שתף קטע נבחר

דייגי יפו זועמים על שיפוץ הנמל וסגירתו: "עושים לנו טרנספר כלכלי"

אחרי הפרסום ב-ynet על כוונת העירייה להתחיל בשיפוץ נמל יפו, שיביא לסגירת רובו לשנתיים וחצי, הדייגים בנמל טוענים שלא עודכנו כלל וכי "רוצים להעיף" אותם: "ניאבק עד הסוף על לחם ילדינו". בעירייה דוחים את הטענות: "אנחנו שקופים איתם, נמל יפו יישאר נמל דייגים"

 

 

דייגי נמל יפו אומרים כי הופתעו לגלות אתמול (ה'), בעקבות הפרסום ב-ynet, שעיריית תל אביב-יפו מתכננת להוציא כבר בחודש יוני הקרוב את תוכנית השיפוץ הדרמטית של הנמל - שתסגור את רובו למשך כשנתיים וחצי.

 

הדייגים הזועמים אומרים כי בימים אלו הם בעיצומו של הליך גישור בנושא מטעם בית המשפט, כך שלא ציפו שתתקבל החלטה בלי לעדכנם. "לא עדכנו אותנו בכלום, זה חבית נפץ מה שקורה כאן", אמר יו"ר ועד דייגי יפו, איברהים סורי.

נמל יפו (צילום: מוטי קמחי )
דייגי נמל יפו מופתעים - וזועמים(צילום: מוטי קמחי )

 

נמל יפו (צילום: מוטי קמחי )
נמל יפו. השיפוץ יגרום לסגירת רובו לכמעט שנתיים וחצי(צילום: מוטי קמחי )

לטענת דייגי הנמל, העירייה לא עדכנה אותם בכוונה על מועד התחלת השיפוץ - וזאת כדי להתחיל בשיפוץ הנמל, תוך כדי שהם נמצאים כאמור בהליך הגישור.

 

לפי התכנון של העירייה, שיפוץ חלקו הדרומי של הנמל באזור מחסנים 2 ו-3 יחל כאמור ביוני הקרוב - דבר שיגרום לסגירתו כמעט לחלוטין למשך כשנתיים וחצי. זאת, למרות התנגדויות הדייגים שמחזיקים בנמל הוותיק מחסנים וכלי שייט, ואשר חוששים כי התוכנית תשנה את אופיו של הנמל. גורמים בעירייה ניסו להשאיר את מועד תחילת ביצוע העבודות בסוד, מחשש שהדבר יעורר מחאה בקרב הדייגים.

 

"רוצים שיפוץ, אבל לא על חשבוננו"

סורי, יו"ר ועד דייגי יפו ועמותת "העוגן", אמר כי ציפה שנציגי העירייה והנמל יעדכנו אותם בפרטים. "הופתענו מאוד הבוקר", אמר. "אנחנו נמצאים בישיבות גישור מול הנמל והעירייה כבר תקופה ארוכה ורצינו להגיע להסכם שבו יישמרו זכויות הדייגים. אנחנו רוצים מאוד שישפצו את הנמל ותומכים בזה, אבל לא על חשבון הדייגים".

 

 

 

נמל יפו (צילום: איתי בלומנטל)
השיפוץ - כבר ביוני הקרוב(צילום: איתי בלומנטל)

נמל יפו (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

סורי ציין כי הוועד שוקל להגיש לבית המשפט בקשה לעיכוב ביצוע, מחשש שהדבר יפגע בעבודתם: "יש בנמל 200 דייגים, שזה 200 משפחות, שמתפרנסות רק מדייג. זה מרגיש שעושים לנו טרנספר כלכלי ורוצים להעיף אותנו מכאן. דייג זה לא קיוסק או מסעדה שהוא יכול ללכת למקום אחר, זה המקום היחיד שבו אנחנו יכולים לעבוד.

 

"למה לא באו לשבת איתנו לדבר על זה?", תהה סורי. "לא ידענו שזה קורה עוד רגע. יש הרבה שאלות: איך נגיע לסירות, איך נוציא את הדגים החוצה? איך ייכנסו לכאן משאיות? זה חבית נפץ מה שקורה כאן. ככה לקחת לדייגים את הפרנסה? זה הזוי".

 

"מנסים לרצות את בעלי הממון"

נאף סדיה, אחד הדייגים הוותיקים בנמל, אמר בזעם כי הוא חש שמנסים לגרש את הדייגים מהנמל. "זה מה שיש לנו ואין לנו עבודה אחרת. אנחנו מופתעים מהתוכנית הזאת. לא דיברו איתנו, לא עשו איתנו פגישה. אני מקווה שיהיה בסדר. אנחנו נאבק עד הסוף על הלחם של הילדים שלנו".

 

נמל יפו (צילום: איתי בלומנטל)
"זה מה שיש לנו ואין לנו עבודה אחרת"(צילום: איתי בלומנטל)

נמל יפו (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

אלון קשקש, דור שני לדייגים ביפו, אמר בתסכול: "יש פה מעשה זדון, כשלוקחים החלטות לבד ללא שיתוף שלנו, כדי לרצות את בעלי הממון. יש בנמל יפו הרבה קשיים, ויש תחושה שרוצים לפנות אותנו כאן מהמחסנים, שמשמשים אותנו לישון אחרי שחוזרים מהדייג ועייפים".

 

לדבריו, "הדייגים הם חלק מההווי של יפו, אי-אפשר יפו בלי דייגים. הבנתי שיש גישור ומצד שני יש תוכנית שכבר מתחילה, ועוד רגע בונים. זה לא יקרה ואני מקווה שיהיה טוב בסוף גם למי שרוצה לבוא וליהנות מיפו, וגם למי שרוצה לזכור את יפו כמו שהיא עכשיו".

 

חבר מועצת העיר לשעבר, אחמד משהראווי, שמתגורר ביפו, אמר אמנם כי מדובר ב"אחד הפרויקטים הכי חשובים ביפו", אך הוסיף כי "חשוב לשמר את האותנטיות הייחודית והמקורית של הנמל היפואי. אחד הסמלים הם עשרות הדייגים שמתפרנסים מדייג בלב ים וממסחר ברציפי הנמל, להבדיל מנמל תל אביב שהינו נמל תיירותי. אחרי שנים של מאבקים והצרת צעדיהם של דייגי יפו, טוב תעשה עירית תל אביב-יפו אם תשנה את כל הגישה כלפי הדייגים ותתחיל להפנים כי בלי דייגים, נמל יפו לא יהיה אותו נמל".

 

העירייה: "נמל יפו יישאר נמל דייגים"

מנהל נמל יפו מטעם העירייה, גיל ארויו, דחה את הטענות ואמר כי הדייגים עודכנו על התוכנית מבעוד מועד. לדבריו, "כל הליך הגישור התחיל בגלל נושא השיפוץ. הכנו תנאים חלופיים, יש אלטרנטיבות ומדיניות העירייה היא שנמל יפו יישאר נמל דייגים".

 

ארויו ציין כי "55 דייגים, מתוך 88 הדייגים המורשים לעבוד בנמל יפו, חתמו על הסכם הבנות. יותר מחצי מהדייגים חתמו. הוסבר להם מה יגיע להם בזמן השיפוץ ולאחריו. היום לדייגים יש 600 מטר בתוך מחסן 2 לתאי דייגים. אחרי השיפוץ השטח יגדל ויכלול מעלית, ציוד, משרד או מועדון לוועד שכולל גם תאי שירותים ומקלחות". לדברי ארויו, בזמן העבודות יוצבו בנמל 22 מכולות ועוד מכולת קירור, שבה יוכלו הדייגים לשמור את הסחורה שהביאו מהים. "אנחנו שקופים איתם".

 

השיפוץ הקודם - בזמן המנדט הבריטי

על פי התכנון של העירייה, שטחי המסעדות, הרציף, והמחסנים בנמל יפו, אחד מנמלי הים הוותיקים בעולם, יעברו שיפוץ מקיף ונרחב. גורם המעורב בתוכנית אמר ל-ynet שהחזון הוא לפתח את נמל יפו כך שימשוך תיירים ומבקרים, בדומה למתרחש בנמל תל אביב. כיום, למרות ההיסטוריה העשירה שלו, ניתן למצוא תיירים מעטים שמבקרים בנמל יפו - בהשוואה לכמויות האדירות שמציפות את נמל תל אביב. במקביל לעבודות השיפוץ, מתוכנן להיבנות בבית המכס הדרומי שנמצא בבעלות פרטית בית מלון עם כ-46 חדרים.

 

נמל יפו (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

נמל יפו (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

במהלך השיפוצים במחסנים, יחודשו חניות כלי השייט, וברציפי הנמל ייבנו מסעדות, שטחי מסחר, מתחמי תרבות ואזורי בילוי חדשים.

 

בזמן העבודות, השטח הימי אמור להישאר פתוח ובעירייה מתכוונים להקצות שטח תפעולי חלופי עבור הדייגים, שיכלול מכולות לאחסון ציוד. בתקופה הקרובה העירייה צפויה לצאת בהליך של יידוע הציבור בצורה מסודרת, כולל הצגת הפרויקט ותכניו לבעלי העניין בנמל. עם זאת, יש לציין שעד למועד פרסום הכתבה הבוקר לא נראה אף שלט או אזכור כלשהו בשטח הנמל בנוגע לשיפוץ שאמור להתחיל עוד לפני הקיץ הקרוב.

 

השיפוץ המשמעותי האחרון שעבר הנמל היה בתקופת המנדט הבריטי, כאשר בשנת 1920 שופץ על ידי הנציב העליון הרברט סמואל, שהתקין בו שובר גלים, מחסנים גדולים ובית מכס.


פורסם לראשונה 21/03/2019 23:05

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
"חבית נפץ". דייגים בנמל יפו
צילום: מוטי קמחי
מומלצים