שתף קטע נבחר

נדחתה עתירת אמו של אורון שאול: "לא מצאנו שיקולים זרים"

זהבה שאול עתרה לבג"ץ בדרישה לקבל את כל המסמכים הרלוונטיים להחלטה להגדיר את בנה כ"חלל שמקום קבורתו לא נודע". השופט: "לא מצאנו ראייה לשיקולים זרים בהחלטה או למידע שלא נלקח בחשבון"

בג"ץ דחה היום (ג') את עתירתה של זהבה שאול, אמו של אורון שאול ז"ל, שביקשה לקבל את כל המסמכים הרלוונטיים להחלטה להגדיר את בנה "כחלל שמקום קבורתו לא נודע".

 

במהלך קרב סג'עייה במבצע צוק איתן הותקף נגמ"ש של גולני בטיל נ"ט. שישה לוחמים נהרגו בתקרית ברצועת עזה ושאול עצמו הוגדר כנעדר. ב-25.7.2014 הוכרז אורון כחלל שמקום קבורתו לא נודע. גופתו לא אותרה עד עצם היום הזה, וכשנתיים לאחר התקרית הקשה הוגדר אורון כ"חלל שמקום קבורתו לא נודע במעמד שבויים ונעדרים".

 

אורון שאול  ()
אורון שאול

בנימין נתניהו וזהבה שאול אמו  של אורון שאול (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)
זהבה שאול עם נתניהו (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)

כמה חודשים לפני הגשת העתירה נפטר אביו של אורון והעתירה הוגשה על ידי אמו ואחיו. אלו חששו כי מוסתר מהם מידע והם דרשו לקבל את כל המסמכים מידי צה"ל.

 

בג"ץ קבע כי אין עילה לקבל את העתירה ולהעביר לידיהם את המסמכים. "המסקנה היא שאין עילה משפטית המצדיקה את קבלת העתירה", כתב השופט ניל הנדל בעתירה. "אין בידינו לנחם את העותרים, אך זאת נוכל לומר, ואולי יהא בכך מעט צרי לכאבם: המידע שנמסר להם אינו חלקי. ההכרעה בדבר גורלו של אורון התקבלה על בסיס מידע זה, ולא מצאנו ראיה לשיקולים זרים או למידע נוסף שלא נלקח בחשבון".

 

 

השופט הנדל הוסיף כי "אכן, עדיין אין ודאות מוחלטת בכל הנוגע לגורלו של אורון, וגופתו טרם אותרה או הושבה. ההחלטה להכריז עליו כעל חלל אינה תחליף לוודאות מוחלטת. אך הנתונים שבבסיס ההחלטה ידועים לעותרים. הספקות שנותרו נגזרים מהמציאות המרה, ואין בחומר כדי למלא חסר זה. נותר רק לקוות שהעותרים ימצאו בכך ולו נחמה מסוימת".

 

השופט הנדל סיכם ואמר כי "התפילה היא כי גורל דומה לא ייפול בחלקם של חיילי צה"ל ומשפחותיהם. אך זאת יש לזכור, צה"ל הוא צבא שבוחן את עצמו ומפיק לקחים, גם אם לא דבק באופן פעולתו פגם. כך בכלל, וכך בנושאנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
זהבה שאול
צילום: אביהו שפירא
מומלצים