שתף קטע נבחר

16 מדינות בארה"ב תובעות את טראמפ: "מפר את החוקה"

בעקבות ההחלטה להכריז על מצב חירום לאומי כדי להשיג מימון לבניית החומה הגישו 16 מדינות, בהובלת קליפורניה, תביעה לבית משפט פדרלי. התובע הכללי של קליפורניה: "הנשיא מתייחס בבוז מוחלט לשלטון החוק ויודע שאין משבר בגבול"

מדינות בארה"ב נגד הנשיא: קואליציה של 16 מדינות בארצות הברית, בהובלתה של קליפורניה, הגישה היום (שלישי) תביעה נגד ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ, בשל החלטתו ביום שישי להכריז על מצב חירום לאומי כדי להבטיח מימון לבניית החומה בגבול עם מקסיקו.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בתביעה, שהוגשה בבית משפט פדרלי במחוז הצפוני של קליפורניה, טוענות המדינות כי המהלך של טראמפ הוא הפרה של החוקה.

דונלד טראמפ נשיא ארצות הברית ארה
הקרב על החומה הופך למשפטי. הנשיא טראמפ (צילום: MCT)

"הנשיא טראמפ מתייחס לשלטון החוק בבוז מוחלט", אמר התובע הכללי של קליפורניה חוויאר בקרה בהצהרה שפרסם. "הוא יודע שאין משבר בגבול, הוא יודע שהצהרת החירום שלו אינה מוצדקת, והוא מודה כי סביר להניח שיפסיד בבית המשפט". לקליפורניה הצטרפו בתביעה גם התובעים הכלליים של קולורדו, קונטיקט, דלאוור, הוואי, אילינוי, מיין, מרילנד, מישיגן, מינסוטה, נבאדה, ניו ג'רזי, ניו מקסיקו, ניו יורק, אורגון ווירג'יניה. 

 

 

"היום, ביום הנשיאים, לקחנו את הנשיא טראמפ לבית המשפט כדי לחסום את השימוש הלא ראוי שלו בכוח הנשיאותי", הוסיף בקרה. "אנו תובעים את טראמפ כדי למנוע ממנו לגזול באופן חד-צדדי את כספי משלם המיסים שיועדו כחוק על ידי הקונגרס לתושבי מדינותינו. עבור רובנו, משרד הנשיאות הוא לא מקום לאיומים".

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

מאות מהגרים חוצים באופן לא חוקי את הגבול ממקסיסקו לארה
מאות מהגרים חוצים באופן לא חוקי את הגבול ממקסיקו לארה"ב

מאות מהגרים חוצים באופן לא חוקי את הגבול ממקסיסקו לארה

שלושה בעלי קרקעות בטקסס וארגון למען איכות הסביבה הגישו את התביעה הראשונה נגד המהלך של טראמפ ביום שישי, וטענו כי הוא מפר את החוקה ואת זכויותיהם על שטחם. המאמצים המשפטיים עלולים להאט את מאמציו של טראמפ לבניית החומה, שלדבריו הכרחית כדי למנוע כניסת מהגרים בלתי חוקיים וסחר בסמים. עם זאת, סביר להניח כי מאמצים אלו יגיעו לבסוף לבית המשפט העליון האמריקני, שבו יש רוב לשמרנים.

 

בריאיון טלוויזיוני סיפר בקרה כי התביעה תעשה שימוש במילותיו של טראמפ עצמו, כראיה לכך שאין מצב חירום לאומי בגבול עם מקסיקו. מוקדם יותר, טראמפ אמר כי ידע שאינו צריך להכריז על מצב חירום על מנת לבנות את החומה, טענה שכעת עלולה לפגוע בטיעון המשפטי של ממשלו הוא. "נשיאים לא מכריזים על מצב חירום כי הם לא מסוגלים להשיג מימון מהקונגרס", הוסיף בקרה.

 

"מתמודדים עם פלישה של כנופיות וסמים לשטחנו"

טראמפ הכריז ביום שישי כי בכוונתו להכריז על מצב חירום לאומי על מנת להשלים את בניית החומה בגבול עם מקסיקו, תוך עקיפת סמכויות הקונגרס. למרות הדיווחים על שיא שלילי של כניסת מהגרים זה 20 שנה, בהכרזה שנשא מחוץ לבית הלבן בוושינגטון אמר הנשיא כי "ארה"ב מתמודדת עם פלישה של כנופיות וסמים לשטחה", וכי הדבר לא מקובל בעיניו.

 

מנהיגת הרוב הדמוקרטי ויו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה על הכרזתו של הנשיא כי "טראמפ מכריז על מצב חירום שלא באמת קיים". בהצהרה משותפת שפרסמה עם הסנאטור הבכיר צ'אק שומר אמרה כי "פעולותיו של הנשיא פוגעות בסמכות הבלעדית של הקונגרס על התקציב כפי שמייסדי האומה קבעו בחוקה. הקונגרס מתכוון להגן על סמכויותיו החוקתיות בכל דרך אפשרית".

 

גורם בכיר בבית הלבן אמר ביום שישי לסוכנות הידיעות רויטרס כי הממשל הצליח למצוא 7 מיליארד דולר מתקציבי המשרדים השונים שניתן להשתמש בהם לצורך בניית החומה. בבית הלבן לא מסרו אילו תוכניות ייפגעו מהפקעת התקציב, אך ציינו שהנשיא ישתדל שלא להשתמש בתקציבי הסיוע הפדרלי לנפגעי אסונות טבע ומשברים.

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Getty Images
הנשיא דונלד טראמפ
צילום: Getty Images
מומלצים