שתף קטע נבחר

מדורו: אם ארה"ב תתקוף - הבית הלבן יוכתם בדם

נשיא ונצואלה הזהיר את ארה"ב מהתערבות צבאית, וקרא לטראמפ לחדול מהמזימה להדיחו. "אתה עושה טעות שתכתים את ידיך בדם", אמר מדורו. "למה שתרצה לחזור על הטעויות ממלחמת וייטנאם?"

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו הזהיר הלילה (ב') כי הבית הלבן "יוכתם בדם" אם דונלד טראמפ ימשיך במזימה להדיחו ואם כוחות אמריקניים יפלשו לארצו.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

"טראמפ, אתה עושה טעות שתכתים את ידיך בדם", אמר מדורו בריאיון לתחנת טלוויזיה ספרדית. "למה שתרצה לחזור על הטעויות ממלחמת וייטנאם?". מדורו הוסיף כי "אם האימפריה מצפון אמריקה תתקוף אותנו, נהיה חייבים להגן על עצמנו. אין לנו כוונה למסור לה את ונצואלה".  

  (צילום: AFP)
"אם האימפריה מצפון אמריקה תתקוף, נהיה חייבים להגן על עצמנו". מדורו(צילום: AFP)

מדורו דחה את האולטימטום שהציבו כמה מדינות אירופיות. ספרד, צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, פורטוגל ואוסטריה דרשו ממדורו להכריז על מועד לקיום בחירות חדשות במדינה, ואיימו שאם לא ייעשה כך – יכירו במנהיג האופוזיציה חואן גוואידו, שהכריז על עצמו כנשיא הזמני. "מנסים לדחוק אותנו לפינה עם אולטימאטום, מאלצים אותנו להגיע למצב של עימות", הוא אמר.

 

בריאיון הכחיש מדורו שקיים משבר הומניטרי בארצו, וטען שלא נמלטו ממנה יותר מ-800 אלף איש. "אין משבר הומניטרי בוונצואלה. יש משבר פוליטי", הוא אמר. "הונו הרבה אנשים וגרמו להם לעזוב".

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
"טראמפ, אתה עושה טעות". נשיא ארה"ב(צילום: רויטרס)

שלשום התקיימו בוונצואלה הפגנות ענק נגד ממשלתו של מדורו, ובעד שלטונו. סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, אמר בסוף השבוע כי "הדיקטטורה של מדורו הורסת את ונצואלה. עכשיו יש תקווה לאזרחים ואנחנו עומדים לצדם עד שהדמוקרטיה תחזור".

 

ממשל טראמפ מבהיר בכל הזדמנות שבנושא ונצואלה "כל האופציות נמצאות על השולחן". אתמול אמר טראמפ כי שליחת כוחות צבא אמריקניים לוונצואלה "זו בהחלט אפשרות" שיכולה לקרות. בריאיון לרשת CBS, הוסיף הנשיא האמריקני כי מדורו ביקש לפגוש אותו, והוא סירב משום שהם "עדיין רחוקים מהשלב הזה".

 

 

 

לפני כשבועיים הכריז על עצמו מנהיג האופוזיציה גוואידו כנשיא הזמני של ונצואלה. יותר מ-20 מדינות הכירו בו כמנהיג ונצואלה, כולל ארה"ב וישראל. כמה מדינות הביעו תמיכה במדורו, בהן טורקיה, רוסיה, סין ואיראן. נשיא איראן חסן רוחאני אמר שהמעורבות האמריקנית בענייניה של ונצואלה "מכוערת מאוד".

 

גוואידו זוכה, כאמור, לתמיכה גדולה בעולם - בעיקר מארה"ב. וושינגטון, שהטילה סנקציות על תעשיית הנפט של ונצואלה במטרה להגביר את הלחץ על מדורו, קראה שלשום לצבא ונצואלה להצהיר נאמנות לאופוזיציה של גוואידו. בפגישה במיאמי עם אזרחי ונצואלה שעזבו את מולדתם, אמר פנס בסוף השבוע שהגיעה השעה להדיח את מדורו: "הרודנות של מדורו חייבת להסתיים - ועכשיו".

ונצואלה ()

תמיכת הצבא קריטית למדורו, ועד כה הוא נהנה מתמיכתו. שלשום נרשמה עריקה נדירה של גנרל בכיר בצבא ונצואלה. הגנרל שערק, פרנסיסקו יאנז, אמר שהוא מכיר בגוואידו כנשיא ונצואלה, וקרא לכוחות הביטחון למרוד בשלטון של מדורו: "90% מהכוחות בוונצואלה לא תומכים בדיקטטור, הם בעד העם בוונצואלה".

 

גוואידו אמר שהוא משוכנע שבקרוב יצטרפו לגנרל אנשי צבא נוספים. "זה יקרה בקרוב, בקרוב מאוד", אמר. ג'ון בולטון, היועץ של טראמפ לביטחון לאומי, אמר שלשום בערב: "ארה"ב קוראת לכל אנשי הצבא ללכת בעקבות גנרל יאנז ולהגן על המפגינים השקטים שתומכים בדמוקרטיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, AP
מדורו וטראמפ
צילום: רויטרס, AP
מומלצים