שתף קטע נבחר

מטוס מסתורי נחת בוונצואלה: מבריחים את הזהב?

בנמל תעופה ליד קראקס נחת מטוס גדול שמשמש בדרך כלל לטיסות בתוך רוסיה. לא ידוע מי שכר אותו, מה המטען שהוא נושא ולאן ימריא מוונצואלה. גורם באופוזיציה: "המטוס נשכר להוביל 15% מעתודות הזהב בבירה"

מטוס נוסעים גדול שנחת במפתיע בוונצואלה עורר סערה ברשתות החברתיות במדינה הקורסת, וגרר טענות נגד הנשיא ניקולס מדורו ולפיהן הוא מנסה להבריח את מה שנותר ממאגר הזהב המרוקן של המדינה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

המטוס מדגם בואינג 777 של חברת התעופה הרוסית "נורדווינד איירליינס" נחת ביום שני בלילה בנמל התעופה הבינלאומי סימון בוליבר במאיקטיה, כ-30 ק"מ מהבירה קראקס. אתמול המטוס עדיין עמד על מסלול ההמראה בנמל. 

מטוס של חברת נורדווינד איירליינס הרוסית ב נמל התעופה ב מאיקטיה ונצואלה רוסיה (צילום: רויטרס)
גורם באופוזיציה: המטוס נשכר להובלת 20 טון של זהב(צילום: רויטרס)

נציג של נורדווינד אישר שהמטוס אכן נחת בוונצואלה, אך לא מסר מי שכר את המטוס, מה המטען שהוא נושא או מה מסלול הטיסה המתוכנן שלו, כשיעזוב את ונצואלה. ככל הנראה, זו הפעם הראשונה שהמטוס הגיע לוונצואלה. מנתוני הטיסות עולה כי בדרך כלל המטוס משמש לטיסות בתוך רוסיה ולדרום-מזרח אסיה.

 

חוזה גוארה, מחוקק מהאופוזיציה ולשעבר מנהל הבנק המרכזי, אמר שגורמים בתוך הרשות המוניטרית הודיעו לו שהמטוס נשכר להובלת 20 טון של זהב - כ-15% מעתודות הזהב המוחזקות בקראקס. דבריו עוררו את גל ההשערות שמדורו מנסה להבריח זהב אל מחוץ למדינה.

מטוס של חברת נורדווינד איירליינס הרוסית ב נמל התעופה ב מאיקטיה ונצואלה רוסיה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מטוס של חברת נורדווינד איירליינס הרוסית ב נמל התעופה ב מאיקטיה ונצואלה רוסיה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

"צריך להתייחס לזה ברצינות רבה", אמר גוארה בנאום בפני מחוקקים. "עתודות אלה אינן שייכות לקאליקסטו אורטגה, הן שייכות לוונצואלה", הוא הוסיף, בהתייחסו לנשיא הבנק המרכזי, בעל ברית קרוב של מדורו.

 

הטענות הללו טרם אומתו. מאז שהחל המשבר בוונצואלה, נפוצו שמועות רבות ודיווחים לא מדויקים ברשתות החברתיות. בין היתר דווח על התקוממות צבאית שמעולם לא התרחשה, על תנועת טנקים ברחובות ועל כך שכוחות הביטחון של מדורו מגייסים בני נוער.

  (צילום: רויטרס)
"הפסקת התמיכה של כוחות הביטחון במדורו חיונית". גוואידו(צילום: רויטרס)

רוסיה יצאה להגנת מדורו והאשימה את ארה"ב בקריאה להפיכה אחרי שמיהרה להכיר במנהיג האופוזיציה, חואן גוואידו, כשהכריז על עצמו כנשיא הזמני בשבוע שעבר. אחרי ההכרזה פרצו בוונצואלה עימותים קשים בין מפגינים לכוחות הביטחון. לפחות 26 בני אדם נהרגו.

 

הלילה אמר גוואידו שהאופוזיציה קיימה כמה פגישות חשאיות עם אנשי צבא וכוחות הביטחון במדינה. במאמר דעה שפרסם ב"ניו יורק טיימס" הוא הוסיף כי "החלפת השלטון דורשת תמיכה של גורמים בכירים בצבא. הפסקת התמיכה של כוחות הביטחון במדורו היא חיונית כדי לאפשר את החלפת השלטון".

 

במאמר קרא גוואידו לאזרחים להתאחד כדי להביא לסיום משטרו של מדורו. "אני רוצה להיות ברור לגבי המצב בוונצואלה: בחירתו מחדש של מדורו נעשתה שלא כחוק, ומרבית הקהילה הבינלאומית הכירה בכך", הוא הוסיף. "בהמשך כהונתו, מדורו עושק את הנשיאות"

 

גוואידו הוסיף כי הכרזתו בשבוע שעבר "אינה 'הכרזה עצמית'. פעלתי מכוח החוקה". לדבריו, ישנה הסכמה רחבה בקרב האזרחים לגבי הצורך בשינוי. "כוחנו, וגאולתה של ונצואלה, נמצאים באחדותנו". 

ונצואלה ()

אתמול שוחח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם גוואידו, לראשונה מאז הכרזתו בשבוע שעבר. "בירכתי אותו על נטילת תפקיד הנשיא והדגשתי בפניו את תמיכת ארה"ב במלחמתה של ונצואלה להשבת הדמוקרטיה", אמר טראמפ. הוא התייחס גם להפגנות נגד מדורו והוסיף כי "המאבק על החופש החל".

 

ממשל טראמפ מבהיר בכל הזדמנות שבנושא ונצואלה "כל האופציות נמצאות על השולחן". בעבר אמר טראמפ שהוא לא שולל מעורבות צבאית בוונצואלה. ג'ון בולטון, יועצו של טראמפ לביטחון לאומי, הודיע השבוע על הטלת סנקציות נגד תעשיית הנפט של ונצואלה.

 

בולטון הגיע לחדר התדריכים עם מחברת שבה נכתב משפט שעורר עניין רב: "5,000 חיילים לקולומביה". בממשלת קולומביה אמרו שהם לא מודעים לתוכנית אמריקנית לשלוח חיילים למדינה, שגובלת בוונצואלה.

 

אתמול אסר בית המשפט העליון של ונצואלה על גוואידו לצאת מהמדינה, והקפיא את חשבונות הבנק שלו. בית המשפט נשלט על ידי נאמני מדורו. בארה"ב הזהירו מ"השלכות חמורות" במקרה שגוואידו ייפגע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
המטוס המסתורי במאיקטיה
צילום: רויטרס
מומלצים