שתף קטע נבחר

על רקע תוכנית טראמפ: סיסמת נתניהו שניצחה את פרס הופעלה נגדו

חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר מפרט את עקרונות תוכנית השלום: "לראות את עזה והגדה תחת הנהגה אחת". במקביל החזירו בימין לחיים את סיסמת נתניהו נגד פרס מלפני 23 שנה: "בלי ימין חזק - נתניהו יחלק את ירושלים". הימין החדש: לא סרטון שלנו

סיסמת הבחירות של 1996 "פרס יחלק את ירושלים" חוזרת לחיים חדשים ב-2019, והפעם נגד האיש שזכה איתה בבחירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו. כל זה קורה כשחתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, ג'ארד קושנר, חושף הערב (יום ב') טפח נוסף מתוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ. "ברצוננו לראות את רצועת עזה והגדה המערבית מאוחדות תחת הנהגה אחת", אמר בריאיון לרשת "סקיי ניוז" בערבית.

נתניהו ויועצו של טראמפ ג'ארד קושנר לוחצים ידיים בוועידת ורשה, פולין, 14 בפברואר 2019 (צילום: רויטרס)
ג'ארד קושנר ובנימין נתניהו. ארכיון (צילום: רויטרס)
 

"אם נוכל ליישם את תוכנית השלום, אנו מקווים לראות הזדמנויות רבות יותר לעם הפלסטיני, לישראלים ולעמי האזור. המצב בין הפלסטינים לישראלים לא השתנה בהרבה ב-25 השנים האחרונות. ההיבט הפוליטי של התוכנית מפורט מאוד ומתמקד בתיחום ובפתרון סוגיות הסדר קבע", אמר קושנר, "פתרון סוגיית הגבול בין הישראלים לפלסטינים יבטיח תנועה חופשית של אנשים וסחורות ויוביל להזדמנויות חדשות. הכלכלה הפלסטינית הייתה מוגבלת בהיעדר השלום. בתוכניות קודמות הפרטים הודלפו וזה גרם לפוליטיקאים לסגת. ניסינו לנסח פתרונות מעשיים וצודקים לסוגיה הישראלית-פלסטינית. קיימנו התייעצויות רבות עם הישראלים, הפלסטינים ומנהיגים ערבים".

 

קושנר אמר בנוסף: "הסכסוך הישראלי-פלסטיני נוצל במשך שנים לצורך הסתה לקיצוניות. איראן מהווה את האיום הגדול ביותר באזור. תמיכתה של איראן בטרור הגבירה את מספר הפליטים והגבילה את ההזדמנויות הכלכליות".

 

קושנר הגיע למזרח התיכון בניסיון לקדם את החלק הכלכלי של "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. גורמים רשמיים בבית הלבן מסרו כי חתנו של הנשיא ויועצו הבכיר צפוי לבקר בחמש מדינות במסגרת המסע לקידום תוכנית השלום: עומאן, בחריין, סעודיה, איחוד האמירויות וקאטר. יחד איתו הגיע גם השליח המיוחד לענייני איראן, בריאן הוק.

  

על פי סוכנות הידיעות רויטרס, קושנר ואנשיו ינסו לאמוד את רמת התמיכה מצד המדינות הערביות לתוכנית המאה במהלך ביקורם. התוכנית צפויה לכלול הצעות סיוע כלכלי בינלאומי לרצועת עזה. החלק הפוליטי של התוכנית לא יפורסם בפני המדינות הערביות.

 

 

על רקע גיבוש תוכנית השלום של טראמפ, פינה את מקומו הקרב בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יו"ר חוסן לישראל, בני גנץ, לטובת הקרב על הנהגת הימין. קמפיין ממוקד נגד נתניהו רומז ש"בלי ימין חזק" הממשלה החדשה שיקים תוביל לוויתורים כואבים, להקמת מדינה פלסטינית ולחלוקת ירושלים וזאת בהתאם לתכנית השלום שיפרסם הנשיא טראמפ מיד לאחר הבחירות.

 

היום, לאחר ראיונות עם מסרים דומים שהשמיעו השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, הופץ סרטון שאינו כולל את שמם או שם מפלגתם החדשה אולם ממשיך את הקו. בסרטון שולבו חלקים מנאום בר אילן שנשא נתניהו לפיוס באזור בהתאם ליוזמה של ארה"ב ובסופו המסר: "בלי ימין חזק - נתניהו יחלק את ירושלים".

הקמפיין של הימין החדש:
הקמפיין החדש: "נתניהו יחלק את ירושלים"

כותרת ידיעות אחרונות 18.2.1996 (צילום: ארכיון
הקמפיין של נתניהו על שער "ידיעות אחרונות" מ-1996(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
  

 

 

אחרי פרסום הסרטון, שבימין החדש הכחישו כי הם קשורים להפצתו, בנט הגיב לדברי קושנר ואמר: "יש סכנה ברורה ומיידית למול עינינו: הקמת מדינת פלסטינית. בבחירות הקרובות השאלה היא - ימין או פלסטין". הוא הוסיף: "דברי קושנר מוכיחים את מה שכבר ידענו - ביום שלאחר הבחירות ידחפו האמריקנים לממשלת נתניהו-לפיד-גנץ שתאפשר הקמת מדינה פלסטינית על כביש 6 ולחלוקת ירושלים, ונתניהו ייאלץ להתיישר".

 

"נתניהו וטראמפ מתואמים ביניהם על עיתוי התכנית, מיד לאחר הבחירות. גם הזחילה של מפלגת השמאל לפיד-גנץ פנימה לקואליציה ידועה מראש. יש רק דרך אחת למנוע את זה והיא - מפלגת 'ימין חדש' חזקה ועוצמתית שתמליץ על נתניהו, אך תפעיל לחץ נגדי לבלימת פלסטין".

נפתלי בנט דונלד טראמפ בנימין נתניהו (צילום: שאול גולן, AFP, רויטרס)
תוכנית השלום בלב המחלוקת בימין. בנט, נתניהו וטראמפ(צילום: שאול גולן, AFP, רויטרס)
 

הסרטון שהופץ ומנסה לאגף את נתניהו מימין על רקע התוכנית המדינית האמריקנית, משחזר מסר שאותו הגה נתניהו ויש הטוענים גם שבזכותו ניצח את מערכת הבחירות ב-1996 מול שמעון פרס. קמפיין הליכוד אז היה: פרס יחלק את ירושלים. כעת משוחזרת אותה הסיסמה נגד נתניהו בקמפיין הנוכחי.

 

מהליכוד נמסר בתגובה לדברי בנט: "כשבנט ושקד הקימו את הימין החדש הם אמרו שעשו זאת כדי למשוך קולות מלפיד וגנץ בכדי להגדיל את גוש הימין, ושהם לא ירו בתוך הנגמ״ש. עכשיו הם באים בהאשמות שווא נגד הליכוד במטרה למשוך קולות מהליכוד, דבר שיביא לעליית ממשלת השמאל של לפיד-גנץ, שמפלגתם תהיה גדולה יותר מהליכוד. בשעה שנציגים מהימין החדש קיימו מגעים עם לפיד-גנץ כדי להצטרף אליהם אחרי הבחירות, ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר חד-משמעית שיקים ממשלת ימין. ראש הממשלה נתניהו שמר על ארץ ישראל ועל מדינת ישראל מול הממשל העויין של אובמה והוא ימשיך לעשות זאת מול הממשל האוהד של טראמפ".

 

בימין החדש לא נותרו חייבים, ומסרו בתגובה: "הודעת הליכוד היא פייק ניוז טהור וקשקוש מוחלט. הלחץ ברור. קושנר דיבר בקולו. זה ימין או פלסטין. ורק 'הימין החדש' תמנע את הקמת פלסטין בארץ ישראל".

 

אתמול החל בנט בקמפיין נגד ראש הממשלה, כשתקף לפני ישיבת הממשלה את נתניהו ואמר כי "נתניהו והנשיא טראמפ מסוכמים על יציאה לתוכנית להקמת מדינה פלסטינית מיד לאחר הבחירות. הם מתואמים שלא להציג את התוכנית לפני הבחירות על מנת שלא להקשות על נתניהו, אבל ביממה-שתיים לאחר הבחירות תוצג התוכנית להקמת מדינה פלסטינית על 90% מהשטח, כולל חלוקת ירושלים". 

 

אחרי דברי בנט, ראש הממשלה נתניהו הגיב ואמר: "זה טבעי שהוא לחוץ. הוא קצת התבלבל. הבחירות עושות כל מיני דברים מוזרים למפלגות קטנות, כולל אמירת כל מיני דברים שהם חסרי שחר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
קושנר ונתניהו. ארכיון
צילום: רויטרס
מומלצים