שתף קטע נבחר

במסר למוסלמית מהקונגרס: בית הנבחרים גינה אנטישמיות

הצעת ההחלטה שאושרה ברוב של 407 תומכים אל מול 23 מתנגדים התקבלה על רקע התבטאויותיה של חברת הקונגרס המוסלמית אילהאן עומאר נגד ישראל ותומכיה. הרפובליקנים מחו על הרחבת ההצעה כך שתכלול גם גילויי גזענות אחרים כגון איסלאמופוביה ועליונות לבנה

בית הנבחרים האמריקני אישר הלילה (ו') ברוב קולות הצעת החלטה המגנה אנטישמיות וגילויי גזענות אחרים. ההצעה התקבלה ברקע אמירותיה של חברת הקונגרס המוסלמית אילהאן עומאר מהמפלגה הדמוקרטית שהואשמה באנטישמיות עקב שורת התבטאויות נגד ישראל ותומכיה.

טקס השבעה בית הנבחרים ארה
מסר מהקונגרס. אילהאן עומאר(צילום: MCT)
 

הנוסח הסופי של הצעת ההחלטה הורחב כאמור, וכלל פרט לאנטישמיות גם איסלאמופוביה ועליונות לבנה - מהלך שהוביל לביקורת בקרב הרפובליקנים.

 

ההצעה אושרה ברוב של 407 תומכים אל מול 23 מתנגדים - כולם חברי המפלגה השמרנית. המתנגדים טענו כי הרחבת הנוסח הסופי כך שיכלול גילויי גזענות נוספים הינה מהלך ציני שנועד להסיט את האש מדבריה של עומאר בגנות ישראל ותומכיה.

 

 בין הטענות שהשמיעו המתנגדים נאמר כי הגרסה שאושרה מגנה "כמעט הכל", ללא התמקדות בנושא האנטישמיות שבו הייתה אמורה לעסוק מלכתחילה.

 

עומאר, המוסלמית הראשונה בקונגרס האמריקני, אמרה בשבוע שעבר שנאמנות תומכי ישראל נתונה למדינה זרה. בכנס שבו השתתפה בוושינגטון היא הסבירה את התנגדותה לשדולה האמריקנית למען ישראל (איפא"ק).

 

"אני רוצה לדבר על ההשפעה הפוליטית במדינה הזו, שאומרת שאנשים יכולים להיות נאמנים למדינה אחרת", היא אמרה. "למה זה בסדר שאדבר על איגוד הרובאים הלאומי או על דלק מאובן, אבל לא על לובי חזק שמשפיע על המדיניות?".

 

לפני כחודש אמרה עומאר כי פוליטיקאים בארה"ב תומכים בישראל בגלל כסף שהם מקבלים מאיפא"ק. לאחר מכן התנצלה על דבריה, אך לא חזרה בה מהביקורת. דמוקרטים ורפובליקנים תקפו את עומאר בחריפות על הדברים, והרפובליקנים דרשו ממנה להתפטר מתפקידה בוועדת החוץ של בית הנבחרים.

הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס (צילום : AFP) (צילום : AFP)
הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס(צילום : AFP)
 

אמש יצאו להגנתה של עומאר בכירים במפלגה הדמוקרטית, בהם הסנאטורים ברני סנדרס, קמלה האריס ואליזבת וורן. השלושה יתמודדו על ראשות המפלגה בפריימריז שייערכו לקראת הבחירות ב-2020.

 

אנטישמיות היא אידיאולוגיה מסוכנת ומלאת שנאה, שיש להתנגד לה בתקיפות בארה"ב וברחבי העולם", אמר הסנאטור היהודי סנדרס. "עם זאת, אסור להשוות בין אנטישמיות לבין ביקורת לגיטימית על האגף הימני וממשלת נתניהו בישראל".

 

בהצהרה שמסרה אמרה האריס כי "לכולנו יש אחריות לגנות אנטישמיות, איסלאמופוביה, הומופוביה וכל סוג אחר של שנאה וגזענות". היא הוסיפה כי "אני מאמינה שאפשר להיות תומך ישראל וגם נאמן למדינה שלנו. אני מאמינה גם שיש הבדל בין ביקורת על מדיניות או על מנהיגים לבין אנטישמיות".

 

וורן הצטרפה לרשימת התומכים בעומאר ואמרה ש"בדמוקרטיה, אנחנו יכולים וצריכים לנהל דיון פתוח, באופן מכובד, על המדיניות במזרח התיכון". היא הוסיפה שמיתוג כל ביקורת על ישראל כאנטישמיות פוגע במאמצים "להגיע לפתרון בין ישראל לפלסטינים".

 

עומאר, בת 37, נולדה במוגדישו בירת סומליה, חייתה ארבע שנים במחנה פליטים בקניה והיגרה לארה"ב בגיל 12. היא נוהגת לעטות חיג'אב. בעבר כינתה את ישראל "משטר אפרטהייד" והביעה תמיכה בצעדי חרם עליה. במהלך קמפיין הבחירות ריככה את הצהרותיה וטענה שחרם על ישראל אינו מועיל ושיש להכיר בזכות קיומה, אבל לאחרונה שבה והחריפה את דבריה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
חברת הקונגרס אילהאן עומאר
צילום: MCT
מומלצים