שתף קטע נבחר

שקט יחסי בהפגנות הענק בעזה, שני הרוגים מנפילת עץ באילת | חדשות השבת

כ-40 אלף פלסטינים השתתפו בהפגנות לציון יום האדמה ויום השנה ל"צעדות השיבה": שני מפגינים נהרגו ועשרות נפצעו; באילת נהרגו שני פועלים מירדן מקריסת עץ; חשש לחייה של נעדרת מהמשולש; שתי נשים נהרגו בתאונה קטלנית בגליל; 10 ימים לבחירות - כחול לבן לא חתמה על הסכם עודפים. התחזית: חורפי וסוער

 

 

מתיחות ברקע הפגנות הענק בעזה: 40 אלף פלסטינים הגיעו בצהריים (שבת) תחת גשם שוטף למוקדי ההפגנות בגדר הגבול ברצועת עזה לציון יום האדמה. שני מפגינים פלסטינים בני 17 נהרגו ו-59 אחרים נפצעו, בהם שבעה במצב אנוש. מפגין נוסף שנורה במהומות אמש מת היום מפצעיו.

 

בשעה 16:09 מסר דובר צה"ל כי "בשעה זו מתקהלים כ-40,000 מפרי סדר שמיידים אבנים, מבעירים צמיגים במספר מוקדים לאורך הגדר ברצועת עזה". בהמשך רוב המפגינים נסוגו, ושעתיים לאחר מכן נמסר כי מספרם ירד לכ-6,000. מדובר בהפגנה הגדולה ביותר של "צעדות השיבה" מאז תחילת הקמפיין. שנייה לה היא הפגנת "יום הנכבה" ב-15 במאי - אז נהרגו 60 פלסטינים.

התפרעויות פלסטינים עזה (צילום: AFP)
התפרעויות פלסטינים בגבול עזה(צילום: AFP)

התפרעויות פלסטינים עזה (Photo: AFP)
כ-40 אלף מפגינים, הרוג פלסטיני ועשרות פצועים(Photo: AFP)

התפרעויות פלסטינים עזה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

התפרעויות פלסטינים עזה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

התפרעויות פלסטינים עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, סיכם את האירועים בגבול: "כמות מפרי הסדר שהגיעו לגדר הייתה קטנה, מדובר בחוליגנים סוררים שחלקם אף הכה את 'סדרני חמאס' עם האפודים הכתומים". הוא הוסיף כי "בסך הכול חמאס שלט באירועים" וכי "חמאס חויב היום להיות מרוסן. יום האדמה הסתיים בהצלחה - אבל יש עוד מבחנים בקרוב".

 

גורם מדיני התייחס בהמשך גם הוא להפגנות, וטען כי הן עברו ב"שקט יחסי", בזכות "המדיניות הישראלית הכוללת תקיפות עוצמתיות של חיל האוויר, אזהרות חריפות שהועברו לחמאס וההיערכות המסיבית של צה"ל שעליה הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו". ראש הממשלה עצמו מסר כי הוא מביע את הערכתו "לכוחות היבשה בפיקוד הדרום, לחיל האוויר ולשאר זרועות הביטחון על הפעילות התקיפה וההיערכות המסיבית שסייעו להביא לרגיעה".

 

 

שני ילדים פלסטינים חצו את הגדר כשברשותם סכין, צה"ל תפס אותם והחזיר אותם לשטח הרצועה לאחר תחקור. צפו בתיעוד.

 

ברקע ההפגנות, אמר בכיר חמאס חליל אל-חיה כי "המסר של העם הפלסטיני הוא שהוא דבק בשיבה, בחירות ובהסרת המצור. אנחנו בוחנים את ישראל, עד שתתחייב לרצונו של עמנו. אנו מעוניין לסיים את המצור, וצעדות השיבה כבר השיגו חלק מהמטרות. ישראל נמצאת בתקופת מבחן, וההתנגדות תמשיך ללחוץ עליה עד שתיענה לדרישותינו הלגיטימיות". אל-חיה הוסיף כי "המשלחת המצרית תציג לנו מחר לוח זמנים מישראל לביצוע ההבנות".

 

שני הרוגים מקריסת עץ באילת: שני צעירים בשנות ה-20 לחייהם, פועלים מירדן, נהרגו הערב מעץ שקרס בחוף הדרומי באילת. צוות מד"א שהגיע למקום דיווח כי השניים נמצאו ללא סימני חיים, וקבע את מותם. באירוע נוסף הערב באילת, גבר כבן 55 טבע בחוף מיקונוס בעיר ופונה במצב קשה לבית החולים יוספטל.

 

 

חשש כבד לחייה של נעדרת מהמשולש: כוחות שוטרים ומתנדבים בבקה אל גרבייה המשיכו היום לחפש אחר הנעדרת סוזאן ותד (39), תושבת העיר הנעדרת מאז יום שלישי. למרות מאמצי החיפוש, אין לפי שעה מידע חדש בנוגע למקום הימצאה. קרובי משפחתה חושדים כי נרצחה. בעלה של ותד נעצר בחשד למעורבות בהיעדרותה, ובית משפט השלום בחיפה האריך את מעצרו עד ליום שני. עד כה הוא שומר על שתיקה בחקירתו.

 

 

נסעה לבקר את בנה בבית החולים - ונהרגה עם אחותה: רבים מתושבי הכפר עראבה שבגליל והיישובים הסמוכים הגיעו היום לסוכת האבלים של שתי האחיות פאטמה (72) וחסיבה סעדי (80) שנהרגו אתמול בכביש 7955 בתאונת דרכים חזיתית.

 

שתי האחיות, דודותיו של חבר הכנסת לשעבר עו"ד אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), נהרגו שעה שעשו את דרכן לחיפה במטרה לבקר את בנה של חסיבה שאושפז בבית החולים רמב"ם. בתאונה נפצעה גם כלתה של חסיבה ונכדתה שנסעו איתן לבית החולים.

 

סעדי אמר בשיחה עם ynet כי "נפל עלינו אסון קשה ומזעזע. שתי הדודות שלי, יחד עם בת דודתי ובתה, היו בדרך לבית החולים. לצערי, אדם שסטה מנתיבו מסיבה שאינה ברורה פגע בהן".

 

 
כחול לבן לא חתמה: הדד-ליין להסכמי העודפים חלף: אתמול (שישי) היה היום האחרון האפשרי לחתימה על הסכם עודפים בין מפלגות, הסכם שמאפשר למעשה להעביר קולות מאחת לשנייה לאחר ספירת כל הקולות, במסגרת חלוקת המנדטים. אבל כחול לבן בראשות בני גנץ לא חתמה עם אף מפלגה על הסכם כזה. גם כולנו של משה כחלון והפתעת הסקרים, זהות של משה פייגלין, לא כרתו הסכמי עודפים.

  

לפחות חמישה הסכמי עודפים נחתמו לקראת הבחירות לכנסת ה-21. הליכוד חתם עם איחוד מפלגות הימין, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו פעל ללא לאות לצירוף "עוצמה יהודית" של איתמר בן גביר למפלגתם המשותפת של רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', ובכך למנוע אובדן קולות בימין. בצד השני של המפה הפוליטית, חתמה מפלגת העבודה על הסכם דומה עם מרצ. זאת, לאחר שלפני כן חתמה העבודה עם יש עתיד על הסכם עודפים, שבוטל לאחר החבירה של יאיר לפיד לגנץ.

 

בני גנץ ויאיר לפיד (צילום:  יאיר שגיא )
עלולים לאבד קולות: בני גנץ ויאיר לפיד(צילום: יאיר שגיא )

 

בית הדין אסר על השבתה: הרכבת לי-ם תופעל במוצ"ש: בית הדין לעבודה קבע כי הרכבת לירושלים תופעל במוצאי שבת כמתוכנן: שעות הפעילות החדשות של הקו המהיר מירושלים לנתב"ג יכובדו על ידי ועד עובדי רכבת ישראל. כך הודיע הערב (יום ו') הוועד, בתום דיון שבו קבע בית הדין לעבודה כי השבתת קווי נוסעים אינה מוצדקת ו"אינה מידתית", בוודאי כאשר הוועד מפיל כבר יותר מ-40 צעדים ארגוניים שפוגעים פגיעה אנושה בנוסעים. לפיכך בית הדין אסר על ההשבתה במוצאי שבת, והקו יופעל כמתוכנן.

  

על פי לוח הזמנים החדש, שעות פעילות קו ירושלים-נבון עד נתב"ג בימות השבוע יורחבו עד השעה 21:30 והוא יופעל מעתה גם במוצאי שבת. אבל אתמול פורסם ב-ynet כי כחלק מהסכסוך בין הוועד להנהלה, הודיעו העובדים כי הם מסרבים להפעיל את הקו בשעות החדשות. בינתיים, כאמור, בית הדין דחה את ההשבתה.

 

רכבת קן תל אביב ירושלים (צילום: AFP)
הרכבת לירושלים(צילום: AFP)

 

 
תבוסה נוספת לראש ממשלת בריטניה: שלשום הודיעה תרזה מיי כי אם הסכם הברקזיט שגיבשה יאושר, היא תתפטר מתפקידה ותפנה את המקום להנהגה חדשה - אבל היא שוב נחלה כישלון. בעקבות זאת, עולה האפשרות שבריטניה תעזוב את האיחוד בלי הסכם עוד שבועיים, מה שעלול לגרום לכאוס כלכלי ותחבורתי.
 
 

פונדקאית בת 61 ילדה תינוקת לבנה ובן זוגו: ססיל אלדג' החליטה לחסוך מבנה מת'יו ובן זוגו אליוט את התהליך הארוך, היקר והמייסר של איתור פונדקאית – והודיעה שתלד בעצמה את נכדתה. אחותו של אליוט תרמה ביצית, והשבוע באה לעולם הבת אוּמה: "שמחה למסור אותה עכשיו, כשהעבודה הקשה מתחילה".

 

 

גשם, קור וחשש לשיטפונות: התחזית לתחילת השבוע: גשמים יורדים החל משעות הבוקר ברוב חלקי הארץ כשהם מלווים בסופות רעמים וברד. רוחות חזקות מנשבות, וקיים חשש לשיטפונות בנחלי המזרח והדרום ולהצפות במישור החוף והשפלה. בחרמון יורד שלג. מערכת החורפית תימשך עד יום שלישי.

 

הטמפרטורות החזויות להלילה ומחר: קריית שמונה 11-13, קצרין 8-10, צפת 7-9, טבריה 13-15, נצרת 9-12, חיפה 12-15, תל אביב 12-15, ירושלים 7-10, אשקלון 12-15, עין גדי 16-22, באר שבע 10-16, ערד 8-13, מצפה רמון 7-12 ואילת 15-22.

כפר חרוב (צילום: אבי מועלם)
מזג אוויר חורפי ברמת הגולן(צילום: אבי מועלם)

נהריים (צילום: אבי מועלם)
מפל בפארק נהריים(צילום: אבי מועלם)

פריחת שזיפים ברמת הגולן (צילום: אבי מועלם)
פריחת שזיפים ברמת הגולן(צילום: אבי מועלם)

מחר, יום ראשון, יוסיף לרדת גשם, מלווה בסופות רעמים וברד, ברוב חלקי הארץ, וינשבו רוחות חזקות. קיים חשש כבד לשיטפונות ולהצפות בנחלים ובמקומות המועדים. יהיה קר מהרגיל לעונה ובחרמון ירד שלג. הגשם יימשך גם ביום שני, וילווה בסופות רעמים ברוב חלקי הארץ. עדיין קיים חשש לשיטפונות ולהצפות בנחלים ובמקומות המועדים. יהיה קר מהרגיל לעונה ובחרמון ירד שלג.

 

למרות מזג האוויר החורפי, כ-50 אלף מטיילים ביקרו במהלך השבת בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים ברחבי הארץ. מרשות הטבע והגנים נמסר כי בין האתרים הבולטים היו מצדה, קיסריה, שמורת עין גדי, גן לאומי קומראן ושמורת הבניאס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
"צעדת המיליון", גבול עזה
צילום: AFP
מומלצים