שתף קטע נבחר

אנחנו באוסטרליה ידידי ישראל, כבר 70 שנה

כמו ב-1917, גם כיום אנחנו מחויבים לביטחון ישראל. ההשקעות ההדדיות והצמיחה הטכנולוגית מצעידים אותנו לעתיד משותף. שגריר אוסטרליה מברך לרגל 70 שנות יחסים דיפלומטיים

שנת 1949 מהווה ציון דרך משמעותי בסיפור הידידות שבין ישראל לאוסטרליה. השבוע לפני שבעים שנה ממשלת אוסטרליה הכירה במדינת ישראל הצעירה כמדינה עצמאית, וכוננה רשמית את היחסים הדיפלומטיים עמה.

 

ארבעה חודשים מאוחר יותר, שר החוץ האוסטרלי ונשיא האסיפה הכללית של האו"ם דאז, ד"ר הרברט ורה איווט, עמד בראש הועדה שהמליצה לאו"ם כי ישראל תצטרף לארגון. שגרירה של ישראל באו"ם באותם ימים, אבא אבן, הודה לד"ר איווט על "החמימות והרהיטות בהם קיבל בברכה את ישראל למשפחת האומות".

 

שנתיים קודם לכן, בשנת 1947, אוסטרליה הייתה המדינה הראשונה להצביע בעד תוכנית החלוקה של האו"ם, שקראה לייסוד מדינה יהודית לצד מדינה ערבית. זאת הייתה ההצבעה הראשונה באו"ם, מני רבות, בה אוסטרליה עמדה איתנה לצד ישראל. אולם, הקשר החזק שבין אוסטרליה לישראל החל לפני יותר ממאה שנה.

 

כבר בשנת 1917, פרשים אוסטרלים הסתערו קדימה לקראת עמדות תתי מקלע עות'מאניים, אשר התחפרו בבאר שבע. מבחינה צבאית, זוהי אחת מההסתערויות האחרונות של חיל פרשים בהיסטוריה המודרנית. הצלחתם של החיילים האוסטרלים הובילה לקידום מהיר של בריתות במערכה סיני-פלסטין כחלק ממלחמת העולם הראשונה, ובהמשך לכיבוש ירושלים שנה לאחר מכן. גם כיום, אנו מחויבים לביטחונה של ישראל. חיילים אוסטרלים משרתים בגבולות ישראל, בסיני הם מפקחים על השלום החיוני שבין ישראל למצרים, ובצפון, בגבול של ישראל עם לבנון וסוריה.

רה"מ נתניהו בביקור באוסטרליה עם רה"מ המקומי טרנבול (צילום: AP) (צילום: AP)
רה"מ נתניהו בביקור באוסטרליה עם רה"מ המקומי טרנבול(צילום: AP)

נתניהו וטרנבול בשחזור לציון 100 שנה לקרב לשחרור באר שבע (צילום: AP) (צילום: AP)
נתניהו וטרנבול בשחזור לציון 100 שנה לקרב לשחרור באר שבע(צילום: AP)
 

בימים אלו, יחסי אוסטרליה-ישראל חזקים מתמיד וממשיכים להתרחב לספירות חדשות. הביקורים ההדדיים של ראשי הממשלות רק חיזקו את היחסים הקרובים והניחו את התשתית לקשרי ביטחון והגנה חזקים יותר. החלטת ממשלת אוסטרליה האחרונה להכיר בבירת ישראל, להקים משרד מסחר והגנה במערב ירושלים ולמנות נספח צבאי, מלמדת כי אנו מחויבים להרחבת והעמקת מערכת היחסים.

 

גם הכלכלות שלנו גדלות יחד ומתקרבות על ידי צמיחה מהירה של חדשנות, השקעות ויחסי מסחר. הסכם המחקר והפיתוח ההדדי אותו אישרנו שוב בשנת 2018 יגדיל שיתופי פעולה מדעיים ויבטיח כי שתי המדינות יוותרו בחוד החנית של תחומי החדשנות הטכנולוגית, במיוחד באזורים בהם לאוסטרליה ולישראל יש את היכולות הטובות ביותר בעולם – כגון בתחומי בריאות, מדעי החיים וחקלאות.

 

מאז 2017, חממת הטכנולוגיה התל אביבית של ממשלת אוסטרליה הביאה לישראל למעלה מ-60 סטארט-אפים אוסטרלים המצויים בשלביהם הראשוניים, והיא מסייעת ליצור חיבורים ייחודים בין אוסטרליה לאומת הסטארט-אפ.

 

אוסטרליה מוכיחה עצמה יותר ויותר כיעד אטרקטיבי עבור יזמים ישראליים. בשנים האחרונות אנו עדים לצמיחה מהירה של חברות ישראליות הרשומות בבורסה למסחר האוסטרלית, המנצלות את השווקים הפיננסיים האיתנים והמתוחכמים ששוויים עומד על שישה טריליון דולר. שבעה עשרה חברות ישראליות נרשמו עד כה וישנן עוד בדרך. התשואה טובה גם כן, שכן חברות ישראליות רושמות צמיחה ממוצעת של 74% במחיר המניה.

 

יותר ויותר חברות ישראליות משקיעות באוסטרליה בתחומים מגוונים, לרבות במזל"טים, חקלאות עסקית וסייבר.

 

אמנם מערכת היחסים נוצרה בעבר, אך אוסטרליה וישראל מסתכלות קדימה אל עבר העתיד, תוך עבודה משותפת בהתמודדות עם האתגרים הניצבים בפניהם וניצול ההזדמנויות העתידיות. פעם ידידה - תמיד ידידה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שגרירות אוסטרליה
השגריר קאנן
צילום: שגרירות אוסטרליה
מומלצים