בואינג 737 MAX בודד נשאר בנתב"ג: מי טס, מי מקורקע
בניגוד לאירופה ולמדינות רבות, ישראל לא אסרה על דגם המטוס שהתרסק באתיופיה לטוס בשטחה. חברה צ'כית קרקעה MAX 8 בנתב"ג, לאחר שנחת הלילה. פרט לאמריקנים, רק אייר קנדה ממשיכה לטוס בבואינג 737 MAX - ודייליה דרשו שלא יכפו זאת עליהם. רשימת המקרקעות המלאה
חברות תעופה רבות קרקעו את מטוסי בואינג 737 מדגם MAX, האיחוד האירופי אסר על מטוסים אלו לנוע בשטחו - אבל בישראל השמיים לא נסגרו בפני ה-MAX. שלוש חברות התעופה הישראליות אמנם לא מחזיקות בצי שלהן את המטוס החדיש של בואינג, שהתרסק מיד לאחר ההמראה הן השבוע באתיופיה והן לפני שלושה חודשים באינדונזיה, אבל בין החברות שמחזיקות את המטוס יש גם כאלו שמפעילות את המטוס בקו לישראל.
מטוס בואינג 737 של חברת התעופה הצ'כית "סמארטווינגס" מהדגם שהתרסק (MAX 8), נחת הלילה בחצות בנתב"ג, בטיסת צ'רטר מטנריף שבאיים הקנריים. אחרי המראת המטוס, ועליו מאות ישראלים, קיבלו רשויות התעופה באירופה הנחיה האוסרת על פעילות דגם מטוס זה בשטח היבשת, אך חברת התעופה הצ'כית פנתה ליוון, איטליה וספרד וקיבלה אישור חריג לעבור בשטחן האווירי
זאת, על מנת שישראלים לא יישארו תקועים בטנריף ולאחר התערבות גורמים בישראל. הבוקר (ד') היה המטוס להמריא לפראג, אך החברה החליטה לקרקע לעת עתה את המטוס, ולהשאירו בנתב"ג. חברת התעופה הצ'כית פנתה ל"ישראייר" וביקשה סיוע בהטסת נוסעיה, ומטוס איירבוס 320 של ישראייר הטיס את הנוסעים לצ'כיה.
כמה חברות אחרות שטסות לישראל, כמו טורקיש איירליינס, קרקעו את צי מטוסי בואינג 737 MAX שלהן. אתמול, לאחר הודעת האיחוד האירופי, מטוס מדגם זה של חברת נורווג'יאן אייר, שהיה בדרכו משטוקהולם לתל־אביב חזר על עקבותיו לאחר שהיה כבר מעל שמי רומניה. גם חברת לוט הפולנית הודיעה שתפסיק להפעיל מטוסים אלו בקו לישראל.
רשות התעופה האזרחית בישראל (רת"א) לא הצטרפה לגופים מקבילים לה בעולם שאסרו על הבואינג 737 MAX להיכנס לשטחן האווירי. בין היתר, פרט לאיחוד האירופי גם סינגפור, מלזיה, אוסטרליה, איחוד האמירויות, ניו זילנד ופיג'י אסרו זמנית על מעבר המטוסים בשטחם. סין הורתה לחברות התעופה המקומיות להשעות את הטיסות בכל מטוסים אלו, ואילו ב"גרדיאן" נכתב כי הודו, אינדונזיה, דרום קוריאה ועומאן קרקעו את המטוסים לצורך בדיקות.
הלילה רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית שבה והודיעה כי לא תקרקע את מטוסי בואינג 737 MAX במדינה. בהודעת הרשות האמריקנית נטען כי הבדיקה שבוצעה במטוסים "לא העלתה בעיות בביצועי המערכות, ולא סיפקה סיבה מספקת לקרקוע המטוסים". עוד נמסר כי אם חקירת ההתרסקות תעלה בעיות בטיחותיות שקשורות במטוס, "יינקטו הפעולות המתאימות".
אמש שוחח נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם מנכ"ל בואינג דניס מולנברג, והמנכ"ל טען בפניו כי אין בעיית בטיחות בדגם החדש. השיחה התרחשה לאחר ציוץ של טראמפ, שבו כתב: "מטוסים הופכים מסובכים מדי להטסה. כבר לא צריך יותר טייסים, הכול מחשבים ומדענים מאוניברסיטת MIT. אני לא יודע לגביכם, אבל אני לא רוצה שאלברט איינשטיין יטיס את המטוס שלי. אני רוצה טייסים מקצועיים שיכולים לקחת במהירות את השליטה על המטוס".
פרט לחברות האמריקניות, אחת מחברות התעופה היחידות שלא קרקעו את המטוסים היא אייר קנדה. האיגוד שמייצג את דיילי החברה ביקש לא לכפות על הדיילים לטוס במטוסים, על רקע החשש הכבד שאינם בטוחים.
חברות התעופה שקרקעו את המטוסים
אתיופיין איירליינס
טורקיש איירליינס
אייר צ'יינה
פליי דובאי
ליון אייר
מלזיה איירליינס
נורווג'יאן אייר
סמארטווינגס
איסלנד אייר
אייר 9
S7
לוט
אירולינס ארגנטינס
אירומקסיקו
צ'יינה דבלופמנט בנק
צ'יינה איסטרן איירליינס
צ'יינה סאות'רן איירליינס
איסטר ג'ט
פיג'י איירוייס
גרודה אינדונזיה
גול טרנספורטס אירוס
היינן איירליינס
שנדונג איירליינס
שנז'ן איירליינס
סילק אייר
טוי טראוול
ספייסג'ט
שיאמן איירליינס
חברות תעופה שממשיכות להטיס בואינג 737 מקס
אמריקן איירליינס
סאות'ווסט איירליינס
אייר קנדה
יונייטד איירליינס
ווסט ג'ט
קופה איירליינס
סאנווינג איירליינס
סקאט איירליינס