שתף קטע נבחר

צרפת נגד MeToo? התלוננו נגד פוליטיקאי ועומדות לדין

דניס בופאן, בכיר בפרלמנט הצרפתי, התפטר אחרי שנשים העידו שתקף אותן מינית. הוא החליט לתבוע אותן, ואת העיתונאים שסיקרו את הפרשה. השרה לשוויון מגדרי: "בצרפת יש תגובת נגד חריפה לתנועת MeToo"

חבר פרלמנט לשעבר בצרפת תובע שש שהאשימו אותו בהטרדה מינית, וארבעה עיתונאים שדיווחו על הטענות. המשפט נפתח היום, ובצרפת טוענים שהוא מסמל את תגובת הנגד במדינה לתנועת MeToo. בשנה שעברה סערה צרפת כששחקניות ונשות תרבות, בראשן השחקנית קתרין דנב, חתמו על עצומה נגד תנועת MeToo. הן טענו שהקמפיין "מונע משנאת גברים ופוגע בחופש המיני".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

במאי 2016, יותר משנה לפני ההאשמות נגד המפיק הארווי ווינשטיין, פורסמו עדויות של 14 נשים נגד דני בופאן. בופאן היה פוליטיקאי מוכר, בכיר במפלגת הירוקים הצרפתית ובעבר חבר עיריית פריז. הנשים, שרובן היו חברות במפלגה שלו, העידו על הטרדות ותקיפות מיניות.

  (צילום: AP)
דני בופאן(צילום: AP)
 

בופאן התפטר מתפקיד סגן הנשיא הבית התחתון של הפרלמנט כשהדיווחים פורסמו. הוא הכחיש את ההאשמות. חודש לאחר הפרסום הגיש תביעת דיבה נגד העיתונאים מתחנת הרדיו ואתר החדשות שפרסמו את הסיפור, ואת שש הנשים שהסכימו להיחשף בשמן בתקשורת. גם שני גברים שסיפרו שידעו על ההתנהגות של בופאן נתבעו.

 

עורך דינו של בופאן אמר שמרשו לא עשה דבר פסול, וכעת רוצה לטהר את שמו. "המטרה העיקרית של התביעה היא להוכיח שהסיקור של אתר החדשות ותחנת הרדיו לא היה הוגן", אמר עורך הדין. "המוניטין שלו, המשפחה שלו, והחיים שלו – הכול נהרס".

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

לפי הנשים בופאן תקף או הטריד מינית בין 1998 ל-2013. ארבע מהן התלוננו במשטרה. צרפת פתחה בחקירה שנמשכה תשעה חודשים, והסתיימה ללא כתב אישום. התובעים אמרו שחלה התיישנות על הטענות. העיתונאים והנשים יצטרכו להוכיח במשפט שפעלו בתום לב - או שאמרו את האמת. מי שיורשע עלול לקבל קנס של עד 45 אלף אירו.

 

אחת המתלוננות שעומדת למשפט היא סנדרין רוסו, לשעבר דוברת מפלגת הירוקים. היא מאשימה את בופאן בתקיפה מינית בפגישה ב-2011. "השאלה היא האם בית המשפט יעביר מסר שנשים חייבות להישאר בשקט?", אמרה. חברת מפלגה נוספת, אני למר, אמרה שהיא מרגישה שזו חובתה לדבר בבית המשפט למען נשים אחרות.

מרלן שיאפה (צילום: AP)
מרלן שיאפה, השרה לשוויון מגדרי(צילום: AP)
 

מרלן שיאפה, השרה לשוויון מגדרי וקידום מעמד האישה בממשלת צרפת, מודה שיש "התקדמות קטנה מאוד" ביחס של המדינה לתקיפות מיניות. ב-2016 העבירה צרפת חוקים חדשים במטרה לשפר את ההגנה על קורבנות של תקיפה מינית ולקדם את השוויון בין נשים לגברים. בין השאר אישר הפרלמנט הצרפתי להאריך את תקופת ההתיישנות לתלונה על הטרדה מינית משלוש שנים לשש.

 

שיאפה סירבה להתייחס למקרה של בופאן, בגלל ההליך המשפטי. עם זאת היא אמרה שלדעתה יש בצרפת "תגובת נגד חריפה" לתנועת MeToo, שנלחמת "בסקסיזם שטבוע בחברה שלנו". היא הוסיפה: "אני מגנה את העובדה שכשאישה מדברת על תקיפה מינית מתחילים לנבור בחייה, ושמים אותה בעמדה של נאשמת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים