שתף קטע נבחר

"לחץ פוליטי" וחוסר גיבוי מהמבקר: הסיבות להתפטרות יו"ר ועדת ההיתרים

אחרי שנטען כי עוני חבש - שעמד בראש הוועדה שסירבה לאשר לרה"מ מימון לייצוגו המשפטי מבעלי הון - התפטר בשל "לחצים פוליטיים", ל-ynet נודע כי סוגיה נוספת עומדת ביסוד ההתפטרות: חילוקי דעות בינו לבין המבקר שפירא, שגרמו לכך שהוועדה תיוצג בנפרד מול עתירת נתניהו בבג"ץ

 

 

 חצי חצי ביבי נתניהו עוני חבש  (צילום: EPA , אתר השירותים והמידע הממשלתי יריב כץ)
חבש, נתניהו ושפירא(צילום: EPA , אתר השירותים והמידע הממשלתי יריב כץ)

 

התפטרותו המפתיעה של יו"ר ועדת ההיתרים שליד מבקר המדינה, השופט בדימוס עוני חבש, הגיעה על רקע הרגשתו שלא קיבל גיבוי מספיק מהמערכת המשפטית, ועל רקע מחלוקת בינו לבין מבקר המדינה יוסף שפירא בנוגע להחלטות הוועדה ביחס למימון ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי גורמים בכירים, ההחלטה מעוררת תסיסה במשרד מבקר המדינה.

 

חבש טען במכתב ההתפטרות שלו אותו שיגר לשפירא כי התפטר נוכח "פרסומים בכלי התקשורת מהם עלתה הרגשה שמופיעים עליו לחצים פוליטיים", אך ל-ynet נודע כי סוגיה נוספת עומדת ביסוד ההתפטרות, והיא נובעת מפיצול ההגנה המשפטית על ועדת ההיתרים בפני עתירתו של נתניהו לבג"ץ. בינתיים, למרות שחבש הודיע על התפטרותו לפני כעשרה ימים - לא נערך עמו בירור מדוע עשה זאת ומהו אותו "לחץ פוליטי" שהופעל על הוועדה.

 

נושא נוסף המהווה עילה למתח המדובר קשור בעתירה לבג"ץ של נתניהו נגד ועדת ההיתרים, שפסקה כי לא יוכל לקבל מימון לייצוג המשפטי ממקורביו בשל הסתבכויותיו המשפטיות. מבקר המדינה הסתייג מהחלטת ועדת ההיתרים שלא לאפשר לעורכי דינו של נתניהו לשוב ולהשמיע דברם. מחרתיים (ב') יציג המבקר את עמדתו בבג"ץ בנפרד מוועדת ההיתרים שלו - שתיאלץ לייצג את עצמה.

 

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו עתר לבג"ץ נגד החלטת הוועדה שדחתה פעמיים את בקשת נתניהו לאשר לו לגייס תרומות בסך שני מיליון דולר משני מקורביו, בן דודו נתן מיליקובסקי ואיש העסקים ספנסר פרטרידג', לטובת מימון הייצוג המשפטי שלו. במקביל נקבע כי ראש הממשלה נדרש להחזיר 300 אלף דולר שגייס מבן דודו מיליקובסקי וחליפות שקיבל מאיש העסקים פרטרידג'. אלא שבדיונים שהתנהלו באחרונה במערכת המשפטית התברר כאמור כי כל אחד מהמשיבים לעתירת נתניהו נוקט עמדה שונה ולכן הייצוג שלהם מול בג"ץ יהיה נפרד.

   

   

בהודעה, שבעקבותיה עתר נתניהו לבג"ץ, ציינו חברי הוועדה למתן היתרים כי "היועץ המשפטי לממשלה הביע דעתו כי אם הוועדה תדחה את הבקשה לדון מחדש בפניית ראש הממשלה, יידרש ראש הממשלה להשיב למר מיליקובסקי את הסכומים ששולמו על-ידו. על ראש הממשלה להשיב אפוא את הסכומים האמורים תוך המצאת אסמכתאות, להנחת דעתם של מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה ולפי לוח זמנים שייקבעו". 

 

 

הוועדה ציינה כי "מהצהרות ההון שמגיש המבקש עולה שהמבקש הוא אדם אמיד. הוא נדרש אפוא להוכיח, בהתאם להחלטות הקודמות של הוועדה, כי מיצה את יכולותיו למימון עצמי בטרם יפנה לתרומות".

  

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ, אשר כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה טיפלה בסוגיית מימון ההגנה המשפטית של נתניהו, אמרה כי "על מבקר המדינה יוסף שפירא לקיים בדחיפות בדיקה יסודית בדבר טיב הלחצים הפוליטיים, שהופעלו על ראש הוועדה עוני חבש וגרמו להתפטרותו.

 

"נתניהו מתנהג בפרשה זו כמי שמסרב לקבל את התשובה 'לא' ולא בוחל בשום דרך כדי להביא לכך שבעלי הון יממנו את הגנתו, וכעת מתברר שבאורח מסתורי יו"ר הוועדה שעמד מול פרקליטי רה"מ, מקבל רגליים קרות באופן שמזכיר התנהלות בארגוני פשיעה. אין לחזור לסדר היום אחרי התפטרות מהדהדת זו".


פורסם לראשונה 16/03/2019 22:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA , אתר השירותים והמידע הממשלתי
נתניהו וחבש
צילום: EPA , אתר השירותים והמידע הממשלתי
מומלצים