שתף קטע נבחר

אישום: מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר קיבל שוחד במיליונים

לטענת הפרקליטות, אלכס ויז'ניצר דרש מבעלי חברות לקבל תשלום עבור הפרויקטים שהעביר להם, ואף התנה בכך את קבלת העבודות. סכומי השוחד שקיבל מוערכים בין מיליון ל-3 מיליון שקלים, חלקו עבר במזומן במשרד החברה הממשלתית

המנכ"ל לשעבר, אלכס ויז'ניצר (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
המנכ"ל לשעבר, אלכס ויז'ניצר(צילום: ירון ברנר)
 

כתבי אישום בפרשת נתיבי ישראל : מנכ"ל החברה לשעבר, אלכס ויז'ניצר, מואשם בבקשת ולקיחת שוחד בסכום שנע בין מיליון ומאה אלף שקלים לבין שלושה מיליון שקלים - חלקו במזומן. בנוסף, בעלי תפקידים בחברת "ביבי כבישים עפר ופיתוח בע"מ" מואשמים, כל אחד לפי חלקו, בתיווך לשוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות מס. כך לפי כתבי האישום בפרשה 618 שהוגשו היום (ד') על ידי הפרקליטות לבית המשפט המחוזי מרכז.

 

לפי המחלקה הכלכלית בפרקליטות, מדובר בפרשת שחיתות סבוכה שבמסגרתה נחקרו מאות מעורבים ויותר מ-30 חשודים, בוצעו האזנות סתר ונתפסו עשרות אלפי מוצגים. במהלך החקירה, גובשה תשתית ראייתית להתנהלות פלילית לכאורה שהייתה נהוגה בחברה הממשלתית במשך יותר מעשור על ידי מנהלים ועובדים, וכן על ידי ספקים חיצוניים.

 

לפי כתבי האישום, עם כניסתו לתפקיד המנכ"ל, פנה ויז'ניצר לקבלן יהודה בוזגלו, בעלי החברה "ביבי כבישים עפר ופיתוח בע"מ", ורמז לו כי עליו לשלם לו שוחד ואסר עליו לפנות למפקחים בשטח שלא בנוכחותו. בהמשך, דרש ויז'ניצר שוחד עבור פרויקטים שנמסרו מנתיבי ישראל לביצוע החברה של בוזגלו, והסכומים נגזרו מהשווי של כל פרויקט.

בניין חברת נתיבי ישראל (צילום: אסף מגל) (צילום: אסף מגל)
בניין חברת נתיבי ישראל(צילום: אסף מגל)
 

כתבי האישום מתארים כיצד בוזגלו ניגש למכרזים של נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) לביצוע עבודות תשתית, תוך שהוא מציע הצעות מחיר נמוכות מעלויות הביצוע הצפויות. זאת על מנת שנתיבי ישראל תאשר תשלומים נוספים בגין ביצוע עבודות חריגות שבוצעו לכאורה, באופן שיגדיל באופן משמעותי את הכנסותיו. בוזגלו. בתחילת הדרך, נהג בוזגלו לשחד את המפקחים בנתיבי ישראל כדי שיאשרו לו תשלום על העבודות החריגות.

 

החל מ-2006 ועד לסיום כהונתו של ויז'ניצר כמנכ"ל בשלהי 2010, קיבל ויז'ניצר מבוזגלו, כספי שוחד בסכום שנע בין מיליון ומאה אלף שקלים לבין שלושה מיליון שקלים. במספר הזדמנויות הוא קיבל את כספי השוחד במזומן, בתוך תיק מנהלים במשרדו, ובהזדמנויות אחרות הועבר הכסף על ידי מתווך בפגישות בצידי הדרך.

ויז'ניצר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ויז'ניצר(צילום: מוטי קמחי)
אישום נוסף מייחס לויז'ניצר דרישות שוחד מיואב סרנה, בעלי חברת אפשטיין לניהול פרויקטים, שסיפק שירותים לנתיבי ישראל. בעת שכיהן כמנהל מע"צ וטרם הפיכתה של מע"צ לחברה ממשלתית, נהג ויז'ניצר להיוועץ בסרנה בעניין אופן הקמת חברת נתיבי ישראל ודרכי עבודתה.

 

לאחר הקמת נתיבי ישראל, החלה חברת אפשטיין לקבל עבודות ניהול פרויקטים רבות מהחברה הממשלתית. בין השנים 2009-2005 התקשרו החברות בחוזי ניהול פרויקטים בשווי של יותר מ-130 מיליון שקלים. ויז'ניצר נהג לרמוז לסרנה כי הוא מצפה ממנו לתשלום עבור העבודות, ובהמשך החל לדרוש שוחד באופן ישיר ואף להתנות את קבלת הפרויקטים. עוד נטען כי ויז'ניצר איים על סרנה כי אם לא יענה לדרישות השוחד שלו, הוא יביא לחיסול החברה שלו.

 

החלטות נוספות בעניינם של חשודים נוספים שנחקרו בפרשה 618 צפויות להתקבל בשבועות הקרובים. במקביל, הפרקליטות הודיעה לויז'ניצר על סגירת תיק החקירה נגדו בתיק 242 - "פרשת ישראל ביתנו". את כתבי האישום הגישו עורכי הדין קרן שמיר-עוז, ערן זלר, ויוראי מצלאוי.

 

עורכי דינו של ויז'ניצר, נתי שמחוני ואסף קליין מסרו: "קיבלנו בצער רב את החלטת הפרקליטות להעמיד לדין את מרשנו. ראוי לציין כי חלק מעמדתנו התקבלה וכתוצאה מכך הוסרו מכתב האישום חלק ניכר מהעבירות. יחד עם זאת, אנו סבורים כי היה מקום לסגור את התיק. מר ויז'ניצר בטוח בחפותו המלאה, ואנו תקווה ואמונה כי לאחר ניהול התיק בבית המשפט הוא יזוכה מכל אשמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר
צילום: ירון ברנר
מומלצים