שתף קטע נבחר

הדילמה של נתניהו: להרגיז את הימין או את תושבי הדרום?

השיגורים לעבר גוש דן מציבים את ראש הממשלה במצב בעייתי 26 ימים לפני הבחירות: אם לא יורה על תגובה חריפה - הימין עלול להעניש אותו בקלפי; ואם יורה על תגובה חריפה הדבר ישליך על הבחירות, האירויזיון ויעלה טענות מצד תושבי הדרום שהם אזרחים סוג ב'

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ
נתניהו בהתייעצות הביטחונית(צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו פתח אמש (ה') בהתייעצויות ביטחוניות בכירי מערכת הביטחון בעקבות שיגור הרקטות לעבר גוש דן.

 

נתניהו נמצא בדילמה לא פשוטה, 26 ימים לפני הבחירות. אם לא יורה על תגובה חריפה מאוד בעזה, הדבר עלול לפגוע בקמפיין שלו כ"מר ביטחון" וכמי שמתגאה שבתקופתו הישראלים יכולים לשבת בשקט במסעדות ולנסוע באוטובוסים. הימין הישראלי עשוי להעניש את נתניהו בקלפי במקרה של הבלגה.

 

 

מאידך, תגובה חריפה מדי עלולה לגרור את ישראל ועזה לסבב אלימות שללא ספק יהיו לו השלכות על הבחירות, ולא בהכרח לטובתו של נתניהו.

 

נקודת נוספת שעומדת לנגד הדרג המדיני - קיומו של האירוויזיון בתל-אביב. סבב אלימות בעת הזאת עלול לפגוע בהכנות לתחרות.

 

התלבטות נוספת שעומדת מול עיניו של ראש הממשלה - אם יורה על תגובה חריפה מאוד, מה שלא קרה בסבבי ההסלמה האחרונים לאחר הירי לדרום, הדבר יגרור ביקורת חריפה מצד תושבי הדרום שיטענו שהם אזרחים סוג ב' וכי ישראל פועלת רק כשהרקטות נורות ל"מדינת תל-אביב".

 

 
אזעקה בגוש דן (צילום: אליסף דעואל)
תושבי גוש דן בעת האזעקה(צילום: אליסף דעואל)

בהתייעצות שנערכת כעת מנסים בכירי מערכת הביטחון להבין מי עומד מאחורי הירי ורק לאחר מכן יגבשו תגובה שתחזיר את ההרתעה.

 

בימים האחרונים העבירו מסרים חריפים לחמאס שלפיהם אם המתיחות בעזה תימשך, ישראל לא תהסס לפעול צבאית עוד לפני הבחירות. ישראל עמדה בקשר עם שליח האו"ם למזרח התיכון ועם המצרים. אמש עזבה משלחת בכירי המודיעין המצרי את הרצועה, מחשש שהלילה תהיה תקיפה ישראלית נרחבת.

 

שר החינוך ויו"ר מפלגת הימין החדש, נפתלי בנט, קרא לכינוס דחוף של הקבינט המדיני ביטחוני, שבו תתקבל החלטה להכריע את חמאס. בריאיון למשדר המיוחד ב-ynet הוא אמר: "מי שמבליג על עפיפוני נפץ יקבל טילים ומי שמבליג על טילים על שדרות יקבל טילים לתל אביב וזה קרה. הגיע הזמן להכריע את חמאס".

 

הוא הוסיף: "אני קורא לראש הממשלה לכנס את הקבינט ולהטיל על צה"ל להציג תוכנית להכרעת חמאס. השיטה שאנחנו מפציצים דיונות, או מחנות ריקים, לא עובדת, זה ניכר. אנחנו משדרים חולשה וצריך שינוי כיוון של 180 מעלות במדיניות שלנו מול חמאס ומול המחבלים".

 

יו"ר כולנו ושר האוצר משה כחלון אמר כי הוא תומך במדיניות הסיכולים: "האירוע הערב חמור ביותר ותהיה תגובה ככל שיידרש. אין חסינות לאף אחד. כל הארגונים ברצועה הם ארגוני טרור וכך צריך להתייחס אליהם. אתמוך בהחזרת מדיניות הסיכולים הממוקדים כי בעיני אין חסינות לאיש בדרג המדיני בחמאס או בכל ארדון טרור אחר".

 

שר הביטחון לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), אמר בתגובה: "רק השבוע אישרה הממשלה העברת עוד 20 מיליון דולר לחמאס. גם תשלום פרוטקשיין נוסף, לא מביא שקט. אלא להיפך, הוא גורר עוד פרובוקציות. אני קורא לממשלה לחזור לאלתר למדיניות הסיכולים הממוקדים ולהעניש את האחראים. חייבים לגבות תשלום אישי מראשי הטרור".

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום - קובי גדעון / לע"מ
בנימין נתניהו
צילום - קובי גדעון / לע"מ
מומלצים