שתף קטע נבחר

הסלמה בוונצואלה: מאות נפצעו בגבול, עשרות חיילים ערקו

מאות בני אדם נפגעו בעימותים עם חיילי המשמר הלאומי בגבול קולומביה – שנסגר בהוראת הנשיא מדורו כדי למנוע כניסת משאיות סיוע ששלחה ארה"ב. לפחות ארבעה מפגינים נהרגו, משאיות עם ציוד הומניטרי נשרפו, ו-60 חיילים ערקו. מחר: סגן נשיא ארה"ב ייפגש עם מנהיג האופוזיציה גוואידו

 

 

הרשויות בקולומביה הודיעו לפנות בוקר (יום א') כי לפחות 285 בני אדם נפצעו אתמול במהלך העימותים עם חיילי המשמר הלאומי של ונצואלה בגבול בין שתי המדינות, וכי 60 מחיילי צבא ונצואלה ערקו וברחו לקולומביה. אמש הכריז נשיא ונצואלה ניקולס מדורו על ניתוק היחסים עם קולומביה, שעות אחרי שעימותים החלו בעקבות החלטתו לחסום את גבולות ונצואלה כדי למנוע את כניסתן של משאיות עם ציוד הומניטרי ששלחו ארה"ב, ברזיל וקולומביה.

 

ארה"ב פרסמה הלילה שורה של הודעות גינוי להתקפות האלימות של "הבריונים של מדורו", כלשונה, ומנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו קרא לקהילה הבינלאומית "לשמור על כל האופציות פתוחות במסגרת המאבק לשחרור המדינה". מחר ייפגש סגן נשיא ארה"ב מייק פנס עם גוואידו בבוגוטה.

עימותים בוונצואלה (צילום: EPA)
עימותים בגבול ונצואלה-קולומביה אמש(צילום: EPA)

עימותים בוונצואלה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

עימותים בוונצואלה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

ונצואלה גבול עם קולומביה נגד שיירת סיוע (צילום: AP)
(צילום: AP)

קולומביה חיילים מ ונצואלה ש ערקו נבדקים ו נעצרים בקולומביה (צילום: AFP)
שניים מהחיילים שערקו וברחו אל קולומביה(צילום: AFP)

ונצואלה ציוד סיוע מ קולומביה משאית בוערת תושבים לוקחים קופסאות (צילום: רויטרס)
משאיות סיוע הומניטרי נשרפו או שבו על עקבותיהן(צילום: רויטרס)

העימותים אמש החלו אחרי שאנשי מדורו הציבו מחסומים בגבולות כדי למנוע את הכנסתו למדינה של הסיוע ההומניטרי שהבטיח להכניס אליה מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו – שארה"ב ומדינות נוספות מכירות בו כעת כנשיא הלגיטימי של ונצואלה.

 

כמה משאיות ועליהן מזון ותרופות ניסו לחצות את הגבול לתוך ונצואלה מברזיל ומקולומביה. חיילים מוונצואלה שקיבלו הוראה לחסום את מעברי הגבול עם קולומביה ירו גז מדמיע כדי להרחיק מאות חברי פרלמנט מהאופוזיציה ופעילים אחרים שצעדו לעבר הגבול כדי לקבל לידיהם את הציוד. כמה משאיות סיוע עלו באש, ולא ברור מי אחראי לשריפתן. לפחות שתי משאיות שבו על עקבותיהן למחסני הציוד בקולומביה.  

 

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, גינה את האירועים האלימים וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי הם נעשו על ידי "הבריונים של מדורו". פומפאו איים כי "ארה"ב תנקוט פעולות כדי לתמוך בדמוקרטיה", וקרא לעשיית צדק.

ונצואלה ()

האופוזיציה קראה בסוף השבוע לאזרחי ונצואלה ללוות בהפגנות המונים את המשאיות שעליהן קרוב ל-200 טונות של מוצרי סיוע – כולל מזון ותרופות. את רוב הסיוע שלחה ארה"ב. אנשי מדורו טוענים כי משלחת הסיוע היא פלישה בהובלת ארה"ב, וכי במקום זאת צריכה וושינגטון לסייע לתושבי ונצואלה על-ידי הסרת הסנקציות מעליה. ארגוני זכויות אדם מתחו בקורת על האופוזיציה בוונצואלה וטענו כי היא משתמשת במשלוח הסיוע כנשק פוליטי.

 

אתמול בשעת בוקר מוקדמת החלו עימותים בעיירה אוּרנה שבגבול בין ונצואלה לקולומביה: תושבים החלו לפנות בכוח מחסומי מתכת צהובים וגדרות תיל שנועדו לחסום את גשר פרנסיסקו דה פאולה סנטנדר, ובתגובה ירה המשמר הלאומי גז מדמיע. המפגינים, שחלקם היו רעולי פנים ויידו אבנים, דרשו לאפשר את העברת הסיוע.

 

מאז יום שישי דווח על לפחות ארבעה הרוגים ועשרות פצועים בעימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון של ונצואלה בגבול עם ברזיל, שגם דרכו נעשה כאמור ניסיון להכניס ציוד הומניטרי בניגוד לעמדת ממשלתו של מדורו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מפגינים נגד מדורו, אמש בקראקס
צילום: AFP
מומלצים