שתף קטע נבחר

השיחות כשלו: עובדי הרכבת השביתו שני קווים

למרות ניסיון ההסתדרות לגשר בין ועד העובדים להנהלת הרכבת, ועד העובדים הפסיק את הפעילות בקווים שבין כרמיאל לחיפה ובין לוד לראשל"צ בשל שינוי לוחות הזמנים של הנהגים. עד כה הוועד נמנע מלפגוע בנוסעים

 

בעקבות עיכוב הרכבות- עומסים בתחנת באר שבע צפון (צילום: דניאל פריידלין )
עומסים ברכבת. ארכיון(צילום: דניאל פריידלין )

תנועת הרכבות בקווים כרמיאל-חיפה וראשון לציון-לוד הופסקה היום (א') בשעה 14:00 בצהריים לשני הכיוונים עד להודעה חדשה בעקבות הסכסוך בין ועד העובדים להנהלת רכבת ישראל. ההשבתה הוכרזה לאחר שהשיחות בין הצדדים בחסות ההסתדרות לא הביאו לפתרון. השיחות נמשכות בשלב זה ואין נתק בין הצדדים.

 

מהנהלת הרכבת נמסר כי "בשעה זו פרצה שביתה ברכבות הנוסעים בקווים ראשונים-לוד וכרמיאל-חוף כרמל. החל מהבקר יושבים ראשי ההסתדרות בראשות ארנון בר דוד, עם הנהלת הרכבת בראשות המנכ"ל שחר איילון על מנת למצוא נוסחת פשרה. ועד העובדים בשלב זה החליט להשבית ולפגוע בנוסעים. הנהלת רכבת ישראל מתנצלת בפני הנוסעים ובודקת כל דרך להקל על מצוקת הנוסעים". 

 

אנשי הוועד החליטו להשבית שני קווים שבהם נוסעים פחות נוסעים בדרך כלל, אך לפי ההערכות מדובר בצעד אופרטיבי שמטרתו לסמן להנהלת הרכבת את כוונות הוועד שעד כה ניסה לצמצם את הפגיעה בנוסעים.

 

עד היום, עיצומי העובדים כללו השבתת גופים בתוך הרכבת שאינם משפיעים באופן ישיר על ציבור הנוסעים, דוגמת השיבושים בבית הספר הרכבתי, בניין ההנהלה, חטיבת הניוד וכן בעבודה על התשתיות.

 

המשבר הנוכחי בין ועד הרכבת בראשות גילה אדרעי לבין ההנהלה החל לפני שלושה שבועות, עם יציאת סידור העבודה החדש של הנהגים לקרראת הלו"ז החדש שצפוי להיכנס לפועל בחודש אפריל הקרוב ולהאריך את זמני הנהיגה. בעקבות ההכרזה על הסידור החדש לפני כשלושה שבועות, כ-38 נהגי קטר חלו באופן מסתורי וגרמו לביטול רכבות ועשרות איחורים בלוחות הזמנים.

 

לטענת ועד העובדים, סידור העבודה החדש יצר מצב שבו חלק מצוות הנהגים של רכבת ישראל נותר בביתו ואינו נוהג כלל, בעוד העבודה המרובה נופלת על חלק אחר של הנהגים שצריכים לנהוג הרבה יותר במהלך המשמרת ולצמצם את זמני ההפסקה שלהם כמעט לאפס.

 

בוועד ציינו בשבוע האחרון כי נהגי קטר כבר הביעו את חששם לכך שנהיגה תחת לוח הזמנים החדש מסכנת את ציבור הנוסעים. גורמים המקורבים לשיחות הגישור אמרו כי סידור העבודה שקבעה הנהלת הרכבת אינו מאוזן, ולא מתחשב בצרכים ובמגבלות האובייקטיביות של חלק מהנהגים, ופוגע בשכר ובזכויות שלהם.

 

עומסים בתחנת חוצות המפרץ (צילום: שקד להיס )
עומסים בתחנת חוצות המפרץ(צילום: שקד להיס )

בהנהלת הרכבת הוציאו כבר ביום חמישי הודעה לבורסה לקראת ההשבתה. ברכבת ממשיכים לדבוק בכך שהשינויים נועדו להתאים את זמן הנהיגה לשינויים הרבים הצופים ברכבת ישראל בשנה הקרובה, בהם פתיחת הקו המלא מירושלים לתל אביב וכן הוספת תחנות לצירים קיימים. בשל כך ביקשה הנהלת הרכבת להעלות את זמן הנסיעה של הנהגים משלוש שעות ו-29 דקות לשלוש שעות ו-55 דקות. הצדדים אף הגיעו לבית משפט בשבוע שעבר, שאישר את התוכנית עם שינויים קלים בעיקר בכמות הנהגים שישלחו להדרכות ולא ינהגו.

  

מועד עובדי הרכבת נמסר: "בהמשך להודעת ההנהלה ולסכסוך העבודה שהוכרז בעניין הנהגים יובהר כי מדובר בסכסוך נוסף לסכסוך העבודה הפעיל הקיים בחטיבת נוסעים. סכסוך זה מתווסף ל-4 הסכסוכים הקיימים ברכבת ישראל. מטרת הסכסוך הזה, כמו כל סכסוך, הוא להביא את ההנהלה לקיום מו"מ ומציאת פתרונות משותפים. אין כוונה בשלב זה לנקוט בעיצומים נוספים מעבר לאלה הקיימים באתרי הרכבת השונים ואלה המתוכננים להיום".

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הנהלת רכבת ישראל מצרה על המשך ההתנהלות חסרת הרסן והמעצורים של ועד עובדי הרכבת. לפני זמן מה הכריז הועד על סכסוך עבודה נוסף ברכבת ישראל מטעם מ"מ יו"ר ההסתדרות.

 

"כבר ברור שלא מדובר ברצון העובדים אלא ברצון ועד העובדים. מספר רב של עובדים מתנגדים להתנהלות זו של הועד, שמן הסתם לא תניב להם שום הישג. אנו שבים וקוראים לועד העובדים ולהסתדרות הכללית להתעשת ולהפסיק את העיצומים הסמויים והגלויים, וכן לבטל את כוונת ההשבתה של רכבות הנוסעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים