ההתרסקות באתיופיה: מערכת למניעת הזדקרות פעלה
האם זו הייתה הסיבה להתרסקות, כמו גם לאסון הקודם באותו דגם? מדובר במערכת אוטומטית שתפקידה לאזן את כובד מנועי הסילון הגורמים למטוס להזדקר יתר על המידה, בכך שהיא גורמת להנמכת אף המטוס זמן קצר לאחר ההמראה. 157 בני אדם נהרגו באסון בתחילת החודש
החוקרים של התרסקות מטוס הבואינג 737 באתיופיה הגיעו למסקנה כי המערכת האוטומטית נגד הזדקרות במטוס פעלה בטעות לפני שהמטוס התרסק, כך דיווח הבוקר (יום ו') ה"וול סטריט ג'ורנל". המטוס התרסק ב-10 במרץ, זמן קצר לאחר שהמריא מאדיס אבבה. 157 בני אדם נהרגו באסון.
מדובר במערכת שפועלת אוטומטית, ושתפקידה לאזן את כובד מנועי הסילון הגורמים למטוס להזדקר יתר על המידה, בכך שהיא גורמת להנמכת אף המטוס זמן קצר לאחר ההמראה. החוקרים הגיעו למסקנה זו מניתוח הממצאים בקופסה השחורה של המטוס.
בעדויות, שנכללו במאגר דיווחי בטיחות המופעל על ידי נאס"א, עלה כי אף המטוס צלל באופן פתאומי זמן קצר לאחר ההמראה. זהו גם השלב שבו התרסקו המטוסים באינדונזיה באוקטובר 2018 ובאתיופיה. לפיכך, עלתה הסברה שהפעלת המערכת היא הסיבה לשני האסונות.
אחד הטייסים דיווח בנובמבר 2018 על תקלה חמורה בבואינג 737 MAX זמן קצר לאחר ההמראה. זאת, שבועות ספורים לאחר ההתרסקות הראשונה של המטוס מדגם זה באינדונזיה, שהביאה למותם של 189 בני אדם.
הטייס העיד שאף המטוס צלל מטה באופן חד, שתיים או שלוש שניות לאחר הפעלת הטייס האוטומטי עם תום ההמראה. "הקברניט ניתק את הטייס האוטומטי באופן מיידי וכיוון את אף המטוס מעלה. שאר הטיסה עברה ללא תקלות", נכתב. לפי העדות, צוות הטיסה תחקר את התקלה אך "לא העלה סיבה לכך שהמטוס יצלול מטה בצורה כה חדה".
טייס אחר העיד בנובמבר שכשהפעיל את מנגנון הטיסה האוטומטי נשמעה מיד אזהרה קולית "אל תצלול! אל תצלול!". גם במקרה זה, המטוס צלל מטה באופן חד. הוא דיווח: "ניתקתי את הטייס האוטומטי באופן מיידי והשבתי את המטוס לנסיקה. בכנות, לא יכולנו למצוא בעיה בהגדרות".