שתף קטע נבחר

ה"בלקזיט": שחור זה לא בהכרח דמוקרט

בלוס אנג'לס התגלו ניצנים של תנועת מיעוטים שלא הולכת שבי אחרי פוליטיקת הזהויות, ערכים פרוגרסיביים, מדיניות רווחה ושנאה תהומית לטראמפ

 

קניה ווסט כובע טראמפ (צילום: מתוך אינסטגרם)
קניה ווסט מצהיר(צילום: מתוך אינסטגרם)

עם חולצות הנושאות את הלוגו Blexit עלו בזה אחר זה שחורים ולטינו-אמריקנים צעירים ורהוטים ששיתפו את הקהל בסיפורי התפכחות מהתמיכה האוטומטית שלהם במפלגה הדמוקרטית. הומו שהתאכזב מהתגובה הרפה לטעמו של ברק אובמה לפיגוע במועדון גאה באורלנדו ביוני 2016; דובר רדיו מקומי שטוען שהבעיה האמתית של הקהילה אינה גזענות אלא מדיניות הרווחה והקצבאות; מהגרים חוקיים מדרום אמריקה שסובלים מההגירה הבלתי חוקית בגלל גאות הפשיעה והסמים בשכונות; ראפרים שמתנערים מרגשות הקיפוח של תרבות ההיפ-הופ שניזונה מהתעמולה של השמאל; שוטר לשעבר שדוחה את התפיסה הרווחת על אודות היחס האלים כלפי שחורים; סטודנטים ואנשי תקשורת שזכו לקיתונות של אלימות מילולית מעמיתיהם ה"ליברליים" כשהצהירו על תמיכה בדונלד טראמפ ועוד ועוד.

 

 

האירוע המדובר, שנקרא BlexitLA, התרחש ב-20 בינואר בבניין ה-Glob Theater בלוס אנג'לס ומילא עד אפס מקום גברים ונשים בני קהילות מיעוטים אמריקניות שנחשבות מצביעות מסורתיות של המפלגה הדמוקרטית. על ההפקה הייתה אחראית קנדס אוונס, כוכבת רשת שחורה, עוד לא בת 30, בעלת ערוץ היוטיוב Red Pill Black, שמזהה את עצמה עם הגל המתעורר של לאומיות, שמרנות ומאבק בתקינות הפוליטית.

 

אוונס פרצה לתודעה הציבורית לפני שנה עם הסרטון "אימא, אבא... אני שמרנית", ומאז יש לה מאות אלפי עוקבים. בסרטוניה ובהרצאותיה היא מציעה לשחורים לשים לב לתעמולה הליברלית בתקשורת שבעזרתה משמרת המפלגה הדמוקרטית את הצבעת הקהילה השחורה מבלי לדאוג לה באמת. כמו הבריטים שדורשים ברקזיט, אומרת קנדס, אנחנו צריכים בלקזיט.

 

 

תומכי הבלקזיט מוצאים את עמדות הדמוקרטים הרסניות לגביהם. עידוד ההגירה הבלתי חוקית, ההתנגדות לבניית חומה, המיסוי הגבוה למימון שירותים חינמיים והרגולציה הגוברת והולכת למימוש אידאלים פרוגרסיביים וגלובליסטים שונים – כל אלה מקטינים את האפשרות של צעירים שחורים ולטינו-אמריקנים לקדם את מצבם הכלכלי-חברתי.

 

מעבר לכך, הם בעיקר לא מזדהים עם הערכים של האגף הרדיקלי ששולט היום במחנה הדמוקרטי: הסוציאליזם, החיטוט הבלתי פוסק בעוולותיה של אמריקה, פוליטיקת הזהויות שמטיחה זה בזה את ה"שבטים" השונים של אמריקה, הסלחנות כלפי גזענות מצדם של מיעוטים, התמיכה בהמתת עובר אפילו עד שלב הלידה בשם זכות האישה על גופה.

 

מנגד, לא זו בלבד שהמהלכים הכלכליים והמדיניים של הנשיא טראמפ והרטוריקה שלו מעוררים אצלם אהדה עצומה בזכות הירידה באבטלה והדגש בקדימות שגשוגם וביטחונם של אזרחי אמריקה על פני נראות מוסרית, המוזיקה הערכית של השמרנים מדברת אליהם: מעורבות מעטה של הממשל, מרכזיות המשפחה, הקשר בין חירות הפרט לאחריות שהוא נושא, ואהבה למדינה וללובשי המדים בלי להתנצל.

 

קנדס אוואנס על אלימות משטרתית כלפי שחורים

 

ראוי לציין: היקף התופעה עוד לא ברור, ומעניין יהיה לראות אם נטישת המיעוטים את המחנה הדמוקרטי תתגבש למסה קריטית בבחירות של 2020.

 

בינתיים, קואליציית המיעוטים של הדמוקרטים מתקשה לשמור על גיבוש בגלל הסתירות הפנימיות שהיא נושאת: הקהילה השחורה, למשל, שהיא הקבוצה בעלת השיעור הגבוה ביותר של אימהות חד-הוריות, תומכת במדיניות קצבאות נרחבת, אך היא גם זו שנפגעה במיוחד מסגירת מקומות תעסוקה מסורתיים ומאובדן של מאות אלפי משרות פשוטות בגלל הסכמי סחר גרועים, אמנות גלובליסטיות ועומס רגולטורי בנושאים שמעניינים רק את העילית כמו איכות הסביבה, ומיליוני מהגרים בלתי חוקיים; הקהילה הגאה רואה במפלגה הדמוקרטית אופק לקידום זכויות להט"ב ומנגד היא מפחדת מהקולות העולים מהמחנה המוסלמי שמדבר על חוקי שריעה.

 

באופן דומה, המפלגה הדמוקרטית היא ביתם של היהודים הליברלים שרוצים תיקון עולם, אבל אימוץ מדיניות פרו-פלסטינית בחלקים גדלים והולכים של המפלגה מביא איתו לא רק קריאות לחרם על מדינת ישראל אלא גם שנאת יהודים ברורה מהסוג של מנהיג תנועת אומת האסלאם, לואיס פרחאן; הלטינו-אמריקנים תומכים בהמשך זרם ההגירה מהדרום בשביל איחוד משפחות אבל כבני קהילה שרובה נוצרית דווקא אצלם נרשמת ההתנגדות הגדולה ביותר להפלות, בעוד שזה נושא הדגל של קבוצת מיעוט מדוכאת ותיקה אחרת, הנשים.

 

הלפיד הבוער המאחד את כל אלו הוא, לעת עתה, השנאה היוקדת, הרגשית ממש, לטראמפ. לכן מוקדם לדעת אם שנאה זו תוביל אותם לבית הלבן או תעצים את תופעת הבלקזיט.

 

  • גדעון חזן הוא דוקטור למדעי המדינה, מלמד באוניברסיטת בר אילן ובמכללה האקדמית צפת

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים