"אל תצלול!": עדויות טייסי הבואינג 737 MAX שהזהירו כבר לפני חודשים
"המטוס צלל מטה באופן חד ומיידי", "ניתקתי מיד את הטייס האוטומטי והשבתי את המטוס לנסיקה", "מדריך ההטסה לדגם - בלתי מספק באופן כמעט פושע". טייסים העידו באופן אנונימי על תקלות קשות במטוסי בואינג 737 MAX, ששניים מהם התרסקו באופן דומה בתוך חודשים
טייסים דיווחו כבר בנובמבר על התקלה במטוס הבואינג 737 MAX, שגורמת לו לצלול באופן חד ופתאומי עם הפעלת הטייס האוטומטי זמן קצר לאחר ההמראה. זו, על פי החשד, הסיבה שגרמה לשתי ההתרסקויות הקטלניות של מטוסים מדגם זה באינדונזיה באוקטובר אשתקד ובאתיופיה בתחילת השבוע. על עצם האישור להפעיל את המטוס בלי הדרכה מתאימה אמר אחד הטייסים - "חסר מצפוני וכמעט פשע". טייסים דיווחו על תקלות במטוס במאגר עדויות אנונימי לטייסים ולצוותי אוויר. לאחר שארצות הברית הצטרפה למדינות רבות בעולם כשהחליטה (ד') לקרקע את מטוסי הבואינג, החברה הגיבה: "יש אמון מלא במטוסים".
ההתרסקות באתיופיה - עדכונים אחרונים:
- גם ארה"ב מקרקעת את מטוסי ה-MAX, בואינג נכנעה
- מניית בואינג צונחת ב-6% בנעילת המסחר בוול סטריט
- בואינג 737 MAX בודד נשאר בנתב"ג: מי טס, מי מקורקע
- אסון שני מיד לאחר ההמראה: מה קרה בבואינג 737-8 MAX?
לפחות ארבעה טייסים העידו על בעיית הטסה חמורה בדגם הבואינג שהתרסק ועל היעדר הכשרה מספיקה כדי לתפעל את המערכת האחראית על הבעיה. העדויות מתייחסות למערכת שתפקידה לאזן את כובד מנועי הסילון הגורמים למטוס להזדקר יתר על המידה, בכך שהיא גורמת להנמכת אף המטוס זמן קצר לאחר ההמראה.
בעדויות, שנכללו במאגר דיווחי בטיחות המופעל על ידי נאס"א, עלה כי אף המטוס צלל באופן פתאומי זמן קצר לאחר ההמראה. זהו גם השלב שבו התרסקו המטוסים באינדונזיה באוקטובר 2018 ובאתיופיה מוקדם יותר השבוע.
אחד הטייסים דיווח בנובמבר 2018 על תקלה חמורה בבואינג 737 MAX זמן קצר לאחר ההמראה. זאת, שבועות ספורים לאחר ההתרסקות הראשונה של המטוס מדגם זה באינדונזיה, שהביאה למותם של 189 בני אדם.
הטייס העיד שאף המטוס צלל מטה באופן חד, שתיים או שלוש שניות לאחר הפעלת הטייס האוטומטי עם תום ההמראה. "הקברניט ניתק את הטייס האוטומטי באופן מיידי וכיוון את אף המטוס מעלה. שאר הטיסה עברה ללא תקלות", נכתב. לפי העדות, צוות הטיסה תחקר את התקלה אך "לא העלה סיבה לכך שהמטוס יצלול מטה בצורה כה חדה".
טייס אחר העיד בנובמבר שכשהפעיל את מנגנון הטיסה האוטומטי נשמעה מיד אזהרה קולית "אל תצלול! אל תצלול!". גם במקרה זה, המטוס צלל מטה באופן חד. הוא דיווח: "ניתקתי את הטייס האוטומטי באופן מיידי והשבתי את המטוס לנסיקה. בכנות, לא יכולנו למצוא בעיה בהגדרות".
בהתרסקות האחרונה של מטוס הבואינג 737-8 MAX באתיופיה מוקדם יותר השבוע הספיק הטייס להודיע שהוא סובל מבעיות שליטה על המטוס וביקש לחזור לנחיתה, דקות ספורות אחרי שהמריא מאדיס אבבה בדרכו לקניה. בהתרסקות נהרגו 157 בני אדם, בהם שני ישראלים. המטוס נכנס לשימוש רק ארבעה חודשים לפני כן. חקירת ההתרסקות תחל בימים הקרובים בצרפת, כך הודיעו הרשויות באתיופיה, לאחר שהקופסה השחורה של המטוס המתעדת את נתוני הטיסה נמצאה ביום שני.
בעדויות הטייסים עלתה גם ביקורת קשה על רשות התעופה האמריקנית ועל חברות התעופה, שלא מספקות לטייסים את ההכשרה כדי להפעיל את המערכת שיוצרת את הבעיה. "אני חושב שזה לא מוסרי שהיצרנית בואינג, שרשות התעופה האמריקנית ושחברת התעופה מאפשרות לטייסים לתפעל את מטוס הבואינג בלי הכשרה מתאימה, או אפילו בלי המשאבים הנחוצים כדי להבין את המערכות המורכבות שמבדילות אותו מדגמים אחרים. אני תוהה - מה עוד אני לא יודע? מדריך ההטסה הוא בלתי מספק באופן כמעט פושע", נכתב באחת מהעדויות.
עדויות טייסים על תקלות בדגם הבואינג הבעייתי נמצאו במערכת הדיווח לבטיחות בטיסה שמפעילה נאס"א, סוכנות החלל האמריקנית, מאז שנות השבעים. המערכת מאפשרת לטייסים ולצוותי תעופה לדווח על תקלות בטיחות באופן אנונימי, כך שהם לא מסתכנים בכך שהמידע שדיווחו ישמש כנגדם. זאת, בניגוד למערכות הדיווח של מנהל התעופה האמריקני, העשויות להאשים את המדווחים בטעויות אנוש ולהביא לפסילת רשיונם.
מנהל התעופה האמריקני, שכאמור הודיע על קרקוע דגמי הבואינג בהם נמצאת המערכת הבעייתית, מסר בתגובה כי לא יתייחס לדיווחים ספציפיים מהמערכת של נאס"א.
חרם עולמי על הבואינג הבעייתי
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצטרף לרשימה ארוכה של מדינות כשהודיע אמש על קרקוע מטוסי הבואינג 737 החדישים MAX-8 ו-MAX-9. שר התחבורה ישראל כץ הנחה את רשות התעופה האזרחית לאסור את כניסת המטוסים למרחב האווירי של ישראל, בעקבות ההחלטה האמריקנית.
דקות לאחר הודעתו פרסמה חברת בואינג עצמה הודעה שבה הביעה תמיכה בקרקוע כל צי מטוסי ה-MAX העולמי מתוך מִשנה זהירות – אך שבה והדגישה שיש לה "אמון מלא" בהם.
בריטניה, גרמניה, צרפת ואיטליה הודיעו מוקדם יותר כי לא יאפשרו למטוסים מדגם זה לטוס במרחב האווירי שלהן, לצד מדינות כמו סין, אוסטרליה ומלזיה. גם מקסיקו וברזיל, המדינות המאוכלסות באמריקה הלטינית, הכריזו על החלטה דומה.
בעקבות משבר האמון במטוסי החברה אחרי האסון באתיופיה, צללה מניית בואינג בחדות בימי המסחר האחרונים. מאז יום שישי ועד יום שלישי איבדה מניית החברה 11 אחוזים והסבה למשקיעים הפסד של 26.6 מיליארד דולר. לאחר הכרזתו של טראמפ אמש על קרקוע מטוסי ה-737 MAX, צללה המניה ביותר מ-2 אחוזים נוספים, אך תיקנה מעלה וננעלה בעלייה של כמעט חצי אחוז.
גם הנוסעים מודאגים
בעקבות שרשרת המדינות שאסרו על מטוסי ה-737 MAX לטוס בשטחן, גם אזרחים מן השורה החלו לבדוק את דגמי המטוסים איתם הם צפויים להמריא. בעקבות זאת, אתר הזמנת הטיסות הפופולרי קיאק הפעיל רכיב חיפוש המאפשר לגולשים לפסול סוגי מטוסים מסוימים בעת חיפוש טיסה. אתרי הזמנה אחרים פועלים להתמודד עם השינויים הרבים בלוחות הטיסות ברחבי העולם בעקבות החרם הבינלאומי על הדגם הפופולרי.
סוכני תיירות בעולם דיווחו על שינויים בהזמנות בעקבות חשיפת התקלה במטוס. בתוך כך, חברת התעופה האמריקנית סאות' ווסט, המחזיקה בצי דגמי הבואינג 737 MAX הגדול בעולם, הודיעה כי תוותר על חיוב נוסעים המעוניינים לשנות את טיסתם בעקבות החרם שמדינות רבות מפעילות על דגם זה של המטוס בגין שינוי הזמנה.