שתף קטע נבחר

על רקע ההסלמה בעזה ובגדה: התאריכים הנפיצים שבפתח

כשברקע העימותים בהר הבית, המצב הכלכלי קשה ביהודה ושומרון וההתחממות ברצועת עזה, עומדת בפתח שורת ימי אזכור לאומיים של הפלסטינים, בהם יום האדמה, הנכסה והנכבה - כולם בעלי פוטנציאל הסלמה. כל האירועים הצפויים

 

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
התפרעויות בגבול הרצועה. חודשים מתוחים בפתח(צילום: AFP)

כבכל שנה, מציינים הפלסטינים בין מרץ ויוני כמה ימים לאומיים משמעותיים, שבלאו הכי מלווים חלקם בהפרות סדר אלימות בנקודות החיכוך עם צה"ל. השנה, ההסלמה בכלל הגזרות והמצב הכלכלי הקשה בגדה המערבית עלולה להביא לנפיצות גבוהה מהרגיל. 

 

פרויקט מיוחד: המספרים מאחורי "צעדות השיבה"

 

בזמן שבגדה המערבית המבעבעת גוברת המוטיבציה לפיגועים בתמיכת חמאס, אמש (ד') דיווחו הפלסטינים על הרוג ושלושה פצועים מירי צה"ל לעבר רכב במחסום ליד הכפר חדר סמוך לבית לחם. מוקדם יותר השבוע, נהרגו שני פלסטינים בשנות ה-20 לחייהם מירי צה"ל סמוך לקבר יוסף בשכם. מצה"ל נמסר כי השניים השליכו מטעני חבלה מרכב לעבר החיילים, שהגיבו בירי, ובמקביל דחפור צבאי ניגח את הרכב.

 

גם במזרח ירושלים פרשת באב א-רחמה בהר הבית רחוקה מלהגיע לסיומה, והאסירים הביטחוניים בבתי הכלא הישראליים מוחים נגד שירות בתי הסוהר שמשבש את הקליטה הסלולרית בחלק מבתי הכלא. במקביל, ברצועת עזה חמאס מסלים מחדש את צעדות השיבה לאורך הגדר, ומחדש את הפעילות האלימה בהן. ישראל החריפה את רף התגובה.

 

ב-30 במרץ, "יום האדמה", יציינו הפלסטינים את יום השנה לתחילת קמפיין צעדות השיבה ברצועת עזה. ביום זה מתוכננת הפגנה גדולה מהרגיל עם השתתפות רחבה יותר של אנשים.

 

אינפוגרפיקה ימי חמאס ()
 

סביר שההפגנות ילוו בפעילות אלימה יותר על הגדר לאורך המוקדים השונים. בעזה מקווים כי גם בגדה המערבית ייענו לקריאה ויערכו הפגנות הזדהות, אולם יש לציין כי הצעדות לא השפיעו כמעט על הגדה ולא התנהלו בה הפגנות מיוחדות במסגרת קמפיין זה.

 

ב-30 במרץ בשנה שעברה כ-17 אלף פלסטינים הפגינו בחמישה מוקדים שונים לאורך גבול רצועת עזה, כחלק מפתיחת קמפיין "צעדות השיבה". בעזה דווח על 12 הרוגים במהלך ההתפרעויות. במקביל לאירועים בעזה התנהלו ביום זה עימותים בין עשרות פלסטינים לבין כוחות הביטחון במחסום בית אל ליד שכם.

 

שנה על הגדרות פרויקט מיוחד צעדות השיבה ()

ב-17 באפריל יצוין יום האסיר הפלסטיני. ביום שבו מביעים הפלסטינים הזדהות עם האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל לא היו בשנים האחרונות הפגנות משמעותיות, אלא טקסים בתוך הערים הפלסטיניות.

 

היום יצוין השנה על רקע שורת אירועי התפרעויות של אסירים פלסטינים בבתי כלא בארץ. רק בתחילת השבוע הציתו אסירי חמאס מזרנים ב-14 תאים באגף של הארגון בבית הסוהר רמון, הממוקם באזור מצפה רמון וליד כלא נפחא.

 

אינפוגרפיקה ימי חמאס ()

 

 

לפני כחודשיים נרשמו התפרעויות והפרות סדר בכלא עופר הסמוך לירושלים בעקבות פשיטה על תאי האסירים מהג'יהאד האיסאלמי וחיפוש טלפונים ניידים. במהלך ההתפרעויות אסירים מהג'יהאד האיסלאמי הציתו מזרן באחד התאים, והסוהרים פרצו למקום וכיבו את האש.

 

ב-5 במאי, לפי ההערכה, יחל חודש הרמדאן. חודש זה, המאופיין בהתקרבות לדת, מגביר לאורך השנים את הסבירות לביצוע פיגועים בקרב גורמים קיצוניים ומוסתים.

 

בשנה שעברה צוין הרמדאן בחברה הערבית בישראל בסימן אבל והזדהות עם תושבי רצועת עזה. חלק מהגופים ביטלו את המסיבות לרגל החג, ומשפחות רבות לא תלו קישוטים על בתיהם כאות הזדהות.

 

אינפוגרפיקה ימי חמאס ()

 

ב-15 במאי יחול יום הנכבה. ביום זה מציינים הפלסטינים את יום סיום המנדט הבריטי בארץ ישראל והכרזת המדינה היהודית בשנת 1948.

 

יום הנכבה מאופיין בכל שנה בטקסים, בהפגנות ובעימותים אלימים במוקדי החיכוך עם צה"ל ביהודה ושומרון. השנה, יהיה יום זה נפיץ במיוחד כיוון שהוא יהיה גם יום השנה הראשון לעימותים האלימים שהתקיימו ברצועת עזה במסגרת צעדות השיבה.

 

אינפוגרפיקה ימי חמאס ()

 

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
ההתפרעויות בעזה ביום הנכבה בשנה שעברה(צילום: AFP)

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ההפגנה בגבול עזה ביום זה בשנה שעברה הייתה האלימה ביותר בכל קמפיין צעדות השיבה. למעלה משישים פלסטינים נהרגו ומעל אלף נפצעו ביום הקטלני ביותר ברצועה מאז צוק איתן. כ-40 אלף מפגינים פלסטינים הבעירו צמיגים, יידו אבנים ושיגור חפצים בוערים במטרה להבעיר שריפות בשטח הארץ, כך נמסר אז מצה"ל.

 

ב-5 ביוני יחול יום הנכסה, בעברית "יום התבוסה" לציון יום השנה לפרוץ מלחמת ששת הימים. היום מאופיין בהפגנות במוקדי החיכוך השונים ביהודה ושומרון.

 

בשנה שעברה צה"ל נערך בכוחות מתוגברים לאורך גבול רצועת עזה לקראת מחאות יום הנכסה. כ-10,000 פלסטינים התכנסו ליד גדר הרצועה והחלו להבעיר צמיגים. כוחות הביטחון הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות וביצעו ירי אזהרה. צלפים ירו אז לעבר מסיתים מרכזיים והפלסטינים דיווחו על ארבעה הרוגים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
חודשים מתוחים בפתח
צילום: AFP
מומלצים