שתף קטע נבחר

בנט קורא לנתניהו לגבש גוש גדול בימין: "עשה את המעשה הנועז הזה"

אחרי האיחוד בין גנץ ללפיד אמר יו"ר הימין החדש לאולפן ynet: "אני קורא לנתניהו להתאחד עם פייגלין, כחלון וליברמן". הסיכוי למהלך קלוש כי הוא דורש את כינוס מרכז הליכוד, מה גם שישראל ביתנו כבר הגישה את רשימתה. במקביל, יו"ר מרצ זנדברג קראה לגבאי לאחד כוחות: "נהפוך כל אבן"

 

 

יו"ר הימין החדש נפתלי בנט קרא הבוקר (ה') לראש הממשלה בנימין נתניהו לאחד את הימין על רקע החיבור בין בני גנץ לבין יאיר לפיד ועל רקע האפשרות לאיחוד בין העבודה למרצ. בראיון לאולפן ynet אמר בנט: "לאור האיחוד בשמאל אני קורא מכאן לראש הממשלה לעשות מעשה מנהיגות, לקרוא למשה פייגלין, משה כחלון ואיווט ליברמן, שלוש רשימות שלא עוברות את אחוז החסימה ולהתאחד איתם לגוש גדול כדי לא לאבד אף מנדט. אנחנו בימין החדש כבר מנועים מזה כי הרשימות שלנו הוגשות אתמול".

 

 

- ואם הוא לא יעשה את זה תקום פה ממשלה בראשות גנץ?

"לא, מכיוון שהימין הרבה יותר גדול מהשמאל. הימין נע סביב 65-64 מנדטים, השמאל סביב 43 והערבים סביב ה-12. בסוף הבחירות הן על דבר אחד: האם נתניהו יקרא לגנץ ולפיד כשותפים מרכזיים לתוכנית טראמפ להקמת מדינה פלסטינית, או שאנחנו נהיה חזקים כדי למנוע מדינה פלסטינית, על זה הבחירות האלה".

 

איחוד כפי שמציע בנט הוא מסובך ומורכב וסיכוייו קלושים לא רק על רקע הקשיים הפרסונליים, אלא גם מסיבות טכניות: ליברמן כבר הגיש לוועדת הבחירות את הרשימה של ישראל ביתנו, מה גם שהמהלך ידרוש כינוס של מרכז הליכוד.

 

- בנט, למה לא ניהלתם מו"מ עם נתניהו לפני הגשת הרשימות?

"מכיוון שהימין החדש זו המפלגה היחידה שתעצור מדינה פלסטנית. המפלגה היחידה שהיא הימין האמיתי".

 

- הליכוד לא ימין אמיתי?

"מה זאת אומרת? הליכוד הם אלה ששחררו אלפי מחבלים, מסרו שטחים, הצהירו על מדינה פלסטינית. הכל תלוי במי השותף. ימין אמיתי יש רק אחד".

נתניהו ובנט (צילום: אמיל סלמן) (צילום: אמיל סלמן)
נתניהו ובנט(צילום: אמיל סלמן)
 

יאיר לפיד בני גנץ גבי אשכנזי איחוד מפלגה משה בוגי יעלון תל

בתשובה לשאלה אם הרמטכ"לים לשעבר אשכנזי, גנץ ויעלון אם אנשי שמאל, בחר בנט לטעון שהם קראו לבצע את ההתנתקות והחתימו עצומות למען אוסלו ומסירת הגולן, מבלי לנמק או לבסס את דבריו. רק לאחר מכן הוסיף: "אני מעריך אותם על מה שהם נתנו, אבל לשים שלושה רמטכ"לים בקוקפיט אחד בלי מצפן - זה ירסק את המדינה".

 

- מפלגה עם שלושה רמטכ"לים לשעבר תרסק את מדינת ישראל?

"זה אותם אנשים שבגאונותם, גם בוגי וגם גנץ, היו בעיוורון טוטאלי בצוק איתן. הם היו מביאים לאסון נוראי בדרום של אלפי הרוגים. בוגי, גנץ ואשכנזי שהתנגד לפעולה נגד איראן, הם יובילו את מדינת ישראל?".

 

- אי אפשר להפיל על כל רמטכ"ל שהוא שמאלן, יש פה דיסוננס קונגטיבי. הם הגנו על המדינה.

"על זה אין מחלוקת. כולם אנשים טובים שהקדישו את חייהם. אבל אלה אנשים שניהלו את מלחמת לבנון השניייה, ניהלו את צוק איתן בצורה מחפירה. משה ארנס היה שר ביטחון יותר טוב מבוגי יעלון שכל דבר שהוא נגע בו כשל. בוגי יעלון הוא זה שהוביל למלחמת לבנון השנייה".


רשימת חוסן לישראל ויש עתיד ()
רשימת חוסן לישראל ויש עתיד

בהמשך ענה ליברמן לבנט ואמר: "אנחנו קוראים לנפתלי בנט לעשות מעשה, להפגין מנהיגות ולקרוא למשה כחלון ומשה פייגלין להתאחד עם הימין החדש. עד 22:00 היום זה עדיין אפשרי". ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו הוסיף: "אין שום סיכוי שנתאחד עם הליכוד ב-12 השעות הקרובות".

 

מוקדם יותר אמרה יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג, כי בעקבות האיחוד בין מפלגות המרכז של גנץ ולפי - על מרצ והעבודה להתאחד: "לאור האיחוד במרכז זה הזמן לאיחוד בשמאל כדי להקים ממשלת שמאל-מרכז. מרצ תהפוך כל אבן על מנת שזה יקרה. יש לנו 12 שעות ואנחנו מזמינים את אבי גבאי לשולחן הדיונים באופן מידי".

 

יו"ר סיעת העבודה איציק שמולי אמר: "יש קולות במפלגת העבודה שתומכים באיחוד עם מרצ ויש שמתנגדים, אבל במצב שנוצר אי אפשר לפסול מראש שום אפשרות. האופציה לאיחוד תבחן".

 

 

היעד: רוטציה בראשות הממשלה

הבוקר הודיעו גנץ ולפיד על הקמת רשימה מאוחדת. בהודעתם נמסר כי סוכם על רוטציה בראשות הממשלה, וכי הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי יצטרף לרשימה המשותפת החדשה. ברשימה המאוחדת של המפלגות ממוקם גנץ במקום הראשון. אחריו נמצא לפיד, משה יעלון במקום השלישי ואשכנזי רביעי. בהודעה משותפת מסרו: "מתוך אחריות לאומית, החליטו בני גנץ, יאיר לפיד ובוגי יעלון על הקמת רשימה מאוחדת אשר תהווה את מפלגת השלטון החדשה של ישראל. מפלגת השלטון החדשה תעמיד נבחרת מנהיגים בטחונית וחברתית חדשה שתבטיח את בטחון המדינה, ותחבר מחדש את חלקי העם ואת החברה הישראלית המשוסעת".

 

עוד נמסר כי סוכם על ריצה משותפת לראשות הממשלה בהסכם רוטציה. גנץ יהיה הראשון בהסכם. לפיד יחליפו לאחר כשנתיים וחצי, למשך שנתיים. "מתוך הכרה בחשיבות הרגע והמשימה הלאומית החליט גם רא"ל גבי אשכנזי להצטרף למפלגה החדשה", נמסר. על פי ההסכם, הרשימה תכלול מספר שווה של מועמדים מרשימת חוסן לישראל ויש עתיד, וביניהם ישולבו מועמדיו של בוגי יעלון ממפלגת תל"ם.

 

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', הוסיפה: "הפוליטיקה הישראלית טרם ראתה מפלגה מטושטשת וחסרת אידיאולוגיה כזאת. יצור כלאיים עמום שנוצק ונוסד במשרדי פרסום. מה עמדתם בסוגיית שתי המדינות? הם סוציאל-דמוקרטים או קפיטליסטים? האם ישבו עם נתניהו?".

 

השרה גילה גמליאל התייחסה באולפן ynet להצעה של בנט ואמרה: "אני בעד שתיים שלוש מפלגות גדולות בישראל. במידה שנראה שיש מצוקה מטעם כולנו וגם ליברמן, צריך לראות מה יעבוד לטובתו של הגוש. צריך לבחון את זה בצורה רצינית. אם זה יגדיל את המפלגה - הכל פתוח".

 

בתוך כך, העיתונאית יפעת ארליך הודיעה ליו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ שהיא עוזבת את המפלגה בעקבות האיחוד עם מפלגת עוצמה יהודית. ארליך תקפה אתמול באופן חריף את ההסכם עם מפלגת הימין הקיצוני לפני שאושר אתמול על ידי הבית היהודי.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמיל סלמן
נתניהו ובנט
צילום: אמיל סלמן
מומלצים