שתף קטע נבחר

מנדלבליט: כבר פחות נדיר שאני לא מייצג את הממשלה - וזה סימן בעייתי

היועמ"ש הביע דאגה מהניסיונות לשחוק את סמכויותיו. הוא תיאר שלאחרונה נשמעת גישה שלפיה הוא "להתמקד אך ורק באינטרס של קידום הממשלה" ולא לדאוג לאינטרס הציבורי. הוא סיפר כי הוא מנסה להימנע מאי ייצוג הממשלה, אך לאחרונה זה נהיה מצב פחות נדיר

 

 

 

רגע לפני פרסום ההמלצות בתיקי נתניהו, הביע היום (ב') היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דאגה מהניסיונות לשחוק את סמכויותיו. לטענתו, יש הטוענים שאין מקום שהוא ישמש "כשומר סף או שיפעל לקידום האינטרס הציבורי, ככל שהוא איננו מגולם במדיניות הממשלה".

אביחי מנדלבליט באירוע הוקרה לפרופ' ידידיה שטרן (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
מנדלבליט(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

בנאום שנשא באירוע פרישה מפרופסור ידידיה שטרן במכון הישראלי לדמוקרטיה אמר מנדלבליט: "לאחרונה נשמעה גישה שלפיה בתפקידיו של היועץ שקשורים לממשלה עליו להתמקד אך ורק באינטרס של קידום הממשלה, ואין מקום שישמש כשומר סף או שישפעל לקידום האינטרס הציבורי, ככל שהוא אינו מגולם במדיניות הממשלה".

 

לדבריו, לפי גישה זו היועץ יכול לשמש כשומר סף רק בכובעו כתובע כללי, ואילו תפקיד קידום האינטרס הציבור במובנו הרחב - "שומה כי יעלם".

 

מנדלבליט סבור שהדרך הנכונה להשגת תכלית העל של קידום שלטון החוק, תוך הגנה בלתי מתפשרת בדרך האבות המייסדים, היא לשמר את כל סמכויותיו של היועץ: "השילוב הזה מעניק לתפקיד היועמ"ש, ולייעוץ המשפטי לממשלה באופן כללי, את העוצמה שדרושה כדי להבטיח שמדינת ישראל תהיה מדינה יהודית ודמוקרטית שומרת חוק, שבה כולם כפופים לשלטון החוק - החזק והחלש, האזרח מן השורה וגופי השלטון, הרשת המבצעת והרשות המחוקקת".

אביחי מנדלבליט באירוע הוקרה לפרופ' ידידיה שטרן (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
מנדלבליט ופרופ' שטרן(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

הוא הוסיף כי באחרונה מתהווים מתחים בינו לבין הממשלה בכל הקשור לייצוג "האינטרס הציבורי" בפני בתי המשפט: "אני משתדל שלא להגיע למצב שלא אייצג את הממשלה. לצערי בחודשים האחרונים הנדירות הזו הפכה פחות נדירה וזה סימן בעייתי בעיניי. לעתים יש צורך בייעוץ מקדם מדיניות ובשיח אינטנסיבי עם הדרג המדיני ולעתים יש צורך בעמידה כשומר סף בשם האינטרס הציבורי הרחב יותר".

 

מנדלבליט המשיך להתייחס לנושא הייצוג בבתי המשפט: "בכובע זה אני נדרש להחלטות בנוגע לאילו עמדות של המדינה יזכו להגנה ואילו מלכתחילה אינן ברות הגנה". הוא הזכיר את העתירה נגד החלטת שר המדע אופיר אקוניס שלא למנות את פרופ' יעל אמיתי לראשות קרן המחקר הישראלית-גרמנית. "קבעתי שלא ניתן לייצג את ההחלטה בהיותה חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות, הסכמתי לשקף את עמדת השר בתשובת המדינה".

 

הוא הוסיף: "במהלך הדיון בית המשפט ביקש לשמוע את השר אקוניס עצמו ואף אפשר לו להגיש תצהיר מטעמו. אני סברתי שלא היה מקום לאפשר לו להגיש עמדה נפרדת ואנחנו ממתינים לפסיקה בנושא".

 

היועמ"ש הדגיש כי החלטה שלא להגן על החלטות הדרג המדיני "מתקבלת רק במקרים חריגים שבחריגים, שבהם אני משוכנע שמדובר בהחלטה בלתי סבירה באופן קיצוני או לא חוקתית. גם במקרים כאלו לא אגיע לכלל הכרעה אלא לאחר דיאלוג ממושך עם הגורם המנהלי או הנבחר הרלוונטי, אשר נסמך עליי גם לקבלת ייעוץ משפטי בנוגע להחלטותיו". הוא הוסיף: "תכלית הדיאלוג היא להגיע לפתרון מוסכם בגבולות החוק. ברובם המכריע של המקרים זה מצליח, כי יש אמון בין הדרג המדיני לבין הייעוץ המשפטי לממשלה".

 

נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, אמר למנדלבליט: "שמור על שלטון החוק שנמצא בצרה צרורה. שומרי הסף זקוקים להגנה לשם המשך קיומם העצמאי שאינו מובן מאליו. הכוחות הנלחמים בכם חזקים, כבדים ואני לא יודע מה יהיה בעתיד".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
מנדלבליט
צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
מומלצים