שתף קטע נבחר

חוקי סינוואר: כך חמאס שינה את כללי המשחק

חמאס מבין שישראל מגדירה את עוטף עזה כ"אקס טריטוריה" - שמטחים לעברה לא יובילו למלחמה: יותר מאלף רקטות ופצמ"רים שוגרו השנה מעזה, אך בניגוד לסבבים לפני צוק איתן - כמעט כל הירי כוון לעוטף. מרקטות של חמאס, דרך תיווך מצרי ועד פתיחת המעברים: כרוניקה של סבבי הסלמה

 

 

סבבי ההסלמה - לפי הקצב, הגבולות והלקחים שחמאס קובע: חמאס תחת יחיא סינוואר שינה את צורת סבבי ההסלמה נגד ישראל בשנה האחרונה, מאז הופר השקט היחסי שאפיין את התקופה הארוכה שהגיעה אחרי מבצע צוק איתן בקיץ 2014. כעשרת סבבי ההסלמה בשנה האחרונה היו קצרים יותר, בזמן ובטווח הירי, ביחס לסבבים בשנים שבין עופרת יצוקה לעמוד ענן, ובהמשך עד לצוק איתן - אבל אינטנסיביים בהרבה בירי לעבר עוטף עזה.

 

לפני צוק איתן הסבבים היו ארוכים יותר, נמשכו 3-4 ימים, כללו יותר נפגעים בצד הישראלי, ובכך כרסמו מאוד באורך הרוח הישראלי ובסבלנות של מקבלי ההחלטות. בשנה האחרונה הדבר שונה: כל סבב נמשך יממה, לעתים שתיים, ובחלק הארי של השיגורים חמאס אף נמנע מירי על הערים בעוטף, כמו אשקלון, אופקים ונתיבות. עיקר המטחים הם לעבר המושבים והקיבוצים של המועצות האזוריות סמוכות הגבול, הבטן הרכה שסופגת וסופגת, ללא הפסקה.

 

"התחייבו להבנות - או שנסלים"

היום הודיע חמאס כי "הוא נחוש לחייב את ישראל להתחייב להבנות שסוכמו - וכי ישראל עומדת כעת מול המבחן האמיתי". הארגון אמר כי "ההקלות הצפויות והפרויקטים שייושמו הם תוצאה של לחץ עצרות השיבה והנוכחות של ההתנגדות הפלסטינית בכל סבב הסלמה. אנו עומדים בפני פרויקטים שונים והקלות שונות בתחומי החשמל, הדיג, פרויקטים תפעוליים, הגדלת התנועה במעברים, פרויקטים בתחום האנרגיה, כניסתם של חומרים שימושיים והקמת פרויקטים תשתיתיים והומניטריים רבים".
יחיא סינוואר מנהיג חמאס בעזה מגיע למוקד ההתפרעויות ()
סינוואר. חמאס תחת הנהגתו שינה את כללי המשחק

על רקע יציאתה של המשלחת המצרית מרצועת עזה לישראל הוסיף הארגון: "אנו ממתינים ללוחות הזמנים ולתוכניות של ישראל מהמשלחת המצרית, על מנת ליישם את תנאי ההבנות שהושגו. אין לישראל ברירה אלא להתחייב להן ואם לא - צעדות השיבה יסלימו, עד שישראל תעמוד בדרישות ובזכויות עמנו".

 

בשלוש וחצי השנים שלאחר צוק איתן, עד מאי אשתקד, שוגרו 110 רקטות ופצמ"רים מרצועת עזה. בעשרת החודשים שחלפו מאז נמנו יותר מאלף רקטות ופצמ"רים, רובן ככולן לעבר העוטף. מעבר כרם שלום לסחורות, שנפתח הבוקר (יום א'), נסגר כמה וכמה פעמים - בעקבות ירי רקטות, שיגורי עפיפונים ובלונים והצתות - ונפתח מחדש בכל פעם, לאחר ימים ספורים.

 

כרוניקה של הסלמות

כרם שלום נסגר לראשונה בשנה האחרונה ב-12 במאי. יומיים לאחר מכן נהרגו 61 פלסטינים במהומות יום הנכבה בגבול עזה. שלושה ימים חלפו, והמעבר נפתח.

 

 

פתיחת מעבר כרם שלום בגבול רצועת עזה (צילום: בראל אפרים)
משאיות בכניסה למעבר כרם שלום(צילום: בראל אפרים)

ב-28 במאי שוב הסלמה: 200 רקטות ופצמ"רים שוגרו, ובתגובה הותקפו עשרות מטרות טרור, ובהן מנהרה ליד כרם שלום.

 

ב-9 ביולי כרם שלום נסגר בתגובה לטרור העפיפונים. ארבעה ימים לאחר מכן קצין צה"ל נפצע באורח בינוני מרימון, וצה"ל הפציץ בתגובה שתי מנהרות. 210 רקטות ופצ"רים שוגרו באותו סבב הסלמה, שהסתיים בהפסקת אש בתיווך מצרי ופתיחת המעבר.

 

ב-16 ביולי מעבר הסחורות בדרום הרצועה נסגר פעם נוספת, בשל המשך הירי וטרור ההצתות. ארבעה ימים חלפו וסמ"ר אביב לוי נהרג מירי צלפים בגבול עזה - ההרוג הראשון של צה"ל מאז צוק איתן. התגובה: תקיפה נרחבת ברצועה והשמדת שתי מפקדות גדוד של חמאס. גם אז לחץ מצרי הוביל להפסקת אש ולאחר מכן לפתיחת המעבר.

 

טרור הבלונים והעפיפונים הוביל להחלטה לסגירת כרם שלום ב-1 באוגוסט. ירי הרקטות התגבר בימים שלאחר מכן ו-180 נורו ליישובי העוטף ולנתיבות. צה"ל תקף בתגובה 140 מטרות בעזה. המצרים היו אלו שכרגיל סייעו בהגעה להבנות בישראל ולחמאס - כרם שלום נפתח מחדש שבועיים לאחר מכן ומרחב הדיג לעזתים הוגדל.

עימותים בגדר רצועת עזה לציון יום האדמה ושנה לצעדות השיבה (צילום: AFP  )
העימותים בגבול הרצועה(צילום: AFP )

נזק לבית בבאר שבע שנפגע מרקטה שנורתה מרצועת עזה (צילום: משה מזרחי)
הבית שנפגע מירי הרקטה בבאר שבע(צילום: משה מזרחי)
 

ב-17 באוקטובר פגעה רקטה ישירות בבית בבאר שבע, אחרת נפלה בים סמוך לגוש דן. חיל האוויר הפציץ 20 מטרות, בהן מנהרת טרור. בישראל העריכו כי הרקטות לבאר שבע ולמרכז שוגרו עקב פגיעת ברק, ולכן התגובה לא הייתה קשה במיוחד.

 

עשרה ימים חלפו, ועוד סבב הסלמה. הג'יהאד האיסלאמי שיגר 34 רקטות ב-27 באוקטובר, חיל האוויר הפציץ בתגובה 87 מטרות והחריב בניין בן ארבע קומות, מטה של חמאס.

 

ב-11 בנובמבר נהרג סא"ל מ' במבצע מיוחד ברצועת עזה, בהיתקלות שבה נהרגו שבעה מחבלים. ההסלמה שהחלה לאחר מכן כללה מטחים כבדים לעוטף, וכן לערים בדרום. כ-400 רקטות שוגרו, אחת מהן פגעה בבניין באשקלון ופלסטיני שהיה שם נהרג. טיל נ"ט שפגע באוטובוס חיילים ב"חץ שחור" ופצע קשה חייל. צה"ל הגיב בעשרות רבות של תקיפות ברצועה, עד לסיום הקבוע של הסבב - הפסקת אש בתיווך מצרי.

משאית דלק קטארי (צילום: רויטרס)
משאית סולר קטארי ברצועה(צילום: רויטרס)

סגירת המעברים - כרם שלום בדרום הרצועה ומעבר ארז לסוחרים ולחולים בצפונה - לא הכבידה בצורה דרמטית על האזרח הקטן בעזה. אמנם בשבוע האחרון צומצם זמנית שוב משך זמן החשמל לתושבי הרצועה, מ-8 שעות עד להפסקה יזומה ל-4-6 שעות, בגלל עצירת הכנסת הסולר הקטארי, אך מסגירת עורק החמצן העיקרי לעזה נפגעו בעיקר הסוחרים ובעלי העסקים ברצועה, שהמתינו לחומרי גלם ומשלוחים למפעליהם ועסקיהם.

 

"לאנשים אין כסף, סגירת המעברים לא מורגשת"

"אין מחסור במזון ובתרופות ברצועה, המחסנים והמדפים מלאים", הסביר ל-ynet בשבוע שעבר גורם בטחוני שאחראי על הקשר עם רצועת עזה. "אין כוח קנייה, לאנשים אין כסף לרכוש דברים, ולכן סגירת מעברים לכמה ימים כמעט ולא מורגשת, מלבד סוגיית החשמל".

 

ובחזרה לשוני בסבבים. עד צוק איתן, ובניגוד לעת הנוכחית, חמאס פתח את סבבי ההסלמה היכן שהסתיימו הסבבים הקודמים, במגמה להיות תוקפני יותר, להגדיל את גובה הלהבות ולהכניס מאות אלפים מתושבי הדרום למרחבים מוגנים. את ישראל זה הוביל בסופו של דבר למבצעים נרחבים ברצועה, מהם חמאס עדיין מורתע.

מקום הפגיעה של הטיל ששוגר מעזה לאזור השרון (צילום: יאיר שגיא)
הבית ההרוס במושב משמרת(צילום: יאיר שגיא)

זהו ההסבר המתקבל לפיו חמאס בראשות סינוואר, שמונה לפני שנתיים למנהיג הארגון ברצועת עזה, עושה הכל כדי להסלים - אך לא לקרב את ישראל לסף הפריצה למלחמה. כחצי מיליון אזרחים בערים גדולות בדרום כמעט ולא חוו אזעקות, יירוטים ורקטות מאז מבצע צוק איתן, ולא בכדי ערים שהורגלו להיות בקו האש, כמו באר שבע, אשדוד וקריית גת, הן מחוץ למשחק.

 

הירי המדויק על בית המשפחה בבאר שבע בשלהי 2018 הוגדר על ידי מערכת הביטחון ככזה שנגרם מפגיעת ברק על המשגר. הירי לעבר גוש דן והשרון בחודש האחרון - כטעות תחזוקתית. גם אם הדבר מעלה גיחוך, מבחינה מודיעינית זו עדיין הסברה המקובלת בישראל. חמאס, לפיכך מממש בכך היטב כיצד הוא קורא נכון את ממשלת ישראל - עוטף עזה, כולל ערים קטנות כמו אופקים, נתיבות ושדרות, הוא אקס טריטוריה.

 

כללי התגובה של ישראל לירי על תושבים באזור זה הם שונים, ולכן מטחי רקטות לעברן הן דבר לכאורה לגיטימי, שישראל לא תצא בגללם למלחמה ואף לא למבצע אווירי נרחב שיכלול פגיעה בשרשרת הפיקוד של הארגון.

 

שיגורים מרצועת עזה (צילום: AP)
שיגורים מרצועת עזה. ארכיון(צילום: AP)

לא רק חמאס יורה, כמובן, והוא לא מכתיב לחלוטין את מדיניות האש כלפי ישראל. בשבוע שעבר למשל, לאחר הירי לשרון שגרר תקיפות ישראליות בשעות הערב של אותו היום, ולאחר מכן ירי מוגבל של חמאס ואז הפסקת אש לילית, מי שירה לאחר מכן היו הארגונים הסוררים והג'יהאד האיסלאמי, שככל הנראה ירה גם הלילה - בניגוד לקו שהכתיב חמאס - את 5 הרקטות לעבר מועצת אשכול.

 

יחד עם זאת, גם המטחים של יתר ארגוני הטרור ברצועה לא חוצים כמעט את טווח ה-5-10 ק"מ מהגבול. ארגוני הטרור ברצועה לא שוברים בכך את הכלים, מה גם שרוב השיגורים מסתיימים בנפילות בשטחים פתוחים או ביירוטים על ידי כיפת ברזל, דבר שמקבלי המדיניות בישראל מקבלים כשגרה שניתן לחיות בה.

 

אלוף במיל' איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אמר לאולפן ynet כי "יש פה תהליך טווח קצר בשיטת סלמי, שמטרתו להימנע ככל הניתן מהסלמה עד יום הבחירות. אחד הדברים שממשלה חדשה תידרש במיידי לעשות זה לקיים דיון ולגבש מדיניות לגבי עזה. אם עד אז אנחנו ניגרר בכוח לאיזושהי הסלמה, זה דבר אחד, וגם לזה צה"ל נערך ומתכונן".

 

אליאור לוי, אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים