ילדים זה יקר, אז בדרום קוריאה מאמצים חיות
עלויות החינוך והדיור הגבוהות, לצד ימי עבודה ארוכים מאוד בדרום קוריאה, הובילו לשיעור הילודה הנמוך בעולם. רבים מוותרים על ילדים ומגדלים חיות. תעשיית השירותים בתחום פורחת, וכוללת דיאטה מותאמת אישית וגם ביטוחים. "הלקוחות מתייחסים לחיות כתינוקות שלהם ומוכנים לשלם"
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
קאנג ורעייתו אומרים שילדים יקרים מדי וגורמים ללחץ רב מדי. במקום זאת הם בחרו להרעיף אהבה ומתנות על סנצ'ו.
קאנג ורעייתו לא לבד. תעשיית חיות המחמד פורחת בדרום קוריאה, ומתודלקת על ידי העלויות הגבוהות של מערכת החינוך והדיור, וכן ימי עבודה ארוכים מאוד, אותם גורמים שהביאו לכך ששיעור הילודה במדינה הוא הנמוך בעולם - 1.05 לידות לאישה בממוצע.
"הלחצים החברתיים בדרום קוריאה גבוהים. ההורים נדרשים לספק משאבים במשך עשרות שנים, מחינוך פרטי ועד שיעורים פרטיים ושיעורי אמנות", אמר קאנג בן ה-39, מנהל בבית לוויות לחיות מחמד. הוא הוסיף שהוא מתקשה לדמיין מצב שבו יהיה מסוגל להרשות לעצמו את כל זה, אבל הוא שמח להוציא כמאה אלף וון (90 דולר) בחודש על סנצ'ו.
בנוסף להוצאות הגבוהות על חינוך, גם עלות הדיור גבוהה. משק בית דרום קוריאני ממוצע צריך כ-12.8 שנות הכנסה לרכישת בית ממוצע ולא גדול במיוחד, לעומת הכנסה של 8.8 שנים ב-2014, כך לפי נתוני בנק קוקמין, הבנק הגדול בדרום קוריאה. בנוסף, דרום קוריאנים עובדים מדי שנה יותר שעות מרוב אזרחי מדינות ה-OECD, כשרק במקסיקו ובקוסטה ריקה עובדים יותר שעות.
"אוכלוסיית חיות המחמד גדלה ככל שיותר אנשים בוחרים לא ללדת תינוקות או אפילו לא להתחתן", אמר קים סו-קיונג, מנהל מכון המחקר הכלכלי Samjong KPMG.
לפי נתונים ממשלתיים, בשנים האחרונות חל זינוק בכמות משקי הבית בדרום קוריאה שמחזיקים חיות מחמד. ב-2012 היו חיות המחמד חלק מ-18% ממשקי הבית בלבד, לעומת 28% בשנה שעברה.
במקביל, התפתחה במדינה גם תעשייה משגשגת של שירותים שונים לטיפול בבעלי החיים. בין היתר ישנם שירותים המציעים דיאטות מותאמות לחיות המחמד או צילום אלבום תמונות במחיר מופרז. וישנם גם לא מעט סטארט-אפים הקשורים בחיות מחמד.
תעשיית חיות המחמד הדרום קוריאנית גלגלה בשנה שעברה 2.4 מיליארד דולר. המספר צפוי לגדול פי שניים עד 2027, כך על פי מכון המחקר הכלכלי.
בין החברות המבקשות להרוויח מהשוק שצמח במהירות ישנה גם Pet Pick, שמייצרת מזון מותאם אישית ליותר מעשרת אלפים בעלי חיים. החברה היא אחת מארבעה סטארט-אפים לחיות מחמד שמקבלים מימון מחברה קמעונאית מקוונת גדולה.
"אנחנו משתמשים רק במרכיבים באיכות גבוהה, כמו סלמון או חמוציות, ולכן המוצרים שלנו יקרים יותר מפי שניים מהמזון היבש לחיות מחמד", אמר פארק יון-ביול, אחד ממייסדי החברה, במפעל בסיאול. "רבים מהלקוחות שלנו הם בני דור המילניום שמתייחסים לחיות מחמד כתינוקות שלהם ומוכנים לשלם יותר".
קרן הון הסיכון המובילה, Korea Investment Partners, השקיעה בשתי חברות הזנק של חיות מחמד ב-2018: "בייקון", שמייצרת צעצועים מיוחדים לחגים, וחברת Pet Friends, שמבטיחה לספק מוצרים לחיות מחמד תוך שעה. הקרן מתכננת להשקיע בהמשך השנה גם ב"פיקניק", שמוכרת מזון לחיות מחמד בעבודת יד.
חברות מובילות גם מפיקות רווחים. יותר מ-6,000 לקוחות חדשים הצטרפו בשלושה חודשים בלבד לחברת הביטוח Meritz Fire & Marine, שהשיקה ביטוחים לחיות מחמד.
גם שירותי הלוויות לחיות מחמד הופכים פופולריים יותר ויותר. בבית הלוויות שבו עובד קאנג עורכים מדי יום יותר מעשר לוויות, לעומת 5-3 ביום כשהמקום החל את פעילותו לפני שנתיים.
בנמיאנגז'ו שליד סיאול יוצא לי ג'אה-הוואן מדי יום לטיול עם כד האפר של כלבו האהוב שלו קוטגאיי, ממשיך בשגרת היום שנהגו לחלוק יחד. "תמיד הצגתי את קוטגאיי כבני היחיד, האהוב ביותר בעולם", אמר לי בן ה-51.
בביתו הוא הכין לכלבו פינת זיכרון עם תמונות, מזון וקטורת בוערת. "הוא מעולם לא ראה את הים", הוא אמר, "חבל שלא ביקרנו שם יחד".