניין להשתלט על נכסיה של ונצואלה בחו"ל. גוואידו קרא להפגנות נוספות נגד השלטון של מדורו. לפחות 26 בני אדם נהרגו בעימותים עם כוחות הביטחון בהפגנות בשבוע שעבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP, Marcelo Garcia/Miraflores presidential palace press office
ניקולס מדורו עם חיילי ונצואלה
צילום: AP, Marcelo Garcia/Miraflores presidential palace press office
מומלצים