שתף קטע נבחר

נשיא אלג'יריה יבקש מהמפגינים: עוד כהונה קצרה ודי

מנהל קמפיין הבחירות של עבד אל-עזיז בוטפליקה הגיש מועמדות בשמו. לפי דיווח מקומי, הנשיא מתחייב להקדים את הבחירות הבאות ל-2020 – ולא להתמודד בהן. ועדת הבחירות הודיעה: הנשיא חייב להגיש מועמדות בעצמו

נשיא אלג'יריה, עבד אל-עזיז בוטפליקה, יבקש מהמפגינים לאפשר לו להתמודד לכהונה נוספת. כך דיווחה הערב (א') רשת טלוויזיה מקומית אחרי שעבד אל-גאני זאלאן, מנהל קמפיין הבחירות של בוטפליקה, הגיש את מועמדותו בשמו. לפי הדיווח, בוטפליקה התחייב כי אם ייבחר בחודש הבא, הוא יקדים את הבחירות הבאות לשנה הבאה ולא יתמודד בהן.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 

 

המחאות פרצו ברחבי המדינה לפני כשבוע וחצי, נגד כוונתו של הנשיא להאריך עוד יותר את שלטונו בן ה-20 שנה. בוטפליקה בן ה-82 לקה בשבץ ב-2013 ומאז נראה בציבור רק פעמים מעטות. כבר שנים שלא נאם בפומבי.

 

ראש ועדת הבחירות עבד אל-ווהב דרבאל הוסיף לבלבול הערב, כשאמר שכל מועמד חייב להופיע באופן אישי במועצה החוקתית באלג'יר ולהגיש את מועמדותו בעצמו. בוטפליקה עבר בדיקות בבית חולים בז'נבה בשבוע שעבר, ולא דווח אם שב לארצו. רשימת המועמדים לנשיאות תיסגר הלילה בחצות.

נשיא אלג'יריה עבד אל-עזיז בוטפליקה (צילום: AFP)
רוצה עוד כהונה קצרה. בוטפליקה(צילום: AFP)

המחאה נגד הנשיא החולה נמשכה גם היום. עשרות אלפי מפגינים התקהלו במהלך היום בערים ברחבי אלג'יריה וקראו לבוטפליקה להתפטר. הפגנות נערכו היום גם בצרפת, שם מאות אנשים מהקהילה האלג'ירית התאספו בפריז ובדרום העיר מרסיי כדי למחות נגד בוטפליקה שמסרב לפרוש.

 

מתנגדיו של בוטפליקה אומרים שהוא כבר לא כשיר להנהיג בשל מצבו הבריאותי ובשל "שחיתות כרונית". הם מותחים ביקורת גם על מחסור ברפורמות כלכליות לטיפול באבטלה הגבוהה, העולה על 25% בקרב אנשים מתחת לגיל 30.

 

שבעה מועמדים נרשמו עד כה באופן רשמי, אך באופוזיציה לא הסכימו על מועמד אחד, מה שהופך את הרצון להחלפת הנשיא לאתגר קשה במיוחד במדינה שנשלטת על ידי מפלגה אחת – "החזית הלאומית לשחרור אלג'יריה" (FLN) - מאז שקיבלה את עצמאותה מצרפת ב-1962. שתי מפלגות אופוזיציה כבר הודיעו שיחרימו את הבחירות שייערכו ב-18 באפריל.

אלג'יריה הפגנות מחאה נגד הנשיא בוטפליקה  (צילום: MCT)
מפגינים נגד הנשיא(צילום: MCT)

אלג'יריה הפגנות מחאה נגד הנשיא בוטפליקה  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

אלג'יריה הפגנות מחאה נגד הנשיא בוטפליקה  (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

אלג'יריה מפגינים רבבות מחאה נדירה נגד הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה (צילום:  AFP)
(צילום: AFP)

ההתרחשויות באלג'יריה חריגות משום שאלג'יראים רבים נמנעו במשך שנים מעיסוק פומבי בפוליטיקה בשל חששם מנקמה של כוחות הביטחון רבי העוצמה או פשוט משום שכבר לא גילו עניין.

 

בוטפליקה עצמו מכהן מאז 1999, ובשלבי כהונתו הראשונים הצליח לחסל מרידה איסלאמיסטית רבת שנים. אלג'יראים רבים השלימו במשך שנים עם המערכת הפוליטית הצייתנית וראו בה מחיר סביר בתמורה לשלום ולביטחון. נראה שגל ההפגנות הנוכחי שבר טאבו היסטורי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  AFP
בוטפליקה בתמונה מ-2016
צילום: AFP
מומלצים