שתף קטע נבחר

"הפלסטינים מוותרים על סיוע אמריקני כדי לא לפצות קורבנות טרור"

משפחות הנרצחים מאמינות שהפלסטינים ויתרו על כספי הסיוע האמריקני מחשש לתביעות. לארי קרטר, אביה של דינה שנרצחה בפיגוע באוניברסיטה העברית: "מקווה שיפגעו כלכלית גם אם לא יקחו את הכסף"

משפחות קורבנות הטרור נמצאות בסערת רגשות, שמתבטאת בדרמה המתחוללת בין הרשות הפלסטינית, ישראל וארה"ב. הצדדים רועשים בעקבות החלטת הרשות לוותר על כספי הסיוע האמריקניים הנאמדים בכ-60 מליון דולר. זאת בעקבות התיקון לחוק שביצע בית הנבחרים האמריקני במהלך 2018, לפיו כל ישות שמקבלת סיוע כלכלי תהיה חשופה לתביעות בגין נזקים מטרור.

 

  (באדיבות המשפחה)
דינה קרטר ובנימין בלושטיין, נרצחו בפיגוע בירושלים ב-2002(באדיבות המשפחה)

משפחות קורבנות הטרור עומדות מאחורי התביעה הראשית, שהוגשה בארה"ב ב-2004. בין היתר, מדובר בפצועים ובמשפחות הרוגים בפיגועים שהתרחשו בשנת 2002 באוניברסיטה העברית בירושלים וברחוב קינג ג'ורג'.

 

לארי קרטר, אביה של דינה קרטר, שנרצחה בפיגוע באוניברסיטה העברית, אמר: "לקח לאמריקנים כל כך הרבה זמן להגיע לצדק מתחילת המשפט. המשפחות המשיכו כל העת להתמודד עם אובדן יקיריהן כתוצאה מפיגועי הטרור, ולא קיבלו את הצדק הראוי להם. מה שהם מכירים זה רק הכאב האישי והקשיים היומיומיים - ולא הצדק המשפטי". קרטר, כמו משפחות רבות שיקיריהן נפגעו, מקווה שהחוק החדש לא ישונה, ובכך תיפגע הרשות הפלסטינית כלכלית, בין אם תיקח את כספי הסיוע ובין אם לאו.  

 

משפחות שיקיריהן הם אזרחים אמריקנים שנפגעו בפיגועים שאירעו בישראל בתחילת שנות האלפיים, הגישו תביעה לבית המשפט הפדרלי בארה"ב באמצעות עורכת הדין ניצנה דרשן-לייטנר מארגון "שורת הדין". המשפחות תבעו את הרשות הפלסטינית והמשפט התנהל בדרכים שונות עד 2015, אז הובא בפני חבר מושבעים שפסק כי על הרשות הפלסטינית ואש"ף לשלם 655 מליון דולר לעשר משפחות.

 

סאיב עריקאת  (צילום: AFP)
מזכ"ל אש"ף, סאיב עריקאת (צילום: AFP)

הרשות בתגובה הגישה ערעור לבית המשפט וזכתה לסיוע של הנשיא הקודם ברק אובמה. הנשיא לשעבר אישר לרשות להגיש את הערעור, למרות שלא העמידה כערבות את מלוא הסכום. הערעור לא הוגש על פסק הדין אלא על היכולת שיש בכלל לארה"ב לתבוע את הרשות הפלסטנית ‑ צעד שלמעשה תואם את חוק הטרור הקודם.

 

לאחר דיונים רבים החליט בית המשפט ב-2016 לבטל את פסק הדין. אנשי שורת הדין והמשפחות השכולות הגישו ערר לבית המשפט העליון. המשפחות הפעילו גורמי פרלמנט אמריקנים, ולאחר מאבק עיקש שונה חוק הטרור. משמעותו החדשה קובעת כי כל ישות, שארה"ב מסייעת לה כלכלית, תוכל להיות נתבעת.

עו
עו"ד ניצנה דרשן לייטנר

קתרין בייקר, שבנה בנג'מין בלושטיין נהרג בפיגוע באוניברסיטה העברית, הודתה לאנשי הקונגרס שהעבירו את החוק על כך ש"לא נכנעו ללחץ". היא אמרה כי "התיק שאנו מנהלים הוא בעל חשיבות עליונה ומציב מחבלים פלסטינים כנושאים באחראיות בפגיעה באזרחי ארה"ב". עו"ד דרשן-לייטנר אמרה כי: "משרד החוץ האמריקני צריך לעמוד לצד הקורבנות שנטבחו באוניברסיטה העברית ולא לצד אלה שביצעו את הפיגוע. הרשות הפסידה במשפט, נמצאה אחראית לרצח ועליה לשלם. אחרת השלטון האמריקני יהפוך לפלסטר".

 

בספטמבר 2018 הודיעה ארה"ב כי היא לא תסייע עוד לסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם, אונר"א, ולשאר קרנות הסיוע לפליטים הפלסטינים. בהודעתו, הגדיר ממשל טראמפ את פעילות הסיוע לפליטים "הלוך פגום מהיסוד".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות המשפחה
דינה קרטר ובגנ'מין בלושטיין
באדיבות המשפחה
מומלצים