שתף קטע נבחר

לא לשפוך את החרדים עם הגדוד

האישומים החמורים נגד חיילי נצח יהודה שהכו פלסטינים הידרדרו עד מהרה לדיון מסוכן לגופו של מגזר. וזו דרך בטוחה להרחיק את החרדים מצה"ל

 

אחד החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו  (צילום: שאול גולן)
הנאשמים מנצח יהודה(צילום: שאול גולן)

בדצמבר 2015 הגיע המחבל עאמר יאסר סקאפי לשכונה הירושלמית החרדית רוממה וביצע פיגוע דריסה. אחרי שפצע שני הולכי רגל הוא יצא ממכוניתו, דקר שוטר שישב בניידת והמשיך לרוץ במטרה לפגוע באזרחים נוספים. את מסע ההרג עצר חייל מגדוד נצח יהודה שעבר במקום, זיהה את המחבל, חתר למגע וניטרל אותו. בהמשך הוא זכה לתעודת הוקרה על האומץ והנחישות שגילה.

 

 

אירוע זה, כמו רבים אחרים, העלה לכותרות חיוביות את הגדוד החרדי נצח יהודה. אבל מעבר לתרומה הביטחונית המשמעותית ביהודה ושומרון כחלק מהפעילות החטיבתית, לגדוד נצח יהודה יש גם תרומה חברתית רבה בכל הנוגע לסוגיית גיוס המגזר החרדי. המשרתים המגיעים מהקהילה החרדית, עוזבים את מסלול החיים המוכר והטבעי להם, אף שלעתים הם לא מקבלים את הגיבוי מהסביבה הקרובה, ומצטרפים לנשיאה בנטל הביטחוני כמו אחרים בחברה הישראלית.

 

היחס שמקבלים הלוחמים החרדים מהתקשורת והחברה הישראלית נבחן בקפידה על ידי חבריהם, משפחתם והציבור החרדי כולו. כשהם זוכים להערכה מהחברה הישראלית – הם נערצים והופכים מושאים לקנאה. כשהם זוכים ליחס שלילי-ביקורתי מהחברה הישראלית – הם הופכים ללעג ומושא לזלזול בקרב הקהילה החרדית.

 

 

בשבועות האחרונים חזרו לוחמי נצח יהודה לכותרות, והפעם לא בנסיבות מחמיאות. בימים אלה מתנהל משפטם של קצין וארבעה לוחמים מהגדוד הנאשמים שהיכו שני פלסטינים בשעה שהוחזקו כעצורים. במידה שפרטים אלה יתבררו כנכונים מדובר במקרה חמור שמצדיק כל ביקורת וענישה, ואף דיון תקשורתי במטרה למנוע הישנות של אירועים מסוג זה.

 

אך לצד החקירה, המעצר, הדיון התקשורתי והביקורת הציבורית, אסור לשכוח את ההשפעה החברתית העמוקה של דיון לגופו של הגדוד והמגזר שממנו מגיעים החיילים. לצד טיעונים כלפי ההחלטה הפיקודית, קולות שונים בתקשורת ניסו לחבר בין הרקע החרדי, המקצועיות של החיילים והמחויבות שלהם לערכי טוהר הנשק וערכי צה"ל. קולות אלה עלולים לפגוע במוטיבציה הגבוהה וברצון הפנימי העמוק של המשרתים.

 

לחברה הישראלית כולה ולתקשורת בפרט יש תפקיד חשוב בדיון הציבורי הנוכחי: לגנות את המעשים ובו זמנית לחבק ולחזק את חיילי הגדוד החרדי. תמיכה ציבורית בלוחמי גדוד נצח יהודה, גם בשעה זו, נחוצה כלפי הציבור החרדי.

 

תמיכה תיתפס כהבעת אמון בהשתלבות של חרדים בתפקידי לחימה, ואילו ביקורת קטלנית וחריפה מדי לגופו של מגזר עלולה להתפרש בציבור החרדי כ"נטישה" של אלה השואפים להשתלב בחברה הישראלית בכלל ובתפקידי לחימה בפרט.

 

  • הרב חנוך רוגוז'ינסקי הוא ממייסדי מסלולי הלחימה החרדים בצה"ל

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים