שתף קטע נבחר

התעללות הלוחמים נחשפה בסרטון: "יש פה חפלה, תגיד שלום"

לבקשת ynet התיר בית הדין הצבאי לפרסם סרטון המתעד חלק ממסכת האלימות של חמישה מלוחמי גדוד נצח יהודה נגד שני עצורים פלסטינים. בין היתר דרש אחד הלוחמים מעצור "תגיד שלום" וסטר לו. האלימות שלא תועדה כללה בין השאר בעיטות לחזה שגרמו לשברים בצלעות

 
 
סטירות לעצורים למרות זעקות כאב, קריאות שמחה ומוזיקה. זו התמונה העולה מסרטון בן 31 שניות המתעד חלק מהאלימות שהפעילו חמישה מלוחמי גדוד נצח יהודה כלפי שני עצורים פלסטינים.

 

בית הדין הצבאי ביפו נעתר היום (ג') לבקשת ynet וכלי תקשורת נוספים לפרסם את הסרטון המתעד את האלימות נגד העצורים שנחשדו בסיוע למחבל סלאח ברגותי, שהרג שניים מחבריהם של הנאשמים לגדוד וכן את התינוק בבטן אמו, בשני פיגועים לפני כחודשיים בגזרת רמאללה.

 

בסרטון נשמע אחד הלוחמים אומר: "אחרי פעילות כל המחלקה רוצים למסור לך פה ד"ש. יש פה חפלה". בשלב זה נראה אחד הלוחמים סוטר לאחד העצורים שעיניו מכוסות, ואומר לו: "תגיד שלום". העצור ניסה לומר דבר מה. אחר כך הכה את העצור השני ודרש: "תגיד שלום, תגיד".

 

עורכי דינם של הלוחמים מהסניגוריה הצבאית התנגדו לפרסום באופן גורף לאורך רוב שלבי ההליך המשפטי, אך התפשרו חרף התנגדות המשפחות. לבסוף הוחלט כי פני הלוחמים יטושטשו וקולם יעוות. את ynet ייצגו בהליך עורכי הדין ירון חנין וירון שלמי ממשרד ליבליך מוזר. צו איסור הפרסום לגבי פרטי הלוחמים נותר בעינו.

 

תיעוד לוחמי נצח יהודה מתעללים בעצור פלסטיני ()
מתוך התיעוד

החיילים המעורבים (צילום: שאול גולן)
אחד מהלוחמים בבית הדין(צילום: שאול גולן)

גז
לוחמי נצח יהודה(צילום: יריב כץ)

בסרטון, שתועד על ידי אחד הלוחמים ונחשב ל"ראיית הזהב" נגדם, נראה החלק החמור פחות במסכת האלימות שספגו העצורים הכפותים ומכוסי העיניים: הלוחמים נשמעים צוחקים, קוראים קריאות שמחה, מאזינים למוזיקה בחלק האחורי של רכב הזאב הגדול ומדי פעם מכים בסטירות את ראשי שני העצורים, אב ובנו. זעקות הכאב של העצורים נשמעו אף הן לאורך הסרטון. 

 

מסכת האלימות המלאה, שנמשכה לסירוגין לאורך כ-15 דקות הנסיעה ורובה לא תועד, כללה בין השאר אגרופים ובעיטות לחזם של השניים שגרמו להם לשברים בצלעות, אגרופים למרכז הפנים, משיכות שיער ומהלומות לאשכים של לפחות אחד משני העצורים. השניים נזקקו לאשפוז של כמה ימים בבית החולים שערי צדק בירושלים בעקבות השברים, הדימומים, החבורות והנפיחויות בפניהם.

 

עו"ד חגי בן דב, מהסנגוריה הצבאית, אמר בדיון: "לאחר קבלת גזר הדין אפשר להגיד שמדובר באירוע מורכב עם נסיבות ייחודיות. השופטים התרשמו שהאירוע לא שיקף את דרכם של החיילים. באשר לסרטון, מדובר בראיה אחת מתוך החקירה, שהצביעה על נסיבות מורכבות אליהן הגיעו החיילים. בסופו של דבר הם נטלו אחריות והביעו חרטה בפני בית הדין. גם שופטי בית הדין הצטרפו להמלצה שרישום הפלילי של החיילים יימחק אחרי שנתיים".

הלוחם שצילם את הסרטון ()
מתוך העדויות שנחשפו

הלוחם שצילם את האלימות ()
הלוחם שצילם אמר שרצה להפסיק את האלימות

בעדויות המלאות שנגבו במצ"ח, שנחשפו לפני כשבועיים ב-ynet, הסביר הלוחם שצילם את הסרטון כי עשה זאת על מנת לגרום לחיילים להתבייש במעשיהם ולחדול מכך, מה שלא קרה בסופו של דבר.

 

הלוחם המתעד אף נשאל על ידי החוקרים מדוע הזכיר שם של לוחם אחר שאינו חלק מהאירוע, ושלא נחשד בדבר, בתחילת הסרטון: "הקדשתי את הסרטון לרס"פ של החיילים מהטירונות, כדי שיראה איזה חיילים חרא הוא גידל", סיפר לחוקריו.

 

הסרטון נמחק מהטלפון של הלוחם, והוא ולוחמים מעורבים נוספים הכחישו תחילה את המיוחס להם. שניים מהם אף תיאמו גרסאות שקריות כדי להדוף את החשד. החוקרים הצליחו לאתר את הסרטון בסופו של דבר, ולאחר מכן נאלצו החיילים להודות ולהסביר את מעשיהם כתוצר של לחץ נפשי ותסכול גדול שנבע משבועות של מצוד אחר חוליית הרוצחים בגזרה, שנמלטה גם אחרי שהרגה שניים מחבריהם בצומת גבעת אסף. 

 

אחד המפקדים ברכב ()
עדות אחד המפקדים ברכב

שיבוש החקירה  ()

העצור הצעיר ()
עדות אחד העצורים

העצור הצעיר ()
עדות של עצור פלסטיני
  

ההחלטה של בית הדין הצבאי התבססה בין היתר על חוות דעת של מחלקת ההגנה בחטיבת המבצעים של צה"ל, שלפיה לא נשקפים סכנה או איום קונקרטיים לפגיעה בחיילים, אך קיימת אפשרות בסבירות גבוהה לפגיעה בהם או במשפחתם אם זהותם תתפרסם - באופן פיזי, מילולי או על ידי השפלה ואיומים באינטרנט.

 

רב-סרן אייל רז מחטיבת המבצעים כתב בחוות דעתו: "כל עוד יטושטשו פניהם וקול החיילים יעוות בדרך שלא תחשוף בשום אופן את זהות החיילים, איני רואה מניעה הנובעת מביטחונם האישי של החיילים מפרסום הסרטון". עוד קודם לכן תיאר הקצין כי מאז תחילת פרסום הפרשה פורסמו תגובות רבות ברשת, בעברית ובערבית, עם גידופים, נאצות ואיומים כלפי החיילים וחבריהם לגדוד: "אמירתה של אושרת קוטלר בנושא הובילה לשיח אלים וקיצוני ברשת", אמר רס"ן רז.

 

אתמול הורשעו שני לוחמים במסגרת הסדר טיעון שחתמו עם הפרקליטות הצבאית ובו הביעו חרטה על מעשיהם ונטילת אחריות. על אחד הלוחמים נגזר עונש מאסר בפועל של חמישה חודשים וחצי, הורדה לדרגת טוראי ועונש מאסר על תנאי.

 

על הלוחם השני גזר בית הדין חודשיים מאסר בפועל, הורדה לדרגת טוראי ועונש מאסר על תנאי. מאחר ועונש הריצוי נספר מיום המעצר, הלוחם המורשע שוחרר כבר אתמול. בשבוע שעבר ניתן גזר דינם של שלושה לוחמים נוספים מהכוח שהורשעו גם הם במסגרת הסדר טיעון. על השלושה נגזרו עונשי מאסר בפועל של שישה וחצי חודשים, הורדה לדרגת טוראי ועונש מאסר על תנאי.

 

במסגרת ההסדר הסכימה התביעה הצבאית שלא להתנגד לבקשת הלוחמים להגיש לנשיא המדינה בקשה למחיקת רישום הפלילי, במטרה שיוכלו להמשיך בחייהם. מי שעמדה בראש הרכב בתי הדין היא השופטת אל"מ נועה זומר. 

 

משפטו של מפקד הכוח, קצין בדרגת סגן, עדיין מתנהל לאחר שסירב להגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות הצבאית. הוא מואשם בעבירות של אי מניעת פשע, חבלה ברשלנות והתנהגות שאינה הולמת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים