שתף קטע נבחר

אחרי הבלבול בארונות: הרוגת אסון השיט הובאה למנוחות

יממה לאחר שהתברר כי לבית העלמין ברשפון הובא בטעות ארונה של גלילה ביטון, נערכה שם היום הלווייתה של דינה פורת. הבעל יצחק, שנפצע בתאונה בצ'ילה, הובא באמבולנס מבית החולים - וספד על הקבר: "הנחמה הכי גדולה שלנו היא שדינה החזירה נשמתה לבורא במקום שבו חלמה לטייל"

 

 

ליוו את הרוגת אסון השיט בצ'ילה בדרכה האחרונה, בפעם השנייה תוך יומיים: מאות ליוו בצהריים (יום ד') למנוחת עולמים בבית העלמין ברשפון את דינה פורת, בת 71 מרשפון, שנהרגה בתאונת השיט בצ'ילה. הלווייתה של פורת הייתה אמורה להתקיים אתמול, אבל דקות ספורות לפני תחילת ההלוויה התברר כי חל בלבול בארונות הקבורה, ולבית העלמין הובא ארונה של גלילה ביטון, בת 61 מנשר. בעקבות זאת נדחתה ההלוויה להיום. מלבד פורת וביטון נהרגה באסון גם דליה רונן, בת 76 מירושלים.

 

דינה הותירה אחריה בעל, ארבעה ילדים ושבעה נכדים. הבעל יצחק (חקי) נפצע באסון השיט. הוא הובא היום באמבולנס מבית החולים לבית העלמין, והניח את ראשו על ארונה של דינה. יצחק פרץ בבכי בעת קריאת הקדיש יחד עם הבן מתן. הבת עדי ריגשה את הנוכחים כששרה בבכי מעל חלקת הקבר את השיר "בואי אימא".

חקי, אלמנה של דינה (צילום: אביגיל עוזי)
יצחק, אלמנה של דינה פורת ז"ל(צילום: אביגיל עוזי)

 

חקי, אלמנה של דינה (צילום: אביגיל עוזי)
(צילום: אביגיל עוזי)

חקי, אלמנה של דינה (צילום: אביגיל עוזי)
(צילום: אביגיל עוזי)

"אני רוצה להודות על כל התמיכה שקיבלנו לאחר האסון הנורא שנפל עלינו", אמר הבעל בפתח דברי ההספד שלו. "הורעפו עלינו חום ואהבה מכל עבר בארץ. דרכה של דינה תמיד הייתה קירוב לבבות ויחס מכבד. אחרי הטראומה הרגשתי יחס חם מאנשים, כמו למשל של יהודי יקר יליד ירושלים וחובש כיפה שחורה מסנטיאגו שליווה אותי ואת מתן בבית החולים וסייע לנו ברגעים הכי קשים בחיינו".

 

הוא הוסיף: "זכיתי לטיפול חם ומסור של רופאים, אחים, אחיות וכוח עזר מכל המגזרים, המינים והצבעים. זו הוכחה ניצחת לכך שקיימים אצלנו במדינה אנשים נפלאים והשיח הפוליטי המפלג והמשסע בעם חייב וצריך להיפסק, כי כולנו אזרחים שווים באותה מדינה. זה היה נושא השיחה האחרונה שלי עם דינה. ראינו עובדים בכל מיני צבעים וגוונים, ודינה אמרה 'תראה מה קורה פה, כמו אצלנו. כולם תורמים וכולם נותנים את חלקם'. זו צוואתה המוסרית של דינה ואמן שתתגשם".

 

הלוויה דינה פורת  (צילום: עמית הובר)
(צילום: עמית הובר)

הלוויה דינה פורת  (צילום: עמית הובר)
(צילום: עמית הובר)

בסיום דבריו אמר הבעל: "הנחמה הכי גדולה שלנו היא שדינה החזירה נשמתה לבורא בחטף, ללא סבל, במקום שבו חלמה לטייל כל השנים. הכרתי את דינה כשהייתה חיילת צעירה בת 19, הקמנו משפחה. אבא שלי אמר אחרי שפגשתי אותה 'לנערה הזאת אל תיתן ללכת, תחזיק אותה בשתי ידיים, דבר יותר טוב מזה לא תמצא לעולם'. למזלי הקשבתי להצעתו. לזוגיות מהסוג הזה לא כל אחד זוכה".

 

"החוזק האמיתי שלנו הלך"

נטע, בתה של פורת, ספדה: "ראיתי ידיעה באינטרנט על סירה, צ'ילה, בני 60-70, וידעתי. התחלתי לעשות טלפונים, אני והילדים התארגנו לבית ספר ולגן, והלב שלי שרף. כל הגוף קפא, הנשמה בערה, והעיקר ששמע את הקול של אבא. אחר כך הבנו את גודל הטרגדיה וכמה אבא היה חזק כדי להרים את עצמו מהסירה האכזרית הזאת בשארית כוחותיו".

 

הבת אמרה עוד: "המונים מדברים בשבחך. את אישיות נדירה, טובת לב ואוהבת אדם. בחרת ללמד אנגלית בשכונת שביב בהרצליה, רק לתת ולהעניק, אדם שכולו נתינה. כל הנכדים כאובים ועצובים. אני יודעת שחייבים להיות חזקים וזו מן קלישאה כי החוזק האמיתי שלנו הלך".

בעלה של דינה פורת בהלווייתה ברישפון שבוטלה ברגע האחרון בעקבות בלבול בארונות (צילום: עידו ארז)
הבעל יצחק פורת(צילום: עידו ארז)

 

גם אתמול הגיע הבעל יצחק לבית החולים, ואז התבררה הטעות. הבת עדי זעקה אתמול: "איזה סרט רע. זה לא נתפש. תעירו אותי מחלום הבלהות הזה". גורמים במשרד החוץ טענו כי מדובר בטעות של חברת ההלוויות המקומית. ממשרד החוץ נמסר כי ארונה של פורת הגיעה ארצה בשעות אחר הצהריים וכי בנה זיהה את גופתה.

 

בעלה של פורת הודה אתמול בכאב לנוכחים והביע בפניהם צער על הטעות שנפלה: "אנחנו מאוד מצטערים שזו הסיטואציה. ברגע שהבנתי שזה המצב אמרתי לעצמי שאי אפשר לשלוח הביתה את כל האנשים שהגיעו לחלוק כבוד לדינה. לצערי הבית שלנו צר מלהכיל את הכמות האדירה שפקדה את בית העלמין. "אני באמת מודה לכל מי שהגיע ומבקש בכל לשון של בקשה, שאף אחד לא יחשוב להגיע עוד פעם, משום שאתם את שלכם עשיתם". 

 

דינה פורת גלילה ביטון דליה רונן הרוגות תאונה צ'ילה ()
שלוש ההרוגות ברקע זירת האסון

הלווייתה של גלילה ביטון תתקיים היום אחר הצהריים בעיר נשר. מצבו של הבעל מוטי, שנפצע בהתהפכות הסירה באורח קשה, השתפר. לאחר הנחיתה בארץ הוא יועבר לטיפול רפואי בבית החולים. אביב ביטון, בתם של גלילה ומוטי, אמרה אתמול לפני שהתגלתה הטעות האיומה: "בשעות הצהריים (נתחיל את המסע ארצה, יחד עם הארון של אמא. אבא מרגיש הרבה יותר טוב, יש לו שברים באגן ובצלעות. מדובר בטיסה מורכבת וארוכה, אנו מקווים שתעבור במהרה ובקלות".

 

ממשרד החוץ נמסר כי "קונסול ישראל בצ'ילה, שליווה את האירוע מרגע היוודע דבר האסון, נכח יחד עם נציגי משפחות ההרוגות בבית הלוויות ווידא יחד עימן את זהות ההרוגות וחתימת ארונות הקבורה. הארונות הוטסו לסנטיאגו בירת צ'ילה בדרכן האחרונה לישראל. ככל הנראה גורמים מקומיים שאחראים על ההטסה הם שבלבלו בין מסמכי ההטסה של ההרוגות. משרד החוץ מביע צער על עוגמת הנפש שנגרמה למשפחות. במקביל שגריר ישראל בצ'ילה בודק את כל שרשור התהליך מול הגורמים המקומיים בצ'ילה ואחריותם לתקלה". 

 

אסון השיט התרחש לאחר שסירה התהפכה בנהר סרנו בדרום צ'ילה ועליה קבוצה מאורגנת של מטיילים ישראלים בשנות ה-70-60 לחייהם. המטיילים הגיעו עם חברת הטיולים "מסעות". הסירה התהפכה לאחר שהסקיפר איבד עליה שליטה. חלק מהנפגעים פונו לבית חולים בעיירה פווארטו נטאלס ואחרים לבית חולים בפונטה אראנס. השלטונות בצ'ילה פתחו בחקירה לבדיקת נסיבות התאונה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
הבעל יצחק פורת
צילום: עידו ארז
מומלצים