שתף קטע נבחר

גלילה ודינה נהרגו בצ'ילה, הבעלים נפצעו: "התנגשו בסלע ולא שרדו"

גלילה ביטון (61) מנשר ודינה פורת (71) מרשפון הן קורבנות האסון בנהר בדרום צ'ילה. גיסה של ביטון: "הסירה התנגשה בסלע וגלילה השברירית האהובה שלנו פשוט לא שרדה את זה". החברה שהוציאה את הטיול: "משתתפים בצער משפחות ההרוגים"

גלילה ביטון, בת 61 מנשר, ודינה פורת, בת 71 מרשפון, הן הנשים שנהרגו באסון בנהר בדרום צ'ילה. בעליהן נפצעו ואושפזו בבתי החולים. יוסי ביטון, אחיו של מוטי - בעלה של גלילה - התבשר על האסון הבוקר ומספר על נסיבותיו: "הסקיפר נסע עם זודיאק. אמרו שאולי היה עודף מים, גשמים שירדו, זרמים חזקים. הוא איבד שליטה, נכנס בסלע, וגלילה השברירית האהובה הקטנה שלנו פשוט לא שרדה את זה". יצחק, בעלה של דינה, תיאר אף הוא לבני משפחתו את מה שארע, ואמר כי: "ההגאי השתולל והתנגש במעקה".  

 

 

משרד החוץ דיווח הבוקר כי שתי נשים ישראליות נהרגו, ארבעה נפצעו קשה ועשרה נפצעו קל בהתהפכות סירה. הפצועים, בשנות ה-60 וה-70 לחייהם, הובהלו לבתי החולים באזור. הבעלים של שתי הנשים שנהרגו היו על הסירה בזמן האירוע והם מאושפזים בבית החולים. 

גלילה ביטון דינה פורת ()
גלילה ביטון ודינה פורת ז"ל

 

יוסי ביטון, אחיו של מוטי - בעלה של גלילה - סיפר ל-ynet על השיחה בה קיבל את הבשורה הנוראית: "הבוקר בשעה 7:15 קיבלתי טלפון ממוטי ולא הספקתי לענות. סימסתי לו שיחזור אליי. אחרי רבע שעה שמעון אחי הצעיר יותר התקשר אליי ובישר לי את הבשורה האיומה הזו. משם זה כבר רץ לכל המשפחה. להודיע לכל האחים, אנחנו עשרה אחים שלכל אחד צריך להודיע את בשורת האיוב הזו. הגענו לפה להיות עם הבנות לעזור כמה שיותר, והן עוד מעט טסות להיות עם אבא. מוטי דיבר איתנו ישירות ואמר שהוא עם שברים ונכנס לניתוח. המצב מאוד מאוד עצוב לנו. לאבד אישה יקרה, חברה, אהובה של כולנו פה. קשה מאוד לעכל את הבשורה הזו. יש הורים שהם מעל גיל 90 שצריך לבשר להם את הבשורה הזו".

 

-הם תכננו הרבה זמן את הטיול הזה?

"כן. דיברנו על זה המון זמן. לפני שנתיים טיילנו יחד בזנזיבר. אנחנו אוהבים לטייל יחד, הם החברים שלנו גם כאחים גם כמשפחה. אשתי שבורה לגמרי כי היא חברתה הטובה ביותר והיא לא שרדה את זה. הם מטיילים המון. מוטי הוא איש צלילות, איש ים מגיל צעיר מאוד. אלפי צלילות, מומחה בצלילות. אוהב את הים, את הטבע. הם היו בדרום אמריקה לא פעם, באיי גלאפגוס בטיולים. הטיול הזה שהם חיכו לו להיות יחד, גיל של עוד מעט פנסיה, רצו להנות. עצוב לי, אני שבור. זה אחי הצעיר, זה חבר שלי, כל הדרך וכל השנים, החבר הטוב ביותר. יש להם שתי בנות ושני נכדים. קשה לי לחשוב על זה שאני לא אראה אותה יותר ומה שהוא עובר כרגע שם".

 

גלילה ביטון ()
גלילה ביטון ז"ל

ביטון הייתה מנהלת לשכתו של ד"ר אבי גולדברג בבית החולים כרמל בחיפה. גולדברג אמר: "קיבלנו הבוקר את הידיעה הקשה על מותה של גלילה ביטון שהיתה מנהלת לשכת ההנהלה בחמש השנים האחרונות. גלילה עבדה בביה"ח עשרים שנה, ליוותה אותי כמנהלת הלשכה שלי מאז שאני פה. היא היתה יד ימיני, היא היתה חרוצה, מסורה, אנושית, לבבית וחמה. היא האירה את סביבתה והיא תחסר לנו מאוד. מפה אני רוצה לשלוח את תנחומי לבני משפחתה, על האסון הכבד שפקד אותם".

 

ראש העיר נשר, רועי לוי, אמר כי בעירייה יסייעו בהבאת גופתה של ביטון לישראל: "בשעות הבוקר קיבלתי את הבשורה הנוראית מצ'ילה שבת הקהילה שלנו, אישה שכולנו אוהבים, מעריכים ומוקירים, אישה שתרמה רבות למען התושבים ולמען העיר, נסעה לטיול מהנה ולצערנו לא תשוב עוד. יחד עם כל צוותי העירייה התגייסנו כדי לסייע לילדים שנמצאים כרגע בדרכם לצ'ילה על מנת להביא ארצה את גופתה של אימם האהובה. אנחנו שולחים ניחומים כנים למשפחה בשמנו ובשם כל תושבי נשר. זהו יום עצוב עבור הקהילה שלנו, אבל יחד אנחנו נדע לעבור אותו ולהביא לקבורה את האמא שכולנו אהבנו". 

 

בחברת "מסעות" שהוציאה את הטיול המאורגן טענו היום (א') כי הסירה "התנגשה בסלע", וכי "לא מדובר בשיט אקסטרים או רפטינג מסוכן". החברה פרסמה סרטון שהתקבל מהסוכנות המקומית אשר ארגנה את הסיור והשייט, אשר מראה את מסלול השיט המתוכנן, וממחיש לטענתה את אופי האירוע.

 

  

"אין לנו רקע בדברים כאלה"

מנכ"ל חברת "מסעות", גיא רווה, נראה שבור: "אני 25 שנה בענף, כל הלקוחות שלנו פה הם כמו משפחה ואני מכיר את חלק מהאנשים שהיו על הסירה, חלקם אפילו חברים אישיים של המדריך עצמו".

 

ענת גרנות, סמנכ"לית החברה שתצא לצ'ילה עם סמנכ"ל השיווק, אמרה: "אנחנו בדרך לשם, לחבק את הפצועים, להיות איש הקשר בשטח ולהיות איתם ברגעים הקשים. אנחנו נגיע לשם מחר בצהריים. דיברנו עם כל בני המשפחות הבוקר ויש סיכוי שאחת הבנות של אחת הפצועים תצטרף אלינו.

 

"הרצון של המשפחות הוא לשמוע שהכול בסדר, זה לא קל. התוכנית היא להרים טלפון לכל משפחה ולדבר איתם משם. כרגע הכרטיס פתוח וכמה זמן שנצטרך להיות שם נהיה כדי להשיב את כולם הביתה".

 

 

תאונת שיט בדרום צ'ילה (צילום:  Armada de Chile )
לאחר החילוץ ופינוי הנפגעים(צילום: Armada de Chile )

בעודו מסתובב עם רשימת הנוסעים שנפצעו ואנשי הקשר למשפחותיהם הוא מספר, "כרגע, אנחנו עסוקים בניסיון להקל על המשפחות, יש הרבה פצועים, חלקם לא פצועים קל. אין לנו רקע בדברים כאלה ולכן זה קשה. אנחנו בקשר עם המשפחות ועם פספורט קארד, ומתעדכנים אצל המדריך".

 

"מסעות", היא חברת בת של חברת התיירות אמסלם טורס, המתעסקת בעיקר בטיולים גיאוגרפיים ולא בטיולי אקסטרים. היא הוקמה לפני כעשרים שנה ומתמקדת בטיולי טבע וגיאוגרפיה לגיל השלישי. עובד בחברת אמסלם טורס אמר ל-ynet: "זו פעם ראשונה שאירוע כזה מצער קורה לנו, אירוע קשה ואנשים במשרד לקחו אותו בצורה קשה, כעת אנחנו צריכים לדעת איך להתמודד עם זה". 

 

רווה הוסיף: "באופן אישי זה היה לילה קשה, התקשרו אליי בחצות ודיווחו לי על האירוע, מיד התחלתי לתפעל אותו מהבית והבוקר באתי לכאן לאחר לילה ללא שינה להיות עם הצוות. כרגע שלחנו את הסמנכ"לית ומנהל השיווק לצ'ילה והם יוצאים הערב".

משרדי חברת
משרדי "אמסלם טורס", חברת האם של "מסעות"(צילום: אביהו שפירא)

רווה מציין כי עדיין לא ברור מה הוביל לאסון: "החברה שהפעילה את הסירה מבחינתנו היא חברה מאוד אמינה, גם המדריך הצ׳יליאני שלה נפגע כשהסירה ככל המראה התרסקה לתוך צלע הנחל. אנחנו עדיין לא יודעים איך הכל קרה".

   

 

"אחת משמורות הטבע היפות בדרום אמריקה"

אלדד חייט, שגריר ישראל בצ'ילה: "זה מקום מאוד מתויר. לא מדובר במקום של 'ישראלים אקסטרים' אלא על קבוצה מבוגרת שהייתה בטיול מאורגן ומסודר. נעשו כמה שיוטים באותו יום. בתקופה האחרונה היו שם גשמים עזים ויש הערכה שהזרם היה חזק יותר. מדובר בתאונה מצערת. אני לא יכול לדבר על רשלנות בשלב הזה. הסירה הופעלה על ידי חברה מקומית. 

 

"כל הקבוצה הייתה ישראלית למעט אזרח צרפתי. נראה שהסקיפר איבד שליטה, או שנתקע בסלע ופשוט מאוד הסירה התהפכה, מה שגרם למספר רב של נפגעים. חלקם אנו יודעים גם במצב קשה. הגיעו לחלץ אותם כוחות מסודרים של הרשויות הצ'יליאניות ופינו אותם - חלקם במסוק וחלקם בסירות לתי חולים. אנחנו בקשר עם הרשויות הצ'יליאניות. הקונסול שלנו בדרך לשם ונדע יותר פרטים בשעות הבוקר של צ'ילה".

 

השגריר חייט אמר בריאיון לאולפן ynet כי "לצערנו, סירת הזודיאק שבה שטה הקבוצה התנגשה והתהפכה. אנחנו בקשר ישיר עם הרשויות בצ'ילה ועם בתי החולים, וכמובן עם משפחות הפצועים".

  

תאונת שיט בדרום צ'ילה (צילום:  Armada de Chile )
הנהר בו אירע האסון(צילום: Armada de Chile )

תאונת שיט בדרום צ'ילה (צילום: אתר bbcl)
(צילום: אתר bbcl)

נעם סלע, מדריך טיולים בצ'ילה, אמר: "המיקום נחשב לאחת משמורות הטבע היפות ביותר בדרום אמריקה. כל מה שמטייל מחפש נממצא במקום הזה שכולל פסגות מושלגות, תצורות גיאולוגיות מרהיבות, אגמים ונהרות".

  

על השאלה האם מדובר במסלול מסוכן, השיב המדריך סלע כי "ממש לא. זה אחד הקטעים היותר בטוחים שיש. בימים כתיקונם מדובר על נהר רחב ידיים ורגוע מאוד, אין שם זרימה חזקה. החלק הראשון של השיט נמשך בערך 20 דקות ואחרי זה מגיעים לאזור שבו הסירה לא יכולה להמשיך לשוט, ואז המטיילים מתבקשים לרדת לחוף, ללכת כמה דקות ברגל, ואז יורדים לסירות נוספות בתחתית המפלים וממשיכים בשיט".

 

מ"מסעות" נמסר בתגובה: "בחצות התקבל דיווח על תאונת שייט מצערת שקרתה בצ'ילה לאחת הקבוצות שהוצאנו לטיול מאורגן לדרום אמריקה ועל כך שיש מספר נפגעים במקום. מיד עם היוודע המקרה, עדכנו את חדר המצב של משרד החוץ, אנו בקשר רציף עם מדריך הטיול הישראלי שמנהל את האירוע במקום בסיוע של רופא ישראלי. אנו נמצאים בקשר עם סוכנות הנסיעות המקומית שמפעילה את הסיור והשייט ודאגנו שכל הנוסעים המעורבים בתאונה פונו לקבלת טיפול רפואי במספר בתי חולים".

 

"במקביל צוות בכיר ממסעות נמצא בדרכו לצ'ילה כדי לחבור לקבוצה, ללוות ולסייע לפצועים ובני משפחותיהם ולהבטיח שהפצועים מקבלים טיפול רפואי מקצועי ומסור. כל משאבינו מופנים בכדי לנהל את המקרה המצער הזה בצורה הטובה ביותר והמקצועית ביותר. באשר לאירוע המצער, נבקש בראש ובראשונה להשתתף בצער משפחות ההרוגים ולאחל החלמה מהירה לפצועים. אנו לומדים את נסיבות התאונה המפתיעה, שכן מדובר בשייט נפוץ המבוצע מידי יום על ידי החברה המובילה בתחום באזור, בעלת ותק של עשרות שנים".

 

מחברת הביטוח הראל נמסר: "בהמשך לתאונה בצ'ילה, בה התהפכה סירה ששטה בנהר ועליה כ- 16 ישראלים בשנות ה-60-70 לחייהם, חברת הראל שלחה מטעמה פארמדיק מישראל אשר טס כעת למקום האירוע בצ'ילה. אנו נמצאים בקשר מלא ורציף עם המבוטחים ובני משפחותיהם, משרד החוץ וגורמים אחרים, ומסייעים בכל אשר נדרש במתן סיוע יעיל ומהיר. לאור האירוע בצ'ילה, תוגבר מוקד החירום של החברה הפועל 24 שעות ביממה וניתן לפנות אלינו הן באמצעות הסוכנים והן למספר טלפון: 03-7547030". 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גלילה ביטון ודינה פורת ז"ל
מומלצים