שתף קטע נבחר

היום: הקומיקאי שגילם נשיא ינסה להיבחר לנשיא

אוקראינה הולכת לקלפי: השחקן היהודי וולודימיר זלנסקי, שבסדרת טלוויזיה מצליחה גילם מורה פשוט שהופך בן לילה לנשיא, מוביל בסקרים על הנשיא המכהן פורושנקו ועל רה"מ לשעבר יוליה טימושנקו. הוא טוען שחוסר הניסיון נותן לו יתרון: "אני לא יודע הכול, אבל אני לומד. לא רוצה להיראות אידיוט"

הקומיקאי היהודי ווֹלודימיר זלנסקי, שהניסיון הפוליטי שלו מסתכם בגילום דמותו של הנשיא בסדרת טלוויזיה, צפוי להגיע היום (א') למקום הראשון בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות אוקראינה. זלנסקי, שבראשית הקמפיין נראה כגימיק ולא יותר, זוכה בסקרים ליותר מ-25% – הרבה יותר מהמועמד הקרוב ביותר אליו, אולם הוא צפוי להזדקק לסיבוב שני ומכריע כדי להשיג ניצחון סופי.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

ולדימיר זלנסקי קומיקאי יהודי הודיע שיתמודד על הנשיאות באוקראינה (מתוך דף הפייסבוק של ולדימיר זלנסקי )
זלנסקי על הבמה. "עדיין לומד"

אוקראינה וולודימיר זלנסקי קומיקאי רץ לנשיאות בדרך להיות נשיא (צילום: AP)
זלנסקי. הגיע עד לנטפליקס(צילום: AP)

זלנסקי היה קומיקאי במשך יותר מ-20 שנה, ואת מופעי הסטנד-אפ שלו באוקראינה נהג לתבל בחיקויים של פוליטיקאים. בשנת 2015, כשחברת ההפקות שלו נזקקה לשחקן שיגלם אדם מהשורה ההופך לפתע בניגוד לכל הציפיות לנשיא, היה זלנסקי בחירה טבעית.

 

בסדרת הטלוויזיה "משרתו של העם", שחזרה ממש השבוע לעונה שלישית, מגלם זלנסקי את וסיל הולובורודקו, מורה בתיכון העולה לפתע לגדולה ומתמנה לנשיא אחרי שתלמיד מתעד אותו בסרטון תוקף את השחיתות במוסדות הציבור והסרטון הופך לוויראלי. הנשיא הולובורודקו חסר הניסיון מתגלה כמנהיג טוב המנסה בכנות לשרת את עמו.

 

זלנסקי נולד בעיר קריבי ריה כשאוקראינה עוד הייתה חלק מברית המועצות, והוא דובר רוסית ברמת שפת אם. עובדה זו תורמת לפופולריות שלו במזרח אוקראינה, אזור שרבים בו הם דוברי רוסית. את קריירת המשחק שלו החל במהלך לימודיו בבית ספר למשפטים, ועד מהרה הוא הפך לכוכב בתוכנית טלוויזיה שבה התחרו קבוצות קומיקאים זו נגד זו. ב-2003 הפכה הקבוצה שבראשה עמד לחברת הפקות הבידור Kvartal 95. הלהיט שלו "משרתו של העם" זכה להצלחה גדולה, ופרקים של הסדרה משודרים עם כתוביות באנגלית בנטפליקס. גם סרט הופק על בסיס סדרת הטלוויזיה.

אוקראינה וולודימיר זלנסקי קומיקאי רץ לנשיאות בדרך להיות נשיא (צילום: AP)
רוסית ברמת שפת אם. המועמד המוביל זלנסקי(צילום: AP)

אוקראינה וולודימיר זלנסקי קומיקאי רץ לנשיאות בדרך להיות נשיא (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

אם ינצח בבחירות יהפוך זלנסקי לנשיאה של מדינה בת 45 מיליון תושבים, שנמצאת במצב מלחמה כבר חמש שנים ושגם היום היא אחת המדינות העניות ביותר באירופה. זלנסקי, שמבטיח להעלות את שכרם של האוקראינים ולהביא את האינטרנט גם לכפרים קטנים, טוען כי היעדר הניסיון הפוליטי שלו הוא יתרון באווירה הפוליטית הנוכחית. הוא מציג את עצמו כפנים חדשות.

 

הנשיא המכהן ואשת הצמה

השאלה המרכזית לקראת הבחירות היום היא אם בסיבוב השני, שייערך בחודש הבא, יתמודד זלנסקי מול הנשיא המכהן פטרו פורושנקו או מול ראש הממשלה לשעבר יוליה טימושנקו. לפי אחד הסקרים האחרונים, בין שני הפוליטיקאים המנוסים מתנהל קרב צמוד, וכל אחד מהם זוכה לכ-17%. עם זאת, לפי סקר אחר פורושנקו מוביל על טימושנקו.

 

זלנסקי, הנשען במידה רבה על בסיס של תומכים צעירים, מודה כי הוא חסר ניסיון, אבל מבטיח שיש לו הכוח להנהיג את אוקראינה. "אין לי את כל הידע, אבל אני לומד עכשיו", אמר החודש בריאיון לסוכנות הידיעות AFP. "אני לא רוצה להיראות אידיוט". מבקריו מדגישים כי המצע שלו אינו ברור.

פורושנקו. השחיתות עדיין כאן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פורושנקו. השחיתות עדיין כאן(צילום: רויטרס)

הנשיא המכהן פורושנקו, נזכיר, נבחר ב-2014 אחרי הפיכה עממית שבה הודח הנשיא דאז ויקטור ינוקוביץ', בעל בריתה של רוסיה. בעקבות ההתקוממות הפרו-מערבית פלשה רוסיה לחצי האי קרים וסיפחה אותו אליה, ובמזרח אוקראינה פרצה מלחמה של ממש בין כוחות הביטחון של אוקראינה לבין מורדים בדלנים הזוכים לתמיכתה של מוסקבה.

 

פורושנקו עלה לשלטון בעזרת הבטחה להילחם בשחיתות, לקרב את אוקראינה למערב ולשים קץ ללחימה במזרח המדינה, אבל חמש שנים עברו והשחיתות עדיין פושה והלחימה במזרח אוקראינה גבתה כבר את חייהם של כ-13 אלף איש.

כרזה עם דמותה של יוליה טימושנקו. פונה לאזרחים ותיקים (צילום: AP) (צילום: AP)
כרזה עם דמותה של יוליה טימושנקו. פונה לאזרחים ותיקים(צילום: AP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

טימושנקו, שהפכה לדמות מוכרת בעולם גם בזכות התסרוקת המסורתית שלה, שכללה צמה קלועה, מתמקדת בקמפיין הבחירות הנוכחי ביוקר המחיה. זהו הניסיון השלישי שלה להיבחר לנשיאה, וכדי לזכות בתמיכתם של אזרחים ותיקים היא הבטיחה להפחית בחצי את מחירי הגז ולהגדיל את דמי הפנסיה.

 

בסך הכול מתמודדים בסיבוב הראשון לא פחות מ-39 מועמדים. בהנחה שאף אחד מהם לא יקבל יותר מ-50% – יידרשו שני המדורגים ראשונים לסיבוב שני ומכריע, והוא ייערך ב-21 באפריל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך דף הפייסבוק של ולדימיר זלנסקי
זלנסקי בהופעה. יותר מ-25% בסקרים
מתוך דף הפייסבוק של ולדימיר זלנסקי
מומלצים