שתף קטע נבחר

הלילה: נאום מצב האומה של טראמפ

נשיא ארה"ב יישא הלילה (04:00) את נאום מצב האומה, אחרי השבתת הממשל ההיסטורית והעימות עם הדמוקרטים על בניית החומה בגבול מקסיקו. בבית הלבן מבטחים נאום אופטימי, לקראת בחירות 2020: "תקשיבו למסרים, אל תסתכלו על מי שאומר אותם". שידור חי ב-ynet

דונלד טראמפ ימסור הלילה (04:00) את נאום מצב האומה השני שלו. בבית הלבן הבטיחו שהנאום של נשיא ארה"ב יהיה "אופטימי". טראמפ צפוי לקרוא לאחדות בפוליטיקה האמריקנית, אחרי השבתה היסטורית של הממשל שנמשכה יותר מחודש.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

נשיא ארה
דונלד טראמפ. בבית הלבן מבטיחים נאום אופטימי(צילום: AFP)

לסוגיית בניית החומה בגבול מקסיקו תהיה ככל הנראה חלק מרכזי בנאום הלילה. בניית החומה היא אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של טראמפ, והדרישה שלו להעביר 5.7 מיליארד דולר לבנייתה יצרה משבר גדול עם הדמוקרטים.

 

התוצאה הייתה השבתה חלקית של הממשל, שהסתיימה רק אחרי 35 ימים. אותה השבתה גרמה לטראמפ לדחות בשבוע את הנאום בבית הנבחרים, והחריפה את דעת הקהל עליו. בסקר של רויטרס רוב האמריקנים האשימו אותו באחריות למשבר.

נשיא ארה
(צילום: AFP)
 

נאום מצב האומה הוא מהאירועים החשובים בלוח השנה של הפוליטיקה האמריקנית, והזדמנות לנשיאים להציג לציבור את ההישגים והמטרות שלהם. מיליוני אמריקנים יצפו בנאום בטלוויזיה, וישמעו מטראמפ מדוע הוא מאמין שצריך להקים חומה בגבול הדרומי.

 

כשטראמפ יעלה על הבמה בבית הנבחרים תשב מאחוריו ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים והיריבה הגדולה ביותר שלו כרגע בקונגרס. הפוליטיקאית הדמוקרטית הפכה ליו"ר אחרי שהדמוקרטים החזירו לעצמם את השליטה בבית בבחירות האמצע בנובמבר.

טקס השבעה בית הנבחרים ארה
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים(צילום: AFP)
 

בזמן השבתת הממשל הצהירה פלוסי שוב ושוב שהיא והדמוקרטים לא יתמכו בדרישת טראמפ להקצות 5.7 מיליארד דולר למימון החומה. ההתנגדות הזאת גרמה לטראמפ לשקול להכריז על מצב חירום לאומי, שלדבריו יאפשר לו להקצות מימון לתוכנית שלו ללא אישור הקונגרס. מקורב לטראמפ אמר שהנשיא לא צפוי לעשות את הצעד הזה, אלא לדרוש מוועדה בקונגרס לפעול להשגת הסכם על הביטחון בגבול עד ה-15 בחודש.

 

טראמפ טוען שחומה בגבול מקסיקו תמנע "פלישה" של מהגרים בלתי חוקיים ממרכז אמריקה, שלדבריו חלקם הם רוצחים ואנסים. "אבנה חומה אנושית אם אצטרך", צייץ טראמפ היום בטוויטר.

2018 דונלד טראמפ נאום מצב האומה ארה
טראמפ בנאום מצב האומה בשנה שעברה(צילום: MCT)
 

אחרי בחירות האמצע, ולקראת ריצה לכהונה נוספת ב-2020, אמור טראמפ לנסות לפייס את מתנגדיו ולהיות נשיא "מאחד" כמה שאפשר. הוא יתייחס לנושאים שנחשבים לקונצנזוס כמו שיפור התשתיות והוזלת התרופות במרשם רופא.

 

בממשל טראמפ אומרים שהנשיא יעודד את הקונגרס להיאבק בפוליטיקה של התנגדות ונקמות, ולאמץ רוח של שיתוף פעולה ופשרות. קליאן קונוויי, אחת היועצות הבכירות של הנשיא, קראה לציבור "להקשיב למסרים", במקום "להסתכל כמו תמיד על מי שאומר אותם".

נשיא ארה
דונלד ומלניה טראמפ בביקור בבסיס אמריקני בעיראק(צילום: AFP)
 

טראמפ, סגנו מייק פנס וראש הסגל מיק מולבאני שכתבו את הנאום אתמול יחד עם יותר מעשרה עוזרים. גורם אמריקני אמר שכמחצית מהנאום יוקדש למדיניות חוץ. לדבריו טראמפ יתייחס להפחתת מספר החיילים בסוריה ובאפגניסטן, יכריז שהניצחון על דאעש כמעט הושלם ויביע תמיכה בניסיון של האופוזיציה בוונצואלה להדיח את הנשיא ניקולס מדורו. שרה האקבי סנדרס, דוברת הבית הלבן, סירבה לאשר שטראמפ יודיע היכן תתקיים הפגישה הבא שלו עם קים ג'ונג און.

 

טראמפ גם אמור לעדכן על יחסי הסחר עם סין ויתפאר בהישגים כלכליים, בין השאר בקיצוץ רגולציות פדרליות. את הדמוקרטים זה לא ישכנע. לקראת הנאום אמר צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט: "טראמפ יגיד שמצב האומה טוב, אבל העם האמריקני יודע שהממשל של טראמפ במצב של כאוס".

 

טראמפ לא נשאר חייב. "אני רואה ששומר כבר מבקר את נאום מצב האומה שלי, למרות שהוא עדיין לא התחיל. הוא פשוט עצבני שהוא לא ניצח בסנאט כמו שהוא חשב, אחרי שהשקיע הון. חבל מאוד שאנחנו לא מקבלים עוד קרדיט מהתקשורת על הניצחון בסנאט!", כתב בטוויטר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
דונלד טראמפ. בבית הלבן מבטיחים נאום אופטימי
צילום: AFP
מומלצים