שתף קטע נבחר

לקראת הבחירות: הישראלים שלא יכולים להצביע

בעוד פחות משבועיים אזרחי ישראל יממשו את זכותם הדמוקרטית ויצביעו בקלפיות ברחבי הארץ. ישראלים ששוהים בחו"ל, מלבד עובדי שגרירויות, לא יוכלו לעשות זאת. היכן אנחנו נמצאים בהשוואה למדינות דמוקרטיות בעולם?

 

בחירות 2019 (דוברות ישראל ביתנו) (דוברות ישראל ביתנו)
בחירות 2019(דוברות ישראל ביתנו)

 

בעוד פחות משבועיים יתייצבו אזרחי ישראל בעלי זכות ההצבעה בקלפיות ברחבי הארץ כדי לממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע בבחירות לכנסת ה-21. בשונה ממדינות אחרות ברחבי העולם, ישראל לא מגבילה את זכות הבחירה - למעט הגבלת הגיל.

 

אולם ישראלים ששוהים בחו"ל בזמן הבחירות, מלבד עובדי שגרירויות, לא יכולים לממש את זכותם הדמוקרטית. היכן נמצאת ישראל בהשוואה לדמוקרטיות בעולם? בדיקת ynet.

 

לא יודעים איפה הקלפי? לחצו כאן ובררו היכן תוכלו להצביע

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

המדריך לבוחר ()

ישראל לא מגבילה את בוחריה להשתתף בבחירות הדמוקרטיות כל עוד מלאו להם 18 שנים. לעומת זאת, למשל באוסטרליה, בריטניה ובלגיה שוללים את זכות ההצבעה מבעלי מוגבלות נפשית. באוסטרליה קיים חוק המונע ממי שהורשע בבגידה את זכות ההצבעה, וכך גם כל אדם שהורשע ומרצה עונש של חמש שנות מאסר לפחות.

 

בקנדה מספיקות שנתיים מאסר בלבד כדי שתישלל זכות הצבעתך. בגרמניה, קיים חוק המאפשר לבית המשפט לשלול זכות הצבעה מאזרח וההצבעה נשללת גם מכל אדם שאינו עצמאי מבחינה גופנית או נפשית ונמצא באחריות אפוטרופוס.

  ()

סעיף 5 לחוק יסוד הכנסת קובע כי "כל אזרח ישראלי בן שמונה עשרה ומעלה זכאי לבחור לכנסת, אם בית משפט לא שלל ממנו זכות זו על פי חוק". הכוונה היא שאם תחליט הכנסת לחוקק חוק שתשלול זכות בחירה מאזרח, תתאפשר הסמכות לכך לבית המשפט, אולם מעולם לא חוקק חוק מעין זה.

 

באוסטרליה, בריטניה, דנמרק, גרמניה וקנדה קיימת לתושבים החיים מחוץ למדינה זכות הצבעה לממשלה בקלפי שתוצב במדינת מגוריהם. זאת, עם הגבלות שונות הנוגעות למספר השנים שבהן הם חיים מחוץ למדינה. נורווגיה, צרפת ובלגיה מאפשרות זכות הצבעה לכל אזרחיהן שעזבו את המדינה ללא שום הגבלות.

 

בישראל, כאמור, לא ניתנת זכות הצבעה למי שירד מן הארץ או שנמצא בחו"ל מסיבות אחרות, מלבד עובדי השגרירויות.

 

קרן, תושבת ברצלונה, סיפרה שהיא מגיעה במיוחד לארץ כדי להצביע בבחירות: "אני גרה בספרד לתקופה של שלוש שנים ואני לא מוכנה לאבד את הקול שלי בבחירת השלטון שתחתיו אחיה כשאחזור לארץ. גם בבחירות המקומיות הגעתי במיוחד לארץ כדי להצביע, כי אני מרגישה תחושת שייכות וחשוב לי לדעת שאני משפיעה. בעייני כל קול חשוב.

 

"מי שיצא לחו"ל לתקופה מוגדרת צריך להיות זכאי להצביע במדינה שבה הוא גר", המשיכה קרן. "לעומת זאת, לאנשים שעזבו את הארץ לא בטוח שצריכה להינתן זכות ההצבעה, כי הם לא מעורבים וזה לא מספיק מעניין אותם. משרד החוץ יכול לפתח חלופות שיאפשרו באופן מסודר למטיילים שיוכיחו שיש בכוונתם לחזור לארץ, להצביע. הבחירות עכשיו היו פתאומיות - אנשים שתכננו טיול קיבלו את הבשורה על הבחירות בהפתעה ובכך נפגעה זכותם הדמוקרטית".

 

"לא מפריע לי שאין לי זכות הצבעה"

רמי, אזרח ישראלי בן 37, תושב דרום-קרוליינה שבארצות הברית, עזב את הארץ לפני 14 שנה. הוא סיפר ל-ynet: "הפעם האחרונה שהצבעתי בבחירות בישראל הייתה כשעזבתי את הארץ בשנת 2003, והצבעתי ל'ליכוד'. לא מפריע לי שאין לי זכות הצבעה, כי בחרתי להעביר את מרכז חיי אל מחוץ לישראל, ואם זה היה לי מספיק חשוב אולי לא הייתי עוזב את הארץ. בכלל, תמוה בעיניי שבשנת 2019 אין אפשרות להצבעה אלקטרונית, שתתגבר על הצורך להיות פיזית במדינה.

 

"בתור בן אדם שלא גר בארץ, ולא באמת מעורב, אני מבין למה אני מאבד את הזכות להצביע. אבל לעומתי, מי שחי את חייו בארץ ונמצא באופן זמני בחו"ל - צריכה שתתאפשר לו זכות ההצבעה", סיכם.

 

ד"ר דנה בלאנדר, חוקרת במכון הישראלי לדמוקרטיה, אמרה: "המדינה צריכה לשקול לבצע צעדים כדי לצמצם את הפגיעה בזכות הבחירה של מי שזו נמנעה ממנו בשל מגבלות שונות. למשל, לאפשר הצבעה בקלפיות נודדות ברחבי העולם, או הצבעה מוקדמת עבור מי שצפוי לשהות בחו"ל ביום הבחירות. גם הצבת קלפיות בשדה התעופה ביום הבחירות הוא פתרון שיסייע למניעת אובדן זכות הצבעה. בעיניי יש לשקול את מתן האפשרות להצביע בחו"ל לאזרחים בעלי זיקה לארץ לפי קריטריונים שייקבעו מראש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים